MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 00:23:26

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.779 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Liberated!
| | |-+  Liberated? - Bernt (danfin)
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Liberated? - Bernt (danfin)  (Læst 491 gange)
danfin
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 305

Vis profil
« Dato: 30 Oktober 2010, 19:50:11 »

Her to dage før jeg skal på Ry en LILLE beretning om min 'liberation' hos AMEDS 13.10. For dem der er interesserede i hvordan det fungerer hos AMEDS og resultater fra andre henviser jeg til de de minutiøst instruktive (og positive) beretninger, der foreligger fra bl.a. Christian og Lotte samt senest Camilla R.

En uge før afgang 10.10. mailede DR og spurgte om de måtte følge mig før, under og efter operationen for at lave en reportage om CCSVI-behandling udført på danske ms-patienter i Tyskland eller Polen. Christian formidlede kontakten og jeg sagde ja til hvad der skulle blive 6 minutters misvisende indslag på DR1 21Søndag 17.10. (og hvor Chr. og Lis samt to helt afvisende professorer (bla PSS) også fik ordet).

Uheldigvis valgte DR at skifte fokus fra 'Liberation'/alternativ sclerosebehandling til 'Operationsturisme', hvor min og journalistens samtaler blev udeladt og hvor min rolle tydeligvis blev at vise en af disse naive, der stik mod sund fornuft og ekspertise valgte at hælde 'en større formue' ud på især østeuropæiske 'plattenslageres' marked. Journaisten ringede efter DRs beslutning og beklagede, at han blev nedstemt i programudvalget ... Som jeg ser det skulle Chr. vise at det kunne gå godt, jeg at det kunne gå skidt (fokus på kørestolen som jeg ellers ikke anvender) og Lis der havde håbet i behold endnu og styrede rejsemarkedet.  Vred

Nå. Har fået mange tilbagemeldinger om programmet - bl.a. fra en bekendt med ms, som afventede mit resultat , men som nu ikke vil afsted pga mit magre resultat...  Sørgelig

Alt i Polen var klappet og klart og DR havde fået lov til som de første at filme fra selve operationen. Hotel Sobierski myldrede med kørestole, krykker, stokke og indforståede smil fra mest canadiere, men også enkelte fra UK, IR, SE... min unge roommate Paul fra Irland var meget skrøbelig og belæst om sygdommen og oplevede at komme ud fra operationen med nyvaskede tæer (fra næsten sort til pink på 1/2-time!)  - han var et kæmpesmil resten af dagene, og det var nogle andre også som DR filmede også (de kom ikke gennem DRs nåleøje). Nogle fik stent, andre, som jeg, sagde udtrykkelig at vi ikke ville - med argumentet: stents er p.t. designede til arterier og er ikke-nedbrydeligt metal.

Det vigtige jeg sagde i interviewet var bl.a. at på AMEDS arbejder tre speviallæger sammen om den enkelte patient - neurolog (som startede og sluttede ballet), kardiolog/karkirurg (ansvarlig for operation i samarbejde med radiologen, der stod for doppler og MRV). Vigtigst: neurologen anbefalede, at scleroderamte for at vinde tid skulle gå direkte til en karkirurg/kardiolog og ikke en neurolog!!!  Kys

Operationen og de indledende undersøgelser var smertefrie og hurtigt overståede (angioplasty tog 45 min.). Jeg havde kun en 50 % stenosis i venstre jugular mens den højre og azygos var 0 %. Den indledende scanning gav ikke grobund for at jeg havde CCSVI, men kirurgen accepterede mig som et grænsetilfælde pga konstateret reflux ved doppler - og fandt så den noget tilstoppede venstre halsvene, som blev udvidet med bedre blodgennemstrømning til følge. Han så dog også en unormal hjertestruktur som kunne tyde på et hul for meget mellem hjertekamrene; han sagde at hans nysgerrighed for om dette kunne give anledning til scleroselignende symptomer som mine. En hurtig efterscanning hjalp dog ikke men han tilbød at kunne fikse det på en uge, hvis jeg ville - det sagde jeg nej tak til.

Herhjemme viste jeg den udmærkede engelsksprogede rapport til vores familielæge med vægt på 'mistanke om PFO' (et hul for meget-sygdom), som invilligede i at henvise mig til en god kardiolog - tid 5. januar...

Men hvordan jeg har det? Tja - jeg kan/tør desværre ikke melde om 1-uges forbedrede symptomer, selvom jeg konstaterede/kan konstatere bedringer (ændret følsomhed i fodsålerne/mindre tissetrang) - det kunne jeg dog nogle dage også konstatere præ-op.

Så jeg venter i første omgang 1 1/2 uge til 1-månedsrapporten for at se om jeg tror på varige forbedringer.  Rullende øjne

Bernt

Logget

MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4
Derhansi
Full Member

Beskeder: 167

Vis profil
« Svar #1 Dato: 30 Oktober 2010, 21:31:44 »

Hey Bernt

Tak for din tilbagemelding. Ja det var sgu noget af en negativ fuser. Her mener jeg ikke dig, men den ulyksagelige vinkling indslaget fik. Mage til respektløshed har jeg sjældent set magen til (og håber heller aldrig at blive udsat for det). Til gengæld synes jeg det lykkedes dig at trænge igennem som alt andet end end naiv idiot. Som jeg så indslaget så virkede det faktisk som om de slet ikke fandt nogen behandlingskrævende forsnævringer ??!!. Din rapport her giver nu meget mere mening. Tina havde - og har stadig nu her knapt 3 måneder efter - en væsentligt forbedret blærekontrol. Med mine og vores erfaringer er det jo absolut heller ikke at kimse af - og hvad har vi herhjemme forøvrigt der kan noget tilsvarende ??. Resten må tiden vise.

Knæk og bræk Bernt til dig og dine

Der Hansi
Logget

Ægtefælle til Tina, der blev diagnosticeret MS i 1997. De seneste 10 år med SPMS. EDSS 8,0. Tina blev liberated hos Dr. Vogl den 04.08.10
Leif
Sr. Member

Beskeder: 453

Vis profil
« Svar #2 Dato: 30 Oktober 2010, 22:18:44 »

Hejsa Bernt......

Ja se det var en anden historie end den dr lå for dagen....... :-)    Og giver absolut meget mere mening........ Håber det bedste for dig......

Hilsen Leif.....
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
per west
Gæst
« Svar #3 Dato: 01 November 2010, 00:12:52 »

Det er en skam når sensationslysten går frem for rimelig objektiv journalistik. Jeg syntes at den udsendelse var et skoleeksempel på hvordan man sender en nyhed med et skjult budskab til befolkningen. Stats-TV som desværre er mere reglen end undtagelsen, efterhånden.

Heldigvis var den næsten for tyk, for jeg tror mange af de som så udsendelsen, godt kunne spore den arrogance som især PSS, sikkert uden at vide det selv, lagde for dagen.

Det var så arrogant, så selv Scleroseforeningen vist fik øjnene op.

Held og lykke med frugten af dit eventyr, Bernt.  Smiley
« Sidste ændring: 01 November 2010, 00:38:08 af per west » Logget
cab
Full Member

Beskeder: 165

Vis profil
« Svar #4 Dato: 02 November 2010, 18:42:33 »

Godt at høre fra dig, Bernt - selvom det ikke lige gav det store udslag for dig.
Jeg tror ikke at nogen af os herinde har været i tvivl om at der var noget galt med "klipningen" i indslaget - blot det negativt ladede ord "operationsturisme" lægger jo ligesom niveauet, så man næsten tror at det er Ekstra bladet man har fat i.

Rigtig god Ry tur - jeg har været der en enkelt gang, og det var rigtig godt, kan anbefales til alle at komme der.
Dog er der skåret her ogå - så der kommer ikke så mange igennem som der plejer.
Logget

54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: