Jeg fandt dette herinde et eller andet sted. Tror kun det er ved iltralyd at du evt. kan undgå kontrastvæske.
Titel: Sv: Hvordan fortages en undersøgelse for ccsvi helt nøjagtig..?
Besked af: per west på 16 Juni 2010, 20:15:02
--------------------------------------------------------------------------------
En dobblerundersøgelse er baseret på, at en ultralydssonde føres hen over hals og bryst, og så aflæses det "ekko" som reflekteres på en "fjernsynsskærm". Jo tættere stof/væv lyden passerer igennem, jo mørkere er ekkosignalet som reflekteres.
Samtidig kan man se blodets bevægelse igennem arterier og vener, og derved skønne om flowet løber som en laminar strømning, eller hvirvler rundt og tilbage igen. (Staser i venen....). Dobbler kaldes det, såvidt Søren Hancke, når man udfører undersøgelsen, hhv. med patienten liggende og siddende, for at få indblik i hvordan venen arbejder, da den lukker en del når man er i opret position, og det så er tyngdekraften som hjælper blodet på vej, imens når man ligger, er det mere venens ventiler som leder blodet i den rigtige retning.
En anden undersøgelse er Magnetic Resonance Venous (MRV) hvor man lægges horisontalt ind i et rør som består af en stor spole (hovedspolen) som så elektromagnetisk inducerer vores væske i kroppen, så alle vandmolekyler fokuseres i en bestemt retning. Så sendes induktion igennem kroppen i et krydsfelt, og denne anden magnetiske induktion skubber så til vandmolekylerne så de peger forskelligt fra vandmolekylerne induceret af hovedspolen. Krydsfeltet opnås ved at sætte en krave om det sted hvor der skal skannes og tages billeder. I vores tilfælde om hoved og hals. Denne forskel i vandmolekylernes orientering kan så aflæses som et billede på en skærm. Hvis der så indsprøjtes et magnetiserbart stof i en vene, kan maskinen tage billeder af stoffets udbredelse i årene og dermed kan der aflæses et flow.
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået hvad som sker, når man lægger sig ind i sådan en mikroovn og lytter til larmen fra krydsfelterne der arbejder på kryds og tværs. Det tager ca. 1/2 time, og det er en god ide ikke at være alt for klaustrofobisk anlagt, og at tage ørebøffer på.
Så er der CT-scanning, men det ved jeg ikke noget om. Er vist baseret på røntgen, hvor et radioaktivt stof sprøjtes ind, og så kan følges.

Jeg kender en pige fra Holland som fik sådan en behandling, og hun behøvedes ikke at køre med cykellygte i 4 mdr. efter den behandling.