MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
09 Februar 2012, 04:17:08

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

Var du til CCSVI foredrag med Bjarne og Christian i Favrskov? Så se her:

http://www.msforum.dk/index.php/topic,608.0.html

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
10.976 Beskeder i 551 Emner af 564 Medlemmer
Seneste medlem: Clara
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Lumbal punktur - viser den kun noget under et attak?
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Lumbal punktur - viser den kun noget under et attak?  (Læst 915 gange)
PeterT
Jr. Member
**

Beskeder: 24

Vis profil
« Dato: 11 Juni 2010, 21:07:33 »

Jeg er ikke diagnosticeret med MS (endnu), men neurologen på Bispebjerg vil foretage en lumbal punktur som et led i udredelsen af mine symptomer.

Mit spørgsmål er:
Vil en rygmarvsprøve kun være positiv hvis den bliver taget mens man har et attak, eller vil betændelsestilstanden stadig kunne påvises i rygmarvsvæsken uanset hvad?

Mvh. CG
Logget
Leif
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 446

Vis profil
« Svar #1 Dato: 11 Juni 2010, 21:45:25 »

Hey George......
Nu er det ca. 20 år siden jeg fik forklaret hvordan de brugte min lumbal prøve til at vise....... Men det var et eller andet med antal af proteiner i væsken, og jeg var ikke under et attak....
Hilsen Leif....
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
danfin
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 301

Vis profil
« Svar #2 Dato: 11 Juni 2010, 22:49:45 »

Lumbalpunkturen gir et tal for koncentrationen el.lign. af et bestemt æggehvidestof (?); hvis tallet overskrider 0,65 er det et af tre for neurologerne traditionelt nødvendige tegn på at man har ms (Jeg husker at mit tal var 0.81). De to andre er MR-skanningens afsløring af plak (som jeg også havde) og nedsat hastighed i ledningsbanerne (som jeg ikke havde - alligevel fik jeg diagnosen ms, da "neurologerne ikke vidste hvad jeg ellers fejlede").

Og man skal (eller behøver/må? ikke) have en aktiv attak når undersøgelserne finder sted.
Logget

MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4
PeterT
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #3 Dato: 12 Juni 2010, 09:33:48 »

Hmm - okay. Tak for svarene.
Grunden til mit "hmm" er, at jeg har hørt det stikmodsatte andre steder fra (dog ikke fra en neurolog). Jeg har hørt, at for at prøven evt. skal være positiv, kræver det at den bli'r taget umiddelbart i forbindelse med et attak. Nu er det jo bare sådan, at man ikke liiiige smutter forbi det lokale hospital og siger, "stik(!) mig lige en lumbal med det hele, tak".

Endvidere er det vist et faktum, at man sagtens kan have MS og en negativ lumbal. Lisåvel som en MR scanning, der ikke viser tegn på plak. Hallelujah.

//CG
Logget
per west
Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Juni 2010, 12:32:45 »

http://www.google.dk/search?q=cerebral+vein&um=1&hl=da&source=lnms&ei=y2sTTOq9DdGbOIfbyPEL&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&ved=0CBUQ_AU

Så kan du bare gå i gang med at forske CG. Så vidt jeg har set et eller andet sted her på siden, så har plaks en hviletid efter at de er opstået som følge af gennemblødning, hvor de er inaktive, forinden så nye processer går i gang for at udrense det døde stof.

Hvis man sagtens kan ha en MR.scanning som ikke viser plaks, så er det nok fordi man ikke har sclerose og så er det nok noget andet man lider af, eller også er det fordi der ledes efter noget andet under scanningen?

Jeg ved faktisk ikke hvor tykke eller tynde skiver der skæres under sådan en scanning, emn efter antallet af billeder fra min Vogl-scanning er skiverne ret tynde, eller også er mit hoved ret stort? Chokeret hoved ret stort ikon..
Logget
PeterT
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #5 Dato: 12 Juni 2010, 12:38:12 »

Jeg prøver skam ikke at være Kloge-Åge her, men der er da flere eksempler på MS-patienter, der ikke har enten plak eller positive lumpal punkturer? Eller tager jeg helt fejl? Please educate me.

//CG
Logget
per west
Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Juni 2010, 13:26:18 »

Jeg tror vi er lige kloge på det punkt CG. Der er historier her, hvor nogle som er diagnosticeret som sclerosister kun har positive, 2 ud af de 5 undersøgelser som jeg var igennem for at få stillet diagnosen.

Jeg tror lidt på, at neurologerne også er i tvivl, og så bare vælger at putte patienten ind i kassen, for det kan jo ikke skade lige at dosere nogle blandede proteinkæder til myelindannelse, bare for at gøre noget.

Ked af det, hvis jeg virker som om jeg synes du leger kloge Åge. Jeg synes nu mere du virker som om du leger Spørge Jørgen, og det er jo det vi alle sammen leder efter herinde.. Svar?

I forbindelse med min nye diagnose, spurgte jeg: Hvad er det som jeg har gjort forkert? Og fik så bare svaret... Ingen ting, for sclerose er noget mystisk novt, som ingen kender årsagen til...  Spørgsmålstegn

Nu kender jeg så årsagen, men sjovt nok er der ingen neurologer som spørger mig hvad svaret så er.

Logget
lene71
Gæst
« Svar #7 Dato: 08 Juli 2010, 21:16:19 »

Der er vel ingen der spørger for at få div. øgenavne Humørgrin men jeg vil nu give et bidrag med at jeg ikke havde plaks på MR den første gang jeg blev scannet og heller ikke positiv rygmarvsvæske Tvær Tvær trods jeg havde første attak som 17 årig. (39) nu. dog var seep og meep positive, og nu er der kommet plaks både i hjerne og rygmarv.
og er spastisk i begge ben. derfor er jeg først diagnosticeret i 2009.

men rygmarvsvæsken er forsat ikke positiv- tror under ingen omstændigheder lægerne kaster om sig med sclerose diagnosen, syntes det er lidt langt ude at mene at de måske bare giver diagnosen for at "finde på noget" da det er en ret alvorlig sygdom.

Så i mit eget tilfælde kom diagnosen først da de kriterier var opfyldt,som der skulle til.
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: