Her er lige nogle tips mht Ameds (part 1):
Ameds råder over 2-3 ambulancer med tilhørende chauffører. De bruges til at transportere Ameds-patienter. Der er 4 kørsler inkluderet i Ameds-pakken.
1) På ankomstdagen hentes man i lufthavnen (Warszawa) af 1-2 personer med "Ameds" skilt. De holder lige uden for ankomsthallen (det må de fordi det er en ambulance :-) Så køres man til hotellet.
2) På "Dag 1" bliver man hentet om formiddagen på hotellet, og kørt til hospitalet
3) På "Dag 3" bliver man hentet på hospitalet og kørt til hotellet igen
4) Den sidste dag man har planlagt på hotellet bliver man hentet og kørt til lufthavnen.
Kørestol:
Der er IKKE en kørestol med i Ameds pakken - så man skal have en med hjemmefra (hvis altså man har behov).
Flyet:
Jeg rejste med SAS fra Kastrup. Det tager mellem 1 og 1,5 time, og koster ca 1100-1200 kr retur.
Har man kørestol i Kastrup er de efter sigende meget hjælpsomme - man bliver kørt rundt i elbiler (hvis man har behov), og de hjælper en op i flyet.
Hotellet:
Ameds sørger for at booke hotelværelset. Man afregner selv med hotellet - 5% rabat fordi man er Ameds patient. Ameds garanterer at værelset ikke er dyrere end 75 euro pr nat - det gælder dog kun et standardværelse.
Jeg har kun været på Hotel Cyprus. Det er et stille hotel, som ligger midt i ingenting stort set. Der er vist nogle hestestalde i nærheden, hvor man vistnok kan få lov at heste lidt rundt :-)
Der findes forskellige typer værelser - de dyreste (ca 450 kr) har aircon, og dem er der kun 4 af. Om man skal have aircon er selvfølgelig en smagssag, men da jeg var dernede var det meget varmt (33 grader), så det var skønt med aircon. Der er også billigere værelser - se her:
http://www.hotel-cyprus.pl/en. Maden på hotellet er fantastisk - dog er ikke alle retter så fedtfattige.
Hotellet som sådan er vist ret kørestolsvenligt - eneste hage er, at der ikke er en badestol i brusenichen.
Pårørende kan nemt overnatte på hotel Cyprus mens patienten er på hospitalet. Der er kun 10 minutter i taxa, og det koster ca 50-60 kr. Taxa-chafførerne (der er 2 i området) snakker engelsk. Der er reklamer for taxaen på hotelværelset.
Vælger man det andet hotel som Ameds samarbejder med - så ligger det i Warszawa. Der er altså lige 60 minutters transport fra hospitalet dertil, og det koster omkring 250 kr hver vej. Så det er en anden sag mht overnatninger.
Man kan også vælge som pårørende at overnatte på hospitalet. Det koster 75 euro pr nat. Jeg vil måske anbefale at man checker ud fra hotellet på "dag 1" så.
Selve hospitalet:
Der er 4 værelser - 2 enkeltværelser, og 2 dobbeltværelser. Man kan desværre ikke selv bestemme hvor man kommer hen - det afhænger af hvordan fordelingen af mænd og kvinder er når man ankommer. Man bliver ikke mixet kønnene imellem :-)
Toilet/bade-forholdene er super - næsten lige så flotte som på hotellet - og der er endda en badestol i brusenichen.
Maden. Hmm! Hospitalsmaden er ikke noget at skrive om.... men alligevel: Typisk et par lunkne skiver skinke foldet på midten, 3 skiver brød og en klat smør, en kop med noget frugtgele/frugtsaft og en kop the.... Måske et halvt opvarmet æble...
Man skal ikke være nervøs for at blive tyk under opholdet :-) Enkelte patienter gik sammen om at bestille pizza hos den lokale - det var vist et hit :-)
Der er TV på værelset - og det er gratis (selvom der hænger en betalingsautomat). Det er dog kun polske kanaler.
Lægerne er super professionelle, og snakker fint engelsk. Det samme gælder sygeplejerskerne - dog er enkelte af dem knap så gode til engelsk.
Planen:
Dag 1: Ingen morgenmad - fastedag indtil man har fået taget blodprøver. Man hentes på hotellet, og indkvarteres på hospitalet. Så får man taget blodprøver, og man bliver hentet til Doppler-scanning, og efterfølgende til MRV-scanning. En del ventetid .....
Dag 2: Faste-dag igen - dog må man spise morgenmad, men ingen frokost! Først kommer lægerne rundt og snakker med patienten om scanningerne. Hvis lægerne kan se CCSVI bliver man anbefalet at få operationen. En neurolog kommer og undersøger patienten - hun danner sig et før-billede. Så venter mand..... Om eftermiddagen/aftenen foregår proceduren. Hvis der er akutpatienter på hospitalet udover Ameds må man pænt vente. Jeg kom først til kl 19, og var færdig kl 21 (2 timer!). Efter operationen må man ENDELIG få noget at spise.
Dag 3: Natten til dag 3 kan være hård. Man må IKKE bøje højre ben, og IKKE vende sig (av min ryg!) Jeg måtte ringe efter en sygeplejerske midt om natten pga ondt i ryggen - og så fik jeg faktisk bandagen taget af, så jeg måtte lægge mig på siden - skønt! Om morgenen (før/efter morgenmad) kommer lægerne og spørger hvordan man har det - og om der er dukket forbedringer op i løbet af natten. Neurologen dukker op igen, og danner sig et efterbillede. En del har faktisk allerede forbedringer så kort tid efter. Herefter bliver man udskrevet (efter at have ventet....). Det foregår ved at man bliver rullet ned til Ameds hovedkontor, hvor man får en Ameds-kop, en Ameds-tshirt og en Ameds regning (som man så betaler). De tager ikke kontanter, så kreditkort er ok. Min transaktion gik ikke igennem, men så kunne jeg ringe til Mastercard (nummeret står bag på kortet), og efter en kort snak med dem gik den igennem. Herefter en tur til apoteket på hospitalet for at købe blodfortyndende medicin, samt "Polocard" (børnemagnyl). Jeg har fundet ud af, at det blodfortyndende medicin man får er det der hedder "Plavix" i Danmark. Herefter køres man til hotellet.
Når I er der nede, så sørg for at snakke med nogle af de andre patienter - så går tiden hurtigere, og det er enormt opløftende at høre om de andres fremgang.
Christian