MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
10 Februar 2012, 01:53:57

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

Var du til CCSVI foredrag med Bjarne og Christian i Favrskov? Så se her:

http://www.msforum.dk/index.php/topic,608.0.html

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
10.980 Beskeder i 552 Emner af 564 Medlemmer
Seneste medlem: Clara
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Hjælp til befordring
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hjælp til befordring  (Læst 711 gange)
MHJ
Newbie
*

Beskeder: 2

Vis profil
« Dato: 19 Marts 2010, 23:57:05 »

Hej! Jeg kan ikke få Skat til at godkende befordringsfradrag efter Ll. § 9D. De mener at, når jeg kun har attack i perioder og når de som regel går over igen, er det ikke permanent og jeg kan derfor ikke få fradraget. Annette Køhler (socialrådgiver hos scleroseforeningen) har hjulpet mig og hun foreslog mig at høre, om der er nogen, der vil sende deres afgørelse fra Skat, hvis de har fået godkendt fradraget. Så hvis der er nogle der kan hjælpe mig med en afgørelse, gode råd eller andet ville jeg blive rigtig glad, da det snart må være sidste mulighed jeg har. Jeg har kun klagefrist til på mandag, så jeg er lidt presset  støt
Logget
wagner
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 205

Vis profil
« Svar #1 Dato: 20 Marts 2010, 08:50:59 »

Hej
Dengang jeg skulle have fradraget, ringede jeg til skat (lokal afdeling), og sagde at jeg skulle have fradraget. De skulle så have et bevis på at jeg var kronisk syg, så jeg sendte en kopi af min journal fra riget, -den der fortsætter i det uendelige, og som der bliver skrevet i ved hvert besøg-. Så rettede de min forskudsopgørelse, og jeg har så selv (skat.dk) skrevet det på selvangivelsen, og på forskudsopgørelsen hvis de ikke fik overført det til året efter, eller ikke havde det med på årsopgørelsen.
Jeg kan ikke forstå Skats tvivl?? MS står på alle lister over sygdomme som kan godkendes til at være kroniske. Du er jo ikke "rask" mellem attakkerne. Så havde de jo ikke kommet igen.
Forklaringen på skats hjemmeside, om hvordan man beregner fradraget, er meget komplekst.
Der bliver forklaret en masse som er unødvendigt, i stedet for, kort og præcist.
Håber det kan hjælpe?
Venlig hilsen
Bent
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Per West
Gæst
« Svar #2 Dato: 20 Marts 2010, 09:45:39 »

Ligningsvejledningen 2010 til væsenet

Og den sag som ligger til grund for deres vurdering SKM2005.75.VLR

Det drejer sig om en anke fra en hjerteopereret patient

Og fortolkning af loven ud fra denne dom

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=221782&chk=202802#pos

Nøgleordet må være kronisk syg, med mindre at skattevæsenet har fuldmagt til at helbrede alle disseminerede sclerosepatienter.
Logget
Per West
Gæst
« Svar #3 Dato: 20 Marts 2010, 10:32:40 »

Og dog. Ud over det kroniske, ser det også ud til at man skal kunne dokumentere et behov for merudgift.

Landsrettens begrundelse og resultat
Efter ligningslovens § 9 D, stk. 1, 1. pkt., er det en betingelse for fradrag efter denne bestemmelse, at den skattepligtige godtgør, at vedkommende som følge af invaliditet eller kronisk sygdom har haft særlige udgifter til befordring mellem hjem og arbejdsplads.
Det er ubestridt, at A lider af en kronisk sygdom, og det er herefter afgørende, om de særlige udgifter til transport, som hun har afholdt, kan anses for at være afholdt som følge af sygdommen.
Bestemmelsen i ligningslovens § 9 D må efter forarbejderne forstås således, at afholdelse af udgifterne skal have været nødvendig for at sikre indkomsterhvervelsen, jf. udtrykkeligt den tidligere formulering af bestemmelsen, oprindeligt i § 7 i lov nr. 486 af 19. december 1951. Der er ikke grundlag for at antage, at der var tilsigtet nogen ændring af reglens anvendelsesområde ved den ændring af reglen, som skete ved lov nr. 274 af 6. juni 1984.
Hvorvidt det har været nødvendigt for A at afholde særlige udgifter som følge af sin sygdom, beror på en retlig vurdering, der må foretages på grundlag af samtlige sagens oplysninger, hvor dog en lægefaglig vurdering må tillægges særlig betydning.
Retten finder det ikke efter bevisførelsen godtgjort, at det har været nødvendigt for A at køre i egen bil for at bevare sit job i årene 2000 og 2001. Retten har herved navnlig lagt vægt på læge SBs forklaring og de erklæringer, som hun har afgivet i forbindelse med skattesagen, hvorefter det ikke efter en lægelig vurdering var nødvendigt, at A kørte i egen bil, men alene en hensigtsmæssig disposition af hensyn til As privatliv.
Landsretten tager derfor Skatteministeriets frifindelsespåstand til følge.
T h i   k e n d e s   f o r   r e t
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
Sagsøgeren, A, skal betale sagens omkostninger til sagsøgte med 8.000 kr.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=221782
Logget
Louise
Jr. Member
**

Køn: Hun
Beskeder: 90

Vis profil
« Svar #4 Dato: 20 Marts 2010, 20:17:15 »

Da jeg fandt ud af, at der var højere befordringsfradrag for folk som os, ringede jeg til kommunen og snakkede med en skattemand, som bare satte det ind et sted, at jeg havde ms og jeg er aldrig blevet spurgt eller bedt om noget siden... Der er åbenbart stor forskel på, hvor meget de gør ud af det... Ked af, at det så skal give dig så stort arbejde...
Logget

Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)
MHJ
Newbie
*

Beskeder: 2

Vis profil
« Svar #5 Dato: 21 Marts 2010, 22:05:32 »

Det ser ikke ud som om at jeg kan gøre så meget. Udfra den afgørelse Per west henviste til kan jeg godt se at det bliver svært.
Logget
wagner
Full Member

Beskeder: 205

Vis profil
« Svar #6 Dato: 22 Marts 2010, 06:57:17 »

Hej
Du skal altså sige at MS er en kronisk sygdom. Den er i Dig hele tiden. også selvom du ikke lige er midt i et attak.
Du må presse dem, og spørge, om de har spurgt en læge, om at MS er en kronisk sygdom. Ellers tager de stilling til noget de ikke har forstand på.

VH Bent
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
cab
Full Member

Beskeder: 165

Vis profil
« Svar #7 Dato: 23 Marts 2010, 22:53:17 »

Nådada, så skal jeg til torskegilde - jeg har aldrig spurgt om lov, men blot trukket mine faktiske udgifter fra.
I år har jeg fundet ud af at jeg rent faktisk også kan tage 15% af bilens anskaffelsespris, samt selvfølgelig brændstof, værkstedsregninger, dækskift, forsikring etc. Det totale beløb dividerer man så med total km kørt i året ganget op med antal km til arbejde.
Men det kræver selvfølgelig at man er i arbejde.
Logget

54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: