MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
23 Maj 2012, 03:25:20

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.776 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Generelt
| | |-+  dropfod
« forrige næste »
Sider: [1] 2 3 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: dropfod  (Læst 4562 gange)
Christine
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Dato: 11 September 2010, 16:43:04 »

Ang: Dropfod

Elektrode stimulerer lammede muskler
Nordjysk dropfods-stimulator på vej på markede

15 patienter har været igennem kliniske forsøg med en dropfods-stimulator, der kan hjælpe lamme med at gå. Sidst i april sender producenten Neurodan en ansøgning om CE-mærkning til Tyskland. Bliver den accepteret, ligger markedet åbent i Danmark og
resten af Europa.
Hvert år bliver omkring 10.000 danskere ramt af en blodprop i hjernen. Groft regnet dør en tredjedel af patienterne inden et år, en tredjedel kommer sig og en tredjedel har gener. De mister finmotorikken, evnen til at gribe eller til at løfte foden.

To-tre procent får en dropfod. Symptomet, der også rammer folk med rygmarvsskader, sclerose og traumatiske hjerneskader, er at musklerne på forsiden af benet ikke kan aktiveres – og foden dermed ikke løftes tilstrækkeligt under gang.

I Nordjylland
har Neurodan udviklet en indopererbar stimulator til patienter med dropfod.

Nervestimulatoren, Actigait, består af en lille manchetelektrode, der under operation bliver sat rundt om den såkaldte peroneus-nerve i knæhasen. Elektroden er via en
ledning, der føres op til et sted under huden på låret, forbundet med en stimulator. Stimulatoren styres trådløst fra et lille apparat, der sidder på benet, når patienten bruger systemet. Apparatet indeholder et batteri og en slags radiosender, der
sender energi og styresignal til den indopererede stimulator. Og stimulatoren sikrer fodens bevægelse udad og indad, samtidig med at den bevæges op så kontrolleret som muligt.

Fodens bevægelse styres ved at justere aktiveringen af flere
stimulationskanaler til nerven. Og når justeringen er foretaget, skal den ikke gentages, med mindre musklernes indbyrdes styrke ændres.

Hidtil har den eneste hjælp til patienter med dropfod været skinner, der holder foden på plads, og eksterne, elektriske stimulatorer, hvor
man klistrer elektroder uden på benet, lige under knæet. De udvendige systemer har imidlertid ikke vundet indpas, fordi de kan give hudirritation og smerter under brug. u

Jeg har ringet til Neurodan og vil have en stimulator til min dropfod men desværre er ansøgning til sklerose ikke godkendt endnu og
det vil nok tage et stykke tid endnu forklarede de. Men dem med med blodproppe de må få en.   Det kan da ikke være rigtig,  at vi med sklerose altid skal stå til sidst på listen.
Logget
Christine
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #1 Dato: 11 September 2010, 16:45:38 »

ups det var fra 2004 år, hvor mange år skal de have endnu til at vi må få det
Logget
Christine
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #2 Dato: 11 September 2010, 16:49:03 »

Er det nogen der har prøvet Dictur bånd mod dropfod Spørgsmålstegn

Hvis ja, hvad synes i om det:
Logget
PiaB
Full Member

Beskeder: 128

Vis profil
« Svar #3 Dato: 11 September 2010, 17:19:24 »

Hej Christine.

Min Mor fik en dropfod efter en hofteoperation og hun har fået en skinne. Der er taget aftryk af hendes ben, så den er lavet direkte til hende. Hun er meget tilfreds med den, jeg mener det er en dictus.

K.H Pia
Logget

Attackvis MS siden 2005 - Blære, balance, føleforstyrelser i benene og gangdistanceproblemer, Mulig EDSS på 4,5. Tysabri i 2 år uden attacker -Ameds den 29/10
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Køn: Hun
Beskeder: 1.563

Vis profil
« Svar #4 Dato: 11 September 2010, 17:57:11 »

I nyeste nummer af "MagaSinet", som jeg har skimmet online, da jeg ikke er medlem af foreningen, så jeg, at  der var noget om dropfodsskinner. Jeg har forsøgt at maile til de København-baserede bandagister, men de har ikke svaret. Jeg bor jo fand..s langt fra KBH. Men jeg synes skinnen ser lovende ud, og måske kan den bruges til noget fornuftigt. Jeg må hellere ringe til dem!

http://bjn.dk/?page_id=71&category=18&product_id=53

http://bjn.dk/?page_id=71&category=18&product_id=58
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
Derhansi
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 167

Vis profil
« Svar #5 Dato: 11 September 2010, 18:46:35 »

Hey Christine

Tina brugte Dictus-bandage i nogle år, indtil hun ikke længere kunne gå. Det har været en stor hjælp. Den er ret nem at montere og generer ikke noget videre. Jeg ved den kan skaffes med offentlig betaling, hvis man godkendes til det ved kommunen. Jeg mener produktet er svensk opr. Den er ikke særligt kostbar (under 1.000 kr) mig bekendt.

Prøv da det  Smiley Smiley

Der Hansi
Logget

Ægtefælle til Tina, der blev diagnosticeret MS i 1997. De seneste 10 år med SPMS. EDSS 8,0. Tina blev liberated hos Dr. Vogl den 04.08.10
Besse
Gæst
« Svar #6 Dato: 11 September 2010, 19:17:20 »

Søg på hjælpemiddelbasen..www.hmi.dk Søg på navn..så kommer alle oplysninger om produkt,forhandler osv..Ring til firmaet for pris..Hvis du selv vil investere Spørgsmålstegn
Tror snart jeg kan alle forhandlere..kommunekassen er tom,så vil jeg have noget,så er det selvkøbt..HURRA for Handicapkonventionen!!!
Logget
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #7 Dato: 12 September 2010, 08:58:33 »

Dictus kan købes her:
http://www.erimed.se/
Jeg har selv et, som jeg har brugt meget, er en blid måde at få løft i foden på. Dog skal man huske, at "krogene" skal passe til de sko man bruger. Jeg har 2 par sko hvor der er for langt mellem snøre hullerne, så risikerer man at miste krogene.
Og jeg har også skinner fra "København", de virker såmen også,  ens gang radius øges væsentligt, det negative er, at de presser foden hele tiden op mod overlæderet, så hvis man f.eks. sidder i lang tid, begynder tæerne at sove, så er dictus bedre da det trækker i overlæderet, men ikke kan give det samme løft, Så pest eller kolera.
Jeg bruger ingen af delene i øjeblikket, da jeg efter flere års brug, har fundet ud af, at musklerne bliver dovne. En tur til Haslev eller Ry kan anbefales, og kan man få en studerende til at træne en, så de evt. kan gå 100% efter at træne dropfoden, så er man godt hjulpet.
Men stadig, er hjælpemidler en hjælp. Man får øget sin Gang radius. Og skinnerne hjælper også, så man ikke overstrækker knæene, og får varige skader.

VH
Bent
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Christine
Jr. Member
**

Vis profil
« Svar #8 Dato: 12 September 2010, 10:13:07 »

Hej Bent.
jeg har aldrig været i Haslev eller Ry , jeg kan forstå på dig at de arbejder meget med en og
det giver en god effekt. Hvor langtid skal man være der ??
jeg har en skinne men det passer ikke i alle sko og det er bare træls da vi kvinde vil gerne have
nogen finde sko på og så tænkte jeg at en dictus kunne måske løse problemet ,  jeg kan jo bare lave
nogen hulle i min sko til krogene Smiley
Jeg tro at man holde balancen bedre med skinne.

Christine
Logget
Betty
Full Member

Beskeder: 141

Vis profil
« Svar #9 Dato: 12 September 2010, 10:54:44 »

Hej

Jeg har et dictus-bånd. Det første jeg havde bestilte jeg i Sverige, men nu kan jeg få det hos min bandagist og med tilskud. Jeg har været meget glad for mit Dictus-bånd, det giver en følelse af at jeg selv løfter foden og gør bevægelsesfriheden i foden meget større.

Logget

SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #10 Dato: 12 September 2010, 12:01:28 »

Christine.
Ophold i Haslev/Ry kan være af forskellig længde, men typisk 3-4 uger. læs mere her: http://temp.scleroseforeningen.dk/Sclerosecentrene,-d-,dk.aspx
Jeg har været i Haslev 3 gange, og har hver gang mærket fremgang. Det skal så vedligeholdes når man kommer hjem, det kan være lidt svært, da man hjemme skal lave andre ting end at bare træne og passe på sig selv.
Dels er der det sociale ved opholdet, man møder en masse med samme diagnose. Der er ingen der spørger om hvad man fejler, eller hvordan man har det (selvfølgelig er der det, men ikke som ikke MSér gør). Men selvfølgelig kommer det an på, hvem man kommer sammen med.
Man kan få hjælp med hjælpemidler, socialhjælp, Psykolog og så videre.
Man bliver spurgt om hvad man vil satse på før ophold, og så bliver det prioriteret. Jeg har været "heldig" at de gange jeg har været der, har jeg haft Studerende, en gang en Englænder, og to gange "lokale", man kan få lidt mere fysioterapi, med de studerende, da de nok er lidt billigere i drift, og så har de selvfølgelig den nyeste viden :-)
Til dictusbånd, kan man få en krog, som kan placeres mellem snørebåndene (har selv en), den har jeg set syet fast på skoene, den kan også ses på hjemmesiden.

Vh
Bent
Logget

EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
per west
Gæst
« Svar #11 Dato: 14 September 2010, 13:56:54 »

Appropos. Jeg var lige inde og kikke hos Mona, og hun har vist sat strøm til sit ben.. http://worldballons-afterliberation.blogspot.com/
Logget
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #12 Dato: 18 September 2010, 12:19:53 »

Lidt nyhed, omkring at sætte strøm til foden.
http://www.nationalmssociety.org/research/research-news/news-detail/index.aspx?nid=3847
Logget

wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #13 Dato: 13 Oktober 2010, 18:55:33 »

Hvis der var en LIDL butik på Bornholm, så havde jeg købt denne.
http://www.lidl.dk/dk/home.nsf/pages/c.o.20101014.p.Muskelstimulator_3i1
Og havde gjort mig selv til forsøgskanin, om det kunne hjælpe på dropfod, ved at sætte det på de rigtige muskler på skinnebenet.
Så de kunne blive styrket, uden indblanding af lægmusklen??
F.eks. få foden trukket opad med lilletåen først

Bent Wagner Hansen
Logget

hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #14 Dato: 13 Oktober 2010, 20:29:30 »

Hej Bent

Jeg kan da godt køre forbi en Lidl og købe sådan en til dig?

Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Sider: [1] 2 3 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: