MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
10 Februar 2012, 00:36:08

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

Var du til CCSVI foredrag med Bjarne og Christian i Favrskov? Så se her:

http://www.msforum.dk/index.php/topic,608.0.html

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
10.980 Beskeder i 552 Emner af 564 Medlemmer
Seneste medlem: Clara
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Generelt
| | |-+  Er der nogen der lige kan forklare RRMS+SPMS + ????
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Er der nogen der lige kan forklare RRMS+SPMS + ????  (Læst 979 gange)
Derhansi
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 167

Vis profil
« Dato: 08 August 2010, 13:23:29 »

Hey alle

Jeg og konen er lidt forvirret over betegnelserne SSMS, PPMS og så videre. Er der nogen der lige kan line up hvad de forskellige betegnelser stå for  Spørgsmålstegn

På forhånd tak

Der Hansi
Logget

Ægtefælle til Tina, der blev diagnosticeret MS i 1997. De seneste 10 år med SPMS. EDSS 8,0. Tina blev liberated hos Dr. Vogl den 04.08.10
Ann
Sr. Member

Køn: Hun
Beskeder: 325

;-)

Vis profil
« Svar #1 Dato: 08 August 2010, 13:30:00 »

PPMS = Primær Progressiv MS
SPMS = Sekundær Progressiv MS
RRMS = Relapsing Remitting MS (attakvis)

Alt skulle have stået på engelsk  Blink
Logget

Diagnostiseret i med RRMS i 2001..efter en 7 år lang kamp.
Får Tysabri siden '07..ingen attakker siden.
Bivirkninger af al medicin UNDTAGET Tysabri :-) CCSVI indgreb d. 15/3 2011 Ameds, polen..og får stadig Tysabri.

EDSS 6..gangdistance er steget fra 10 meter til 100 meter :-D
Skipper
Full Member

Beskeder: 128

Skipper og kone

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: 08 August 2010, 14:24:09 »

Hanne: De forskellige arter sclerose:¨
·  Relapsing-remitting MS (RRMS. Kendetegnes ved, at personen får tilbagevendende attakker. Perioden mellem attakkerne er stabile, hvor symptomerne forsvinder helt eller delvist.
·  Sekundær-progressiv MS (SPMS) kendetegnes ved, at sygdommen udvikler sig mellem attakkerne, og symptomerne forværres.
·  Primær-progressiv MS (PPMS) er en form, hvor der sker en løbende forværring af symptomerne, mens der kun sjældent forekommer egentlige attakker.
·  Benign MS (godartet MS) kendetegnes ved, at patienten sjældent oplever attakker. Denne form kan senere udvikle sig til SPMS.
Logget

Skipper. Gift med Lisbeth, der er RRMS patient og liberated 9. marts 2010 hos professor T. Vogl som første dansker nogensinde. På 21. måned still going strong uden bivirkninger. Se evt. hendes blog på: http://www.andersen-farmer.dk
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.388

Vis profil
« Svar #3 Dato: 08 August 2010, 15:40:13 »

Jeg ved ikke helt præcis, hvilken typr MS jeg har . Jeg regner selv med SP, men det kan da godt være, at det er PP.

Efter hvad jeg læser af Skippers forklaring, så er det kun antal af attakker, der gør forskellen, og den er meget meget lille. For begges vedkommende udvikler sygdommen sig (negativt) mellem attakkerne. Jeg har yderst yderst sjældent attakker, men har dog igennem årene haft et par små. Er jeg så SP eller PP??

Skipper:

(SPMS) kendetegnes ved, at sygdommen udvikler sig mellem attakkerne, og symptomerne forværres.
(PPMS) er en form, hvor der sker en løbende forværring af symptomerne, mens der kun sjældent forekommer egentlige attakker.

For mig at se, og ud fra Skippers forklaring, er de to typer stort set ens. Der står jo det samme, bare med lidt andre ord. Det er kun hyppigheden af attakks, der er forskellen. Hvad er hyppigt??
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
per west
Gæst
« Svar #4 Dato: 08 August 2010, 16:14:05 »

http://www.scleroseforeningen.dk/Fakta-om-Sclerose/Typer-af-sclerose.aspx

Giv kejseren hvad kejserens er... Og det er jo deres sygdom...  Græder
Logget
Ann
Sr. Member

Beskeder: 325

;-)

Vis profil
« Svar #5 Dato: 08 August 2010, 16:58:11 »

Grænsen mellem de forskellige er hårfin, synes jeg og er svær.

Havde RRMS men med Tysabri bliver attakker undgået..men det kunne jo også være, at det SPMS.
Logget

Diagnostiseret i med RRMS i 2001..efter en 7 år lang kamp.
Får Tysabri siden '07..ingen attakker siden.
Bivirkninger af al medicin UNDTAGET Tysabri :-) CCSVI indgreb d. 15/3 2011 Ameds, polen..og får stadig Tysabri.

EDSS 6..gangdistance er steget fra 10 meter til 100 meter :-D
Tut
Full Member

Beskeder: 148

..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !

Vis profil
« Svar #6 Dato: 12 August 2010, 14:11:08 »

Hvis man ser på Skipper's dejlige link:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ms_progression_types.svg

så er grænsen ikke særlig hårfin mellem PPMS og SPMS.
Som jeg læser tabellerne har PP'erne aldrig haft attak'er, men har hele tiden været progredierende, hvor SP'erne har haft attak'er i starten af deres MS-forløb og derefter blevet progredierende (med mulighed for attak'er)

Vh. Tut
Logget

39 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: