MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
23 Maj 2012, 02:17:53

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.776 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Plaks/ Læssioner i hjernen
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Plaks/ Læssioner i hjernen  (Læst 1570 gange)
Charlotte
Full Member

Køn: Hun
Beskeder: 194

ALDRIG færdig....ALTID på vej :-)

Vis profil
« Dato: 01 August 2010, 11:36:11 »

Hej Alle sammen.

Jeg har tænkt på om jer der ER blevet scannet for CCSVI om I evt. vil svare på følende spørgsmål.....
- Jeg spøger, fordi jeg synes at det kunne være spændende og prøve og se om der evt. er en sammenhæng mellem antal plaks/læssioner og procentvis af indsnævringer.

1) Hvor mange plaks/læssioner har/havde I ved scanningen for CCSVI (Hvis muligt at tælle selvfølgelig) ?

2) Hvilke hjernehalvdel med flest plaks/læssioner?

3) Hvikle og hvor meget indsnævring havde I?

Jeg håber meget på at I har lyst til at svare Blink

Hilsen Charlotte
Logget

RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 40% forsnævring........ EDSS: 1,5
Charlotte
Full Member

Vis profil
« Svar #1 Dato: 01 August 2010, 11:40:16 »

Og så starte jeg lige selv for at der skal være orden i sagerne Grin

1) 2........(tidligere 3 andet sted i hjernen en de 2 nye).

2) Højre/ forreste hjenehavldel

3) 40 % indsnævring af højre jugular vene.....(under kraniekanten)

Charlotte

Logget

RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 40% forsnævring........ EDSS: 1,5
per west
Gæst
« Svar #2 Dato: 01 August 2010, 11:58:49 »

Jeg er aldrig fundet værdig til at få at vide hvor mange jeg faktisk har, men fik dog at vide at jeg har en stor en i rygmarven som helst ikke må udvikle sig for den sidder på et kritisk sted.

Jeg kan derfor ikke lave statistik.  Smiley
Logget
Charlotte
Full Member

Vis profil
« Svar #3 Dato: 01 August 2010, 12:03:30 »

"Øv" Per.....Du plejer ellers at være hamrende god til det der med statestikker og værdier  Blink

Hmmm.....Lyder egentligt underligt at de som minium ikke har sagt noget om bare lidt eller mange.

Charlotte
Logget

per west
Gæst
« Svar #4 Dato: 01 August 2010, 15:30:41 »

Som udgangspunkt kan man jo forestille sig at hjernen er en tragt med en blød silikoneslange påmonteret og en svamp lagt i tragten. Og så fyldes der en givet væskemængde på hele tiden. Tager man så sin Manne Corona og brændemærker svampen flere og flere steder (laver plaks), så vil porerne i svampen lukke og slangen efterhånden klappe mere og mere sammen og trykket (væskesøjlen) i tragten stige. Hvis det er sådan man får forsnævrede vener, så har neurologerne ret, og plaks kommer før forsnævrede vener. Og så vil venerne nok klappe sammen igen.

Forestiller man sig så, at nogle er født med forsnævrede vener, vil de evt. infektioner som de fleste mennesker udsættes for, få en større betydning hos de som ikke har et sundt blodskifte, for så er det jo at internt ikke udskilt stof i svampen vil få en større betydning, og resultere i plaks, fordi der er elementer i immunforsvaret som viser sig at blive mere aggressive jo større forekomsten af dem er, og derfor til slut evner at connecte til myelin. Hvordan jeg kan få en Manne Corona til at passe ind i det sidste eksempel, ved jeg ikke rigtig, men man kan vel sige at svampen nemmere overheder og brænder sammen, hvis der ligger sådan en tændt cigar og cirkulerer derinde, fordi den ikke kan komme ud.

I begge tilfælde vil venerne efterfølgende ha større tendens til at klappe sammen, på grund af forhøjet perfusionstryk i svampen, og det er derfor lidt et lotteri, hvis man har mange plaks, forinden man bliver liberated.

Sådan lidt maskinelt betragtet.  Rullende øjne
Logget
John
Jr. Member
**

Køn: Han
Beskeder: 92

Vis profil
« Svar #5 Dato: 01 August 2010, 17:55:08 »

Sidste gang jeg blev scannet var hos Vogl og han udpegede ca 7 hvide pletter spredt rundt i knolden, har tidligere fået at vide at der også er fundet noget i rygmarven.
Ved ikke præsist hvor de sidder, bare at de er der,, desværre....
Logget

SPMS
per west
Gæst
« Svar #6 Dato: 02 August 2010, 11:52:00 »

Her er et link som beskriver statistik for ccsvi i hjerner. Lidt tungt stof desværre. http://ccsvi-ms.ning.com/profiles/blogs/cerebral-venous-thrombosisdo?xg_source=msg_mes_network
Logget
Charlotte
Full Member

Vis profil
« Svar #7 Dato: 02 August 2010, 12:57:55 »

Hej Per.

Tak...Er fluks blevet printet til "hygge læsning" ved sengetid.....

Er just vendt tilbage på min arbejdspind efter 3 ugers ferie, så må nok holde med på måtten og FRA for meget net-surfing de næste par dage  Blink

Men synes, at jeg bare ved lige at klikke lidt rundt herinde IKKE lige finder den "røde tråd" jeg håbede på. Kan se på Karina´s tråd (vores alle sammens TV2 movie star) at hun "kun" havde 30 % på begge sider.....OG rigtgigt mange plaks.....Så umidlbart ser det ikke ud til at jo færre indsnævringer jo færre plaks......ELLER omvendt.......Igen den med hønen eller ægget.

Charlotte
Logget

hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #8 Dato: 02 August 2010, 13:55:41 »

Hej Charlotte

Det her med antallet af plaks - det ved enhver neurolog - der har ikke noget med hvor slemt medtaget patienten er. En person med kun et plak kan sidde i kørestol, mens en med 40 kan gå rundt og have det fint. Plaks kan man ikke bruge til så meget i virkeligheden.

Men plaks'ene sidder rundt om venerne -det har Zamboni og mange før ham jo fundet ud af.

Dr Mark Haacke har med en teknik der hedder SWI vist, at jo mere fremskreden MS man har - jo mere jern har man i hjernen. CCSVI teorien går jo også på, at immunforsvaret forsøger at rydde op efter jernet i hjernen, og derved gnasker i noget det ikke burde.

Se her: http://www.ms-mri.com/presentations.php

christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Charlotte
Full Member

Vis profil
« Svar #9 Dato: 02 August 2010, 19:02:48 »

Hej Christian

Tak for dit svar.....Ønskede nok bare et eller andet sted inde i mit hjerte, at det skulle have en sammenhæng ang. antal plaks og % af indsnævring.
- Ja et plaks et uheldigt sted kan jo desværre gøre os lamme.

Har du så også styr på om plaks kan hele op igen og helt forsvinde?Spørgsmålstegn......Jeg menes at jeg læste det i en bog for 8 år siden at de godt kunne, men synes ikke jeg kan finde ordentligt svar nogen steder på nettet.

I øvrigt sagde MEGET irriterende sygeplejrske i fredags, at man IKKE kunne sammenligne MR-scanninger og at man altid skulle ha foretaget dem samme sted!!!!!......Som om det overhovedt er muligt i vore sygehus system, så den var ny for mig.
De 3 plaks jeg havde blev fundet begge gange jeg blev scannet (2002 og 2006) og DET var forskellige steder OG gamle maskiner (Hillerød og Hvidovre) og på den nye scanning i Düsseldorf kan man IKKE se dem......Men 2 nye i "den helt anden ende" af hjernen.

Håber at nogen evt. kan svare.

Knus
Charlotte
Logget

hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #10 Dato: 02 August 2010, 20:43:27 »

Jeg kan godt prøve at svare  Smiley

Jeg ved, at Zamboni siger, at hans kone (som er den FØRSTE person i verden der blev Liberated) har fået det meget bedre. Hun kunne hverken gå eller se. Det kan hun idag - OG - han siger, at man ikke længere kan finde plaks i hendes hjerne. Hun er med andre ord HELBREDT!

Men det er jo anekdoter - og tæller ikke i lægernes hjerne. Jeg har selv hørt en læge sige, at plaks kan IKKE gå væk igen.

Så det er frit for fortolkning.

Jeg har iøvrigt også hørt den med at man ikke kan sammenligne 2 scans - dog har jeg aldrig hørt at man SKAL scannes i den samme maskine.

christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Besse
Gæst
« Svar #11 Dato: 03 August 2010, 20:27:38 »

Da jeg fik diagnosen kunne der ikke MR scannes..I dag er der ikke de store plaks i hjernen .."kun " på synsnerven og desværre fra 2-7 cervikale hvrvel..Af den grund fik man mistanke om en afart af MS   NMO..som kun har været kendt i 5 år..Herhjemme er der vist fundet ca 5 med denne afart..Jeg slap heldigvis fri..så hellere  MS.
Logget
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.563

Vis profil
« Svar #12 Dato: 03 August 2010, 22:32:01 »

NMO???
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #13 Dato: 04 August 2010, 09:50:58 »

NMO
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromyelitis_optica

VH Bent
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
bonnie85
Newbie
*

Beskeder: 3

Vis profil
« Svar #14 Dato: 26 September 2011, 21:59:52 »

Pyyyhhhaaa.

Christian det var dejligt at du skrev det ang sammenhæng mellem antal plaks og velvære, for med mine min 25 stk, har jeg dælme været bekymret for fremtiden, syntes nemlig oftest at folk har under 10..
Forstår dog stadig ikke hvordan det ikke kan hænge sammen.

Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: