MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
20 Maj 2012, 21:30:55

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.763 Beskeder i 596 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  CCSVI - Chronic Cerebrospinal Venous Insufficiency
| | |-+  Har CCSVI nogen effekt på læsioner i rygmarven?
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Har CCSVI nogen effekt på læsioner i rygmarven?  (Læst 430 gange)
PeterT
Jr. Member
**

Beskeder: 24

Vis profil
« Dato: 10 Juni 2010, 08:48:22 »

Hejsa

Jeg er blot nysgerrig.
Jeg tænker, at ballonudvidelser i og omkring blodbanerne til hjernen har en (mulig?) effekt i hjernen. Men hvad med læsioner i rygmarven - de bli'r vel ikke påvirket af et eventuelt CCSVI-indgreb?
eller - det har måske slet ikke noget at gøre med allerede opståede læsioner/plak – uanset om det er i ryg eller hjerne?

Mvh. CG
Logget
christian
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 327

Vis profil
« Svar #1 Dato: 10 Juni 2010, 09:33:43 »

Hej George

CCSVI bevirker at blodet ikke ledes hurtigt nok væk fra hjernen. Derved ophobes jern i hjernen, og det er meget usundt for hjernen. Blod-hjerne-barrieren kan også blive kompromiteret pga CCSVI, og immunforsvaret har herefter fri adgang til væsken som hjernen og rygsøjlen er fyldt med. Herefter er der frit slag for attacks på hjernen og rygsøjlen....

Jeg har haft held til at få min MS til at gå næsten helt væk ved at sove i skrå seng. Teorien er, at ved at ligge skrå bliver blodet ledet væk via den azygone vene - også når man sover. Det virker nok kun hvis den azygone vene ikke har en indsnævring (hvilket den desværre har på en del MS-patienter). Jeg havde en mindre ryglæssion, som er gået i sig selv efterfølgende.

christian
Logget

Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.
per west
Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Juni 2010, 10:23:41 »

http://molar.odont.au.dk/anatomi/anatomi_dias_programmer/vener%20lektion%202-filer/frame.htm

Allerede opståede plaks, bliver ikke umiddelbart påvirket så vidt jeg ved. Tværtimod. er der en vis risiko for at den fornyede ilttilgang til hjernen, kan forårsage en ond cirkel, men heldigvis ser det ud til, at fordelene opvejer ulemperne ved iskæmi (skade) og reperfusion (fornyelse af kappilart blodgennemløb), når man tager ud fra de patientberetninger som strømmer ind på nettet.

Hjerne og rygmarv hænger sammen. Så vidt jeg ved, udskiftes spinalvæsken 3 gange i døgnet, ca. 3 x 150 ml. men det er efter min hukommelse, så ingen garanti for at det her er rigtigt.

Alene tryksænkningen tror jeg på, må være af det gode, og det påvirker selvfølgelig hele karsystemet... Det da klart.. Rullende øjne

Logget
PeterT
Jr. Member
**

Beskeder: 24

Vis profil
« Svar #3 Dato: 11 Juni 2010, 11:49:55 »

jeg er ikke sikker på at simke's hold overhoved ser på ryggen....
Nej vel? Min egen teori er også, at indgrebet kun har potentiel gavn i hjernen.
Det vil så sige, at de MS patienter, der kun har MS læsioner i ryggen ikke umiddelbart vil ha' gavn af CCSVI?
Logget
hag
Administrator
Hero Member

Køn: Han
Beskeder: 832

Vis profil
« Svar #4 Dato: 11 Juni 2010, 11:56:33 »

CCSVI giver brud på blod-hjerne barrieren. Det giver frit slag for T-celler i hjerne og rygsøjle. T-celler giver hjerne og ryg-læssioner. Så derfor må man bestemt sige at reparation af CCSVI er gavnligt gør ryggen i og med at man stopper for yderligere læssioner.

Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: