MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 00:46:40

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.779 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Kørekort/helbredsattest
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Kørekort/helbredsattest  (Læst 1556 gange)
Leif
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 453

Vis profil
« Dato: 10 November 2010, 20:58:48 »

Hejsa......

Jeg undrer mig over at jeg hver andet år skal udfylde en helbreds attest for at få fornyet mit kørekort, hvorfor skal raske ikke det Spørgsmålstegn  Mener der står at man ikke må føre en bil såfremt man ikke er i stand til at gøre det forsvarligt Spørgsmålstegn   Altså er du på stoffer, bedøvende medicin, alkohol, træt osv. skal du selv afgøre om du kan føre bil, men fordi du har ms kan du ikke selv træffe den beslutning, hallo mand hvorfor faaeeen skulle vi ikke kunne det Spørgsmålstegn  Og hvor mange af os skal egentlig have revurderet deres helbreds attest hver andet år ??  Og er der ikke noget med at der ikke må laves forskel behandling blot fordi man har et handikap.

Jeg finder det sørme rigtigt surt at skulle til lægen og evt. en køreprøve hvert andet år.......   Grr....  Faktisk finder jeg det nedværdigende, mener sørme jeg fuldt ud kan bedømme hvornår jeg kan køre bil og hvornår ikke, lige så vel som en ung knægt på 18 der er på vej hjem fra halbal......    Hmmm...

Leif....
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #1 Dato: 10 November 2010, 21:26:07 »

Nu huskede du, at din kommune skal betale, da det dom regel er dem der er synderen.
På "vores" SF på Bornholm står der sådan:
http://temp.scleroseforeningen.dk/Lokalafdelinger/Bornholm/Aktuelt%20og%20meddelelser/Fornyelse%20af%20k%C3%B8rekort.aspx
Ifølge serviceloven § 11 har man mulighed for at få betalt lægeerklæringen ved fornyelse af kørekort af helbredsmæssige årsager og hvis man opfylder betingelserne til bilstøtte efter § 114.

Henvendelsen skal ske til Hjælpemiddelcentralen, 14 dage før I skal til læge.
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
cab
Full Member

Beskeder: 165

Vis profil
« Svar #2 Dato: 10 November 2010, 21:30:30 »

Som om  det var noget - mig vil de se hvert år til vejledende køreprøve, og det er p.... irriterende.
Grunden er at jeg får Marinol - det tog mig 10 måneder sidst at få pappet igen.

Håber at det går lettere nu her inden den 16 december - men skal lige til Indien i næste uge.
Logget

54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5
Schmoldt
Newbie
*

Beskeder: 15

Vis profil
« Svar #3 Dato: 10 November 2010, 21:41:02 »

Jeg fik først klausul på mit kørekort da jeg fik c-e og farligt gods bevis, synes et eller andet sted det er fair nok hvis man kører farligt gods at man skal tjekkes, men jeg vil gi Leif ret i at det burde gælde for alle og ikke kun dem med en diagnose.  Tvær
Men kan slet ikke forstå meningen med at man som jeg ikke må få kort til bus, som erhverskort, men jeg må gerne kører 48 tons farligt gods fx flydende kvælstof.  Spørgsmålstegn Spørgsmålstegn Spørgsmålstegn
Jeg ved hvad der vil skade mest, hvis uheldet er ude...
Logget

Første attack 97 dx 01. gående. edss: 3,5 Har fravalgt medicin har forsøgt. Med på tur 2 til Indien.
PiaB
Full Member

Beskeder: 128

Vis profil
« Svar #4 Dato: 10 November 2010, 23:43:07 »

Hejsa.

Det er nu mærkeligt. Jeg skal have mit fornyet hvert 5. år, underligt der er sådan en forskel. Jeg må lige , for dem som ikke ved det, oplyse om ledsagerkortet. Det koster 100 kr og gælder i 2 år. Der er ½ pris på DSB, alle kulturelle begivenheder og alle forlystelser i DK.

K.h Pia
Logget

Attackvis MS siden 2005 - Blære, balance, føleforstyrelser i benene og gangdistanceproblemer, Mulig EDSS på 4,5. Tysabri i 2 år uden attacker -Ameds den 29/10
Michael B.
Jr. Member
**

Beskeder: 65

I'm sick and tired of always being sick and tired.

Vis profil
« Svar #5 Dato: 11 November 2010, 01:03:04 »

Jeg synes egentlig der er meget rimeligt. Har mødt flere sclerosepatienter, som absolut ikke burde have kørt bil på grund af deres kognitive tilstand. Det er jo en kendt sag, at nogle af os med tiden mister evnen til realistisk at vurdere egne evner pga. skader i hjernen.

Mit kørekort skal fornys hvert 2. år.
Logget

RRMS. Første attak '95. Diagnose '00. Rebif 7 år. Tysabri siden '07. Overvejer liberation i Indien.
cab
Full Member

Beskeder: 165

Vis profil
« Svar #6 Dato: 11 November 2010, 15:22:37 »

Helt enig Michael,

Men er du oppe til vejledende køreprøve hvert andet år - eller kan du nøjes med et lægebesøg.
Jeg kan helt klart mærke at den motorsagkyndige synes at det er spild af begge vores tid - når jeg har kørt 15 min, så siger han: Kør du bare tilbage - det er jo spild af tid.

Når en læge kan spotte dårlige pensionister, så kan han vel også spotte os MS'ere der måtte have problemer.
Logget

54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5
Schmoldt
Newbie
*

Vis profil
« Svar #7 Dato: 11 November 2010, 16:42:02 »

Jeg nøjes med et lægebesøg.. heldigvis da.. det andet er da spild af tid..
Logget

Første attack 97 dx 01. gående. edss: 3,5 Har fravalgt medicin har forsøgt. Med på tur 2 til Indien.
Leif
Sr. Member

Beskeder: 453

Vis profil
« Svar #8 Dato: 11 November 2010, 17:04:19 »

Hmm. Cap. modsiger du ikke dig selv ?   :-)  For ja lægen kan eller burde jo sagtens kunne spotte de personer ud for hvem en nærmere undersøgelse er nødvendigt, istedet for vi alle aut. skal spilde penge og tid......

Jeg plejer højest at køre 5 m. Føler mig sørme lidt dum.....

Hilsen Leif....
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
Charlotte
Full Member

Køn: Hun
Beskeder: 194

ALDRIG færdig....ALTID på vej :-)

Vis profil
« Svar #9 Dato: 11 November 2010, 18:12:39 »

Hmmmmmm nu sidder jeg her og bliver heeeeelt svedt på min lille pande.

HVORFOR har I fået "skærpet/begræsning" på jeres kørekort?SpørgsmålstegnSpørgsmålstegn- Ja spørger måske lidt "halv blondt".....Men jeg har altså mit kørekort på helt alm. betingelser og har haft det de sidste 12 år.......Jeg tænker bare på, om der er noget jeg har sovet i timen med?Spørgsmålstegn??- Og jeg er enda gift med en kørelære.......Faktisk min "Helt egen"  Blink....Ja I ved sød musik opstår og alt det der...Så startede egenligt i tidernes morgen med bare at skulle have et kørekort.....Og nu her godt 12 år, ja så har vi *sg* både fået barn og er blevet gift Tunge- Så der er ikke så meget "snavs i det", men har vi sovet i timen?Spørgsmålstegn?

God dag
Charlotte
Logget

RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 40% forsnævring........ EDSS: 1,5
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #10 Dato: 11 November 2010, 18:51:40 »

Hos mig startede det med, at min kone spurgte, engang vi havde fællesmøde med hele gallariet fra Kommunen, om jeg kunne blive testet om jeg havde kræfter nok i benene, eller jeg skulle have "styring" op i hænderne.
Så over til PTU, de testede ben, arme og reaktionstid. Og alle var et stykke over min. styrke/reationstid.
Så fik de på PTU, den sjove ide at vi skulle køre en tur. Og her kommer så det forfærdelige. Selvom de er en forening, så ved de godt hvordan de skal skrabe penge sammen. Jeg fik så den helt store tur, i København, i en bil med bremseforstærker (det plejer jeg ikke at have). F.eks. kører vi, og jeg får at vide jeg skal dreje til venstre nede ved krydset. Vi kører forbi en byggeplads hvor der er en udkørsel, med et venstresving forbudt skilt, jeg siger spydigt: "Godt du ikke sagde at jeg skulle dreje den vej". Vi kører videre, og til et sted hvor der er højre vigepligt. Jeg siger at her er der højre vigepligt, der er rimeligt udsyn, så jeg kigger til højre (og venstre) og kører
over. Så blokerer kørelæren?? Jeg spørger hvorfor det, der står intet i loven om at man skal holde, hvis der ikke kommer nogen. Hun siger at hun syntes jeg kørte for stærkt, Jeg kører omkring 30 Km/h. Da det er smalle gader osv. Nå, I rapporten står der så, "Jørgen (jeg hedder ikke Jørgen)  kender ikke til, hvor der er venstresving.
  forbudt Og kender heller ikke til højre vigepligt"

Jeg tror at den tur, den dag i København, var jeg nok den der kørte pænest. Men de syntes at jeg skulle komme og køre en tur endnu. Jeg var på Haslev, og sagde at det havde jeg ikke tid til. Så Kommunen troede så mere på dem end mig, og truede mig til at skulle have fornyet mit kørekort. Så jeg måtte til lægen, han var så ved at omkomme af grin, da han troede mere på mig end dem. Og kunne ikke tage dem seriøst, når de f.eks. kunne skrive Jørgen i stedet for Bent.
Jeg er godt klar over, at man kan "miste orienteringen" når man har MS. Men hvis jeg oplever noget med ,at jeg  "mister orienteringen" Så skal jeg da nok aflevere kortet frivilligt. Men ikke fordi en FYSIOTERAPEUT, vurderer min kørsel, for at skaffe flere penge til firmaet.
Bent

PS. Hende fra kommunen, meldte afbud da vi skulle have  "fællesmøde med hele gallariet" her i september. Hun syntes nok hun havde fået nok skæld ud.Efter jeg havde været hos lægen, var hun pludselig blid som et lam??
« Sidste ændring: 11 November 2010, 19:04:42 af wagner » Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Schmoldt
Newbie
*

Vis profil
« Svar #11 Dato: 11 November 2010, 19:08:27 »

hmmm, ja jeg ved egentlig ikke hvad loven skriver, men da jeg skulle tage c-e kort, skulle mine helbredsoplysninger forbi en lægekonsulent som vuderede at jeg skulle til læge hvert andet år for at forny kortet.
Det kan være at man er fredet indtil man opdages??
Logget

Charlotte
Full Member

Køn: Hun
Beskeder: 194

ALDRIG færdig....ALTID på vej :-)

Vis profil
« Svar #12 Dato: 11 November 2010, 19:17:44 »

JA så længe jeg IKKE er til fare for hverken mig selv ELLER andre, må jeg nok gå lidt "stille" med dørene Forseglede læber......Men om ikke andet burden min mand nok ha været obs på det.....Nu hvor man er med egen kørelære på martriklen  Tunge

Charlotte
Logget

RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 40% forsnævring........ EDSS: 1,5
Michael B.
Jr. Member
**

Beskeder: 65

I'm sick and tired of always being sick and tired.

Vis profil
« Svar #13 Dato: 11 November 2010, 20:34:22 »

Det er helt vilkårligt, hvem der skal have fornyet kørekort løbende. For mit vedkommende kom jeg ind i "møllen" da jeg alligevel skulle have fornyet erhvervskort, hvilket man skal hvert  5. år.

Lægen skrev på helbredsattesten, at jeg havde ms. Politiet sendte den så videre til embedslægen, som afgjorde, at jeg skulle til en køretest og fremover skulle have kortet fornyet hvert 2. år. Selvom jeg ikke længere har erhvervskort skal det stadig fornyes løbende - når først man er i systemet kommer man ikke ud igen.

Det er som sagt embedslægen der afgør, om man skal til køretest. Det er mit indtryk, at testen har til formål at afklare, om man mentalt er i stand til at føre bilen og overskue trafikken. Det er altså ikke en almindelig køreprøve.

Jeg har en enkelt gang skullet køre den sagkyndige en tur. Gangen efter sludrede vi på parkeringspladsen, hvorefter han vurderede, at alt var som det skulle være. De seneste to gange har embedslægen vurderet, at jeg  ikke behøvede køretest.
Logget

RRMS. Første attak '95. Diagnose '00. Rebif 7 år. Tysabri siden '07. Overvejer liberation i Indien.
Tut
Full Member

Beskeder: 148

..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !

Vis profil
« Svar #14 Dato: 12 November 2010, 19:49:32 »

Jeg skal også have fornyet kortet hvert 2. år (har faktisk lige fået det ind ad døren i dag).

Det hele startede med,  at jeg skulle have lavet forskellige tilretninger i min bil, og derfor vil de godt holde øje med at min sygdom ikke udvikler sig i en grad, hvor det bliver uforsvarligt at køre. Ydermere får jeg 'trekants'-medicin, som jo kan virke sløvende og være trafikfarligt.
Jeg kommer bare hos lægen for at blive testet og får en attest - ikke noget med vejlende køreprøver, for det er noget lægen vurderer.

Vh. Tut
Logget

39 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: