MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
10 Februar 2012, 01:17:01

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

Var du til CCSVI foredrag med Bjarne og Christian i Favrskov? Så se her:

http://www.msforum.dk/index.php/topic,608.0.html

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
10.980 Beskeder i 552 Emner af 564 Medlemmer
Seneste medlem: Clara
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Handicapskilt til bil mm.
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Handicapskilt til bil mm.  (Læst 7954 gange)
Louise
Jr. Member
**

Køn: Hun
Beskeder: 90

Vis profil
« Dato: 19 Marts 2010, 19:35:12 »

Jeg - dvs. 'min' socialrådgiver skal på torsdag få min fleksjobansøgning igennem. Var der nogen af jeg, der har fleksjob, som var med til det møde? Hun sagde nemlig, at jeg var velkommen til at overvære det...

Og hvor lang tid gik der til I fik et job tilbudt? Er man på fleksydelse (kan ikke huske, om det er sådan det hedder) indtil, der dukker et job op? Altså fra den dag man er godkendt til fleks? Jeg har et par måneders løn endnu fra mit arbejde, men er fritstillet, så får jeg først penge fra kommunen, når lønnen er slut? Og hvad med a-kasse - melder jeg mig bare ud, når jeg er godkendt?

Og til sidst vil jeg gerne spørge, om nogen ved, hvor man får sig et handicapskilt til bilen?? Det kunne være rigtig rart at have, når man ikke er såååå god til bens...

:-) Louise
Logget

Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)
Leif
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 446

Vis profil
« Svar #1 Dato: 19 Marts 2010, 20:38:56 »

Hejsa Louise......

Jeg har ingen handicap skilt til bilen, men kan huske jeg Googlede emnet ifb. med erhervelse af brobitzz...... Og der er masser af informativt info....... :-))      Håber du kunne bruge det......

Hilsner Leif.......
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.388

Vis profil
« Svar #2 Dato: 19 Marts 2010, 21:12:44 »

Louise, jeg fandt et ansøgningsskema til at fået handicapskilt til bilen. Det er så lang tid siden jeg fik mit, så jeg ikke engang kan huske, hvordan man gør. Et skilt er personligt, og skal have et foto af dig på. Det gælder for personen og ikke for bilen - d.v.s. hvis du af en eller anden grund kører i en anden bil end din egen,så kan du tage skiltet med over i den anden bil, og reglerne gælder så for dig uanset  hvilken bil det er  for. Prøv at spørge kommunen om ansøgningen skal afleveres til dem, eller måske til din læge - jeg kan ikke huske det.

Jeg har fundet et ansøgningsskema til dig, det kan du udfylde og spørge kommunen om de skal ha' eller om det er lægen:

http://www.handicap.dk/brugerservice/parkeringskort/ansogningsskema-parkeringskort.pdf

Mht hvornår dit fleksjob træder i kraft, det kan jeg heller ikke huske - men der gælder formodentlig de samme regler som for ethvert andet job. Din fleksydelse træder i kraft når du er ansat. Indtil du får et job, er du formodentlig på en sats der er 80 % af fleksydelsen - mener jeg. Da jeg fik fleksjob, "opfandt" jeg det selv, ved at spørge min arbejdsgiver, om ikke flere små småjobs, som ingen ellers gad lave, ikke kunne sættes sammen til et job til mig - og det kunne det. Så jeg havde ingen ledighedsperiode, gik lige fra normalt job til fleks.

Håber noget af det kan hjælpe dig.
« Sidste ændring: 19 Marts 2010, 21:15:04 af Lisa.T » Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
lene71
Gæst
« Svar #3 Dato: 19 Marts 2010, 21:41:10 »

Hej louise  Det du skal/kan er det der hedder partshøring

- Reglerne om partshøring har til formål at sikre, at den, der er part i en forvaltningssag, får lejlighed til at gøre sig bekendt med og kommentere det faktiske afgørelsesgrundlag, inden sagen afgøres

forvaltningslovens §19 , der kan du læse lidt mere om det.

Mange der overgår til flexjob kan i den periode intil der kommer et flexjob der passer overgå til ledighedsydelse, men det afhænger af hvilken indtægt du har pt.
Logget
wagner
Full Member

Beskeder: 205

Vis profil
« Svar #4 Dato: 20 Marts 2010, 08:58:10 »

Hej
Det bedste råd vedr. div. ting omkring fleksjob og Akasse, er at henvende dig til din fagforening.
De må have socialrådgivere, og du må ikke være den første, de kommer ud for i samme situation.
Og handicap skilt kan læses her:
http://www.handicap.dk/brugerservice/parkeringskort/

Venlig hilsen
Bent
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Betty
Full Member

Beskeder: 132

Vis profil
« Svar #5 Dato: 22 Marts 2010, 11:01:26 »

Ansøgningsskema om handicapskilt, skal attesteres af din læge inden det sendes til handicaporganisationen. Det er lægen som skal skrive hvor lang din gangdistance er, og det er med at finde en balance sagde min læge, den skal være så kort at du får kortet, men den må heller ikke være for kort for så tager de dit kørekort.
Storebælt har en handicapbrobizz hvor du får 25 % rabat, men brobizzen gælder kun til en bestemt bil, så du kan ikke køre med andre og tage din brobizz med.

Betty
Logget

SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Michael B.
Jr. Member
**

Beskeder: 65

I'm sick and tired of always being sick and tired.

Vis profil
« Svar #6 Dato: 22 Marts 2010, 16:37:02 »

De tager ikke kortet, om du så har 0 meters gangdistance. Du risikerer kun at skulle til en køretest, hvor det bedømmes om du mentalt er egnet til at køre bil, samt hvilken særlig indretning din bil muligvis skal have.

Vær opmærksom på at få kommunen til at betale for lægeattesten, den skal du ikke selv hænge på.
Logget

RRMS. Første attak '95. Diagnose '00. Rebif 7 år. Tysabri siden '07. Overvejer liberation i Indien.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.388

Vis profil
« Svar #7 Dato: 22 Marts 2010, 18:38:51 »

Man kan sagtens have et kørekort, selv om gang distancen er = 0. Det har jeg. Det skal fornys hvert and4t år, men det er ikke et problem. Der skal jeg bare til lægen, og han ser om jeg stadig er ved mine fulde fem, og hvis ja, så skriver han en attest, som jeg skal på kommunen med, og så sender de den videre til rigspolitichefen, som sender mig et nyt kort. I ventetiden får man et midlertidigt førerbevis, som bare er en seddel.

Da jeg fik invalidekort første gang, skulle jeg lige ud og køre en tur med en motorsagkyndig, så han kunne se, at jeg formåede at føre en bil på betryggende vis. Det er kun en praktisk prøve, man skal ikke op i teorien igen (heldigvis). Hvis det er første gang, så ser den motorsagkyndige hvilke hjælpemidler man her brug for, og det bliver noteret i kortet. Jeg har bremse til hånd og speeder til hånd samt en knop på rattet, som jeg kan holde i når jeg drejer rattet. Det funker fint.

Lægen udfylder en attest og stempler et billede til kortet, så er sagen klar.

Jeg kan ikke lige huske om man skal til lægen eller kommunen først, men de ved det selv. Det er ikke et problem.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
cab
Full Member

Beskeder: 165

Vis profil
« Svar #8 Dato: 23 Marts 2010, 22:47:02 »

Lige en kommentar til det med at få  kortet fornyet:

Der er kommet ny lov omhandlende nultolerance for euforiserende stoffer, og dette gør at visse mediciiner (dem med rød firkant) ike er så gode i samspil med kørekortet.
Jeg får Marinol, og fik ved seneste fornyelse at vide de ikke ville bevillige kortet. Da jeg overhovedet ikke føler mig kognitivt påvirket, kæmpede jeg imod - mi bus er simpelthen uundværlig for mig - og efter 10 måneders burokrati lykkedes det mig at få kortet ved at gå op til en vejlededende helbredsmæssig køretest.

Og mit skal så fornyes hvert år for eftertiden - håber ikke at jeg skal testes hvert år - det er dyrt at skulle leje bilen hos kørelæreren, og spild af penge.
Logget

54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5
Michael B.
Jr. Member
**

Beskeder: 65

I'm sick and tired of always being sick and tired.

Vis profil
« Svar #9 Dato: 23 Marts 2010, 22:58:30 »

Du skal ikke selv betale leje af bilen, det skal kommunen.

Noget helt andet er, at du bør kunne få lov at møde op i din egen bil. Jeg har oplevet en enkelt gang at skulle have fat i en køreskolebil, men de andre gange har jeg bedt om at måtte møde i min egen og det har de accepteret som en selvfølge.
Logget

RRMS. Første attak '95. Diagnose '00. Rebif 7 år. Tysabri siden '07. Overvejer liberation i Indien.
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: