Min Kone, der har sclerose følger efterfølgende plan. Hun har ikke haft atakker efter hun er begyndt at følge den.
Plan mod udvikling af sclerose.
1. At jeg vil indtager D3-vitamin, da der er indicier for, at det hæmmer sclerose. Det sikrer, at immunsystemet ikke mangler D3-vitamin i kampen mod sclerosen. Tillige modvirker D3-vitamin knogleskørhed, sukkersyge, kræft, infektionssygdomme mm. Det skal være D3-vitamin (cholecalciferol) og ikke D2-vitamin (ergocalciferol). Dr. John Cannell, The Vitamin D Councel anbefaler følgende til alle:
a. Man starter med at tage D3-vitamin efter alder og vægt:
Børn under 2 år: 25 microgram D-vitamin pr. dag.
Børn over 2 år: 50 microgram D-vitamin pr. dag.
Voksne mellem 36 kg og 59 kg: 75 microgram D-vitamin pr. dag.
Voksne mellem 59 kg og 77 kg: 100 microgram D-vitamin pr. dag.
Voksne over 77 kg: 125 microgram D-vitamin pr dag.
Tabletter på 35µg (1400 IU) kan bl. a. købes hos Helseforretninger. Dersom de ikke har dem hjemme, kan forretningen bestille dem hjem. Tabletter med 125µg (5000 IU) kan købes i udlandet (
www.lifeextension.com). Det skal være tabletter uden calcium.
(100µg=100myg=100microgram=4000IU).
b. Det afgørende for, om man får tilstrækkeligt med D-vitamin er, at koncentrationen er højt nok i blodet. Optagelsen af D-vitamin kan være forskellig fra person til person, hvorfor det er nødvendigt at bestemme hydroxyvitamin D i blodet. Det tager ca 3 måneder, at opbygge D-vitamin i blodet. Derfor skal man vente 3 måneder efter indtaget er øget med at få taget en blodprøve. Tillige er det sådan, at man skal vente til perioden december til maj med at få taget prøven. Uden for denne periode vil man på grund af solens dannelse af D-vitamin i huden have meget varierende indhold af D-vitamin i blodet, hvilket ødelægger målingen. Altså får man taget en blodprøve for bestemmelse af hydroxyvitamin D mindst 3 måneder efter øgning af indtag i månederne december til maj. Blodprøven kan tages enten på hospitalet eller hos din læge.
c. Når måleresultatet foreligger skal dette bedømmes. På resultatsedlen står der muligvis, at anbefalede grænseværdier er 50-178 nmol/l. Efter mine beregninger skulle man sandsynligvis op på 120-150nmol/l. Dr. John Cannell angiver, at man skal over 150 nmol/l samt at 375 nmol/l er giftigt (1). Følgende retningslinier kan bruges:
Under 13nmol/l: meget svær D-vitaminmangel.
13-25 nmol/l: svær D-vitaminmangel.
25-100 nmol/l: D-vitaminmangel.
100-148 nmol/l: mulig D-vitaminmangel.
Over 148 nmol/l: ikke D-vitaminmangel.
Over 375 nmol/l: giftige mængder af D-vitamin.
Ud herfra går jeg ind for, at der skal stiles efter 150 nmol/l til 178 nmol/l hydroxyvitamin i blodet (serum) og justere indtaget af D-vitamin herefter. Dog er det betænkeligt, at indtaget af D-vitaminer overstiger 500 mikrogram pr dag.
2. At jeg vil dagligt indtager ca 2000 mg fiskeolie, samt spiser fisk hver dag til frokost og mindst en gang om ugen til aftensmad, da der er indicier for, at dette hæmmer sclerose. (2 stk /dag. Super Omega-3 købt hos Life Extension, (
www.lifeextension.com) eller 2 stk./dag ”Futura, Fiskeolie 1000” købt hos Føtex.).
3. At jeg spiser mindst muligt fedt fra landdyr, idet der er indicier for, at fedt fra landdyr fremmer udviklingen af sclerose. Det vil i praksis sige, at jeg ikke bruger smørelse på brød, fjerner fedt fra kød, ikke spiser skind fra fugle, spiser pålæg med lavt fedtindhold, begrænser fedt til stegning, spiser mælkeprodukter med lavt fedtindhold, mm.
4. At jeg så vidt muligt undgår at indtage planteolier med omega 6 fedtsyrer, da disse omdannes i organismen til signalstoffer, der fremmer inflamation og dermed ødelæggelser ved attaker. Det vil i praksis sige, at jeg bruger olivenolie frem for andre planteolier.
5. At jeg vil tage Multivitaminpiller for at sikre, at jeg ikke mangler vitaminer mm. (2 stk. Livol Multi Total 50+).
6. At jeg i øvrigt spiser en kost med mange grønsager og frugt af almindelige sundhedsgrunde.
Karl Favrbo