MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
20 Maj 2012, 21:43:43

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.763 Beskeder i 596 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  CCSVI - Chronic Cerebrospinal Venous Insufficiency
| | |-+  Hvordan fortages en undersøgelse for ccsvi helt nøjagtig..?
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hvordan fortages en undersøgelse for ccsvi helt nøjagtig..?  (Læst 1106 gange)
Sønderjyde
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 151

Vis profil
« Dato: 16 Juni 2010, 15:32:23 »

Lige nogle hurtige spørgsmål..

Hvordan fortages egentlig helt nøjagtig en undersøgelse for ccsvi.. Synes det lyder til det er lidt forskelligt hvordan de gør eller hvor mange undersøgelser man skal igennem de forskellige steder..?

Kan de nøjes med en scanning med noget kontrast vækst..? synes også der står noget med ultalydscaning også videre nogen steder..? og er der ikke noget med der er nogen der siger at der nogen slags kontrast væsker der kan være farlig..?

Er der ikke en der kan ligge en lille kort beskrivelse af en undersøgelse her til mig..:-)

tak

Søren
Logget

Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.
per west
Gæst
« Svar #1 Dato: 16 Juni 2010, 20:15:02 »

En dobblerundersøgelse er baseret på, at en ultralydssonde føres hen over hals og bryst, og så aflæses det "ekko" som reflekteres på en "fjernsynsskærm". Jo tættere stof/væv lyden passerer igennem, jo mørkere er ekkosignalet som reflekteres.

Samtidig kan man se blodets bevægelse igennem arterier og vener, og derved skønne om flowet løber som en laminar strømning, eller hvirvler rundt og tilbage igen. (Staser i venen....). Dobbler kaldes det, såvidt Søren Hancke, når man udfører undersøgelsen, hhv. med patienten liggende og siddende, for at få indblik i hvordan venen arbejder, da den lukker en del når man er i opret position, og det så er tyngdekraften som hjælper blodet på vej, imens når man ligger, er det mere venens ventiler som leder blodet i den rigtige retning.

En anden undersøgelse er Magnetic Resonance Venous (MRV) hvor man lægges horisontalt ind i et rør som består af en stor spole (hovedspolen) som så elektromagnetisk inducerer vores væske i kroppen, så alle vandmolekyler fokuseres i en bestemt retning. Så sendes induktion igennem kroppen i et krydsfelt, og denne anden magnetiske induktion skubber så til vandmolekylerne så de peger forskelligt fra vandmolekylerne induceret af hovedspolen. Krydsfeltet opnås ved at sætte en krave om det sted hvor der skal skannes og tages billeder. I vores tilfælde om hoved og hals. Denne forskel i vandmolekylernes orientering kan så aflæses som et billede på en skærm. Hvis der så indsprøjtes et magnetiserbart stof i en vene, kan maskinen tage billeder af stoffets udbredelse i årene og dermed kan der aflæses et flow.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået hvad som sker, når man lægger sig ind i sådan en mikroovn og lytter til larmen fra krydsfelterne der arbejder på kryds og tværs. Det tager ca. 1/2 time, og det er en god ide ikke at være alt for klaustrofobisk anlagt, og at tage ørebøffer på.

Så er der CT-scanning, men det ved jeg ikke noget om. Er vist baseret på røntgen, hvor et radioaktivt stof sprøjtes ind, og så kan følges. Spørgsmålstegn Jeg kender en pige fra Holland som fik sådan en behandling, og hun behøvedes ikke at køre med cykellygte i 4 mdr. efter den behandling.  Rullende øjne
Logget
hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 832

Vis profil
« Svar #2 Dato: 16 Juni 2010, 20:57:04 »

Per - meget rammende beskrivelse.

Jeg kan supplere mht kontrastvæske - den kontrastvæske der bruges til MR-scanninger er ikke farlig. Dog er der enkelte der kan være allergisk over for den. Der er tale om et stof, som indeholder en eller anden metal-substans, som lyser op i den magnetiske scanning. Det skulle blive tisset ud efterfølgende. Det værste jeg kan sige om det er, at det var lidt koldt at få det sprøjtet ind  Smiley

Taler vi derimod om kontraststof til CT-scanning - så kan det være en anden sag. Her bruger man noget radioaktivt væske, og der har tidligere været patienter med nyresygdomme som har fået det meget slemt - jeg synes det hed noget ala Torotrast - kan det passe? Det er vist noget andet der bruges nu - men alligevel  Chokeret

I forbindelse med CCSVI er det MR scanning af vener - MRV - man foretager. MR er klart bedre end CT, som også er en ældre teknologi - som jeg forstår det.

christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Sønderjyde
Full Member

Vis profil
« Svar #3 Dato: 16 Juni 2010, 22:38:17 »

Tak for den god forklaring Per og Christian..

Så blev jeg da lidt kloger på det hele, også det med kontrastvæske for havde høret et eller andet med at der var noget der kunne være farligt.. Men heldigvis ikke i henholder til denne  scanning så.

Sidst jeg var til scanning for at se om der var sket forandring de sidste tre år fik jeg også et eller andet sprøjtet ind.. Og der fik de ikke lov før jeg havde sprut om der var noget om det jeg havde hørt og det var der ikke ved denne slags scanning..

Søren

Logget

Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.
danfin
Sr. Member

Beskeder: 305

Vis profil
« Svar #4 Dato: 16 Juni 2010, 23:03:29 »

I dag har de hos Ameds fundet den første undersøgte (efter vel 4-6 om dagen i ca. 10-12 dage?) der if. dem ikke har CCSVI.
Logget

MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4
per west
Gæst
« Svar #5 Dato: 16 Juni 2010, 23:55:28 »

Beroligende at det trods alt ikke er 100% for så er det da ikke kun for at tjene penge de er igang. 98 % med CCSVI. Gad vide hvad der så forårsager sclerosen hos den sidste?  Rullende øjne
Logget
hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 832

Vis profil
« Svar #6 Dato: 17 Juni 2010, 08:10:05 »

Tja - endten har det bare ikke fundet det, eller også har vedkommende Borelia! Det har der været en del snak om, da Borelia kan ligne MS. (Også kaldet Lymes decease).
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
per west
Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Juni 2010, 09:54:30 »

Ja. Det er jo muligt. Der er vi også bagud mht. den måde vi tester for dette på desværre. Så ingen her ved egentlig om vi har dette, med mindre vi har været i Tyskland og blive tested.... Testet!..... Fik lige lidt københavneraccent sneget ind der.  Rullende øjne Flyver du til Polen idag, Christian?
Logget
Sønderjyde
Full Member

Vis profil
« Svar #8 Dato: 17 Juni 2010, 10:07:59 »

Det kunne da være jeg skulle komme afsted og blive scannet for ccsvi..
Nu har jeg prøvet det med at ligge i skrå seng godt et halvt år, den var godt nok nede en kort periode men har ikke rigtig mærket noget..
Kan være det er noget helt andet jeg fejler..
Logget

per west
Gæst
« Svar #9 Dato: 17 Juni 2010, 10:21:35 »

Noget interessant som jeg oplevede efter MRV-scanningen i Frankfurt, var at jeg i et helt kvarter efter pludselig kunne gå uden at dingle, og jeg bare gik og gik og gik og nød fornemmelsen, helt fantastisk. Indtil vi så lige satte os på en bænk, og lod tiden gå med ingen ting for der var ventetid på resultatet.

Da jeg så rejste mig igen, så var jeg dingelvorn igen. Pokkers osse, for nu var vandmolekylerne så åbenbart kæntret igen, og den ensretning som de havde været udsat for da jeg blev elektromagnetiseret, var forsvundet.

Min lillebror som har en skidt karakter, foreslog mig, at jeg så skulle montere en stavmagnet i.... bagi og så var det problem løst.

Prøv at lægge mærke til, om i også får bedre balance og motorik, jer som nu skal MRV-scannes.

Jeg går og lurer på, om ikke det var en ide med det der okkulte, og så få monteret en Granderblok på min vandledning ind i huset. http://www.grander-technology.com/dk/index.php
Logget
Sønderjyde
Full Member

Vis profil
« Svar #10 Dato: 17 Juni 2010, 10:50:22 »

Lyder da meget interessant det du oplevede der Per..

Hvad gør sådan en okkulte ned vandet..?
Logget

per west
Gæst
« Svar #11 Dato: 17 Juni 2010, 11:09:37 »

Okkult er noget man bare tror på uden at det kan bevises. Efter hvad de som tror på grandervand siger, kan sunde vandmolekyler smitte de usunde, så de bliver sunde igen. Sunde vandmolekyler er nogle som danner symetriske klynger, imens usunde er positioneret hulter til bulter. Nu prøver jeg lige at se om jeg kan få det her umulige vedhæfteri til at virke.

Der er ikke noget at se på forhåndsvisning?

Logget
per west
Gæst
« Svar #12 Dato: 17 Juni 2010, 11:18:45 »

Og så her et link til en side som fortæller at det er en vildand man går på, hvis man tror på sådan noget mirakelfis: http://www.chem1.com/CQ/gallery.html

Men sjovt at tænke på, er det jo. Især når nu vi alligevel beskæftiger os med noget som ikke har noget på sig: CCSVI.  Smiley
Logget
Sønderjyde
Full Member

Vis profil
« Svar #13 Dato: 17 Juni 2010, 16:54:26 »

Hej Per..

Et lille billede fik du da vedhæftet kan jeg se..

Ja der er mange ting der ude man kan gå i krig med hvis man tror på det..
Logget

Sønderjyde
Full Member

Vis profil
« Svar #14 Dato: 20 Juni 2010, 10:46:54 »

Det kontrast væske de bruge ved MRV scanning, er det egentlig det samme som når man er til en almindelig MR scanning hvor de kan se de der blaks og sygdoms aktivitet..?
Logget

Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: