MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 01:03:11

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.779 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  MS forskning
| | |-+  Hvad hvis det nu skyldes at intelligensen ikke kan følge med?
« forrige næste »
Sider: [1] 2 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hvad hvis det nu skyldes at intelligensen ikke kan følge med?  (Læst 2200 gange)
per west
Gæst
« Dato: 17 November 2010, 17:44:36 »

Der er et ordsprog som siger, at man forfremmes til sin egen inkompetence. Hvad hvis dette er rigtigt, og årsagen til at man udvikler MS faktisk i nogle tilfælde skyldes at hjernen brænder sammen i forsøget på hele tiden at opfylde de krav som der stilles på en "moderne" arbejdsplads i vores globaliserede miljø.

Kunne dette så være årsagen til, at flere kvinder end mænd udvikler sclerose, for stigningen af kvinder som har denne sygdom, følger jo meget godt med udviklingen af kvinders tilgang til arbejdsmarkedet, og kvinder som har overtaget typiske mandejobs.

Der er kun 1 kvinde iblandt 10 med en intelligenskvotient over 130, og når det så typisk er sådan, at kvinder ofte er meget mere fokuseret på at skulle slå til i deres arbejde, i forhold til det andet køn, så kunne der måske ligge en forklaring her?

Karriere og børn som skal fødes og man skal som kvinde helst bevise at man faktisk er lidt bedre end sine mandlige kollegaer for så at få det som man egentlig har fortjent. Siger nogle kvinder...

Når man så ser på mandens intelligens, så er der godt nok flere mænd end kvinder i den intelligente ende af skalaen, men kvinder kan så trøste sig med, at blandt dem som så ikke er særligt intelligente, så er der også 9 mænd for hver kvinde. Testosteron. Det er noget fanden har skabt, for får du for meget så bliver du dum, og får du for lidt, så bliver du meget intelligent, hvilket ikke altid er en fordel, for hvilken mandetype tror publikummet her så kvinden foretrækker?  Blink
Logget
per west
Gæst
« Svar #1 Dato: 18 November 2010, 12:52:52 »

Nå. Det emne var nok for kontroversielt.. Lidt på linie med religion og Muhammed. Lidt en skam når nu repræsentanter for faktuelt ramte ellers burde være til stede her, med det erfaringsgrundlag som måske kunne vise om hypotesen er helt hen i vejret, eller ikke.

Selv har jeg oplevet at stå i situationer, hvor arbejdet bragte mig ud i en slags fornemmelse af skakmat, fordi alle veje endte blindt, ofte mest fordi at omgivelserne ikke arbejdede med sir jeg til mig selv, og når jeg oplevede dette, så følte jeg nærmest direkte, at mit hoved reagerede ved at koble relæerne fra.

Desværre uden for min egen kontrol, og fakta er jo så nok at jeg var blevet "forfremmet til min egen inkompetence".

Ellers et interessant emne synes jeg selv, efter at have fulgt med på fjernsynet i et foredrag om intelligens på "Danskernes Akademi".

Gad vide hvorfor 400 mennesker formår at være så stille, når nu de står og har et problem som de burde diskutere.

Jeg er nok for interesseret i emnet i sig selv, frem for i det personlige aspekt hos den enkelte...  Blink
Logget
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Køn: Hun
Beskeder: 1.564

Vis profil
« Svar #2 Dato: 18 November 2010, 12:59:54 »

Det menneske i verden, der har den allerhøjeste IQ er - kvinde!

Et emne, jeg absolut ikke vil diskutere yderligere.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
per west
Gæst
« Svar #3 Dato: 18 November 2010, 14:29:21 »

Sikkert nok, Lisa. Her var det så et foredrag baseret på noget så uoverskueligt at måle, som intelligens, mit oplæg til debat var baseret på.

Af dette fremgik det, at Kineserne faktisk er mere intelligente end de europæiske folkeslag, og at de enkelte landes økonomier var direkte forbundne med gennemsnitsintelligensen for landenes befolkninger.

Men det er jo nok her alting stopper. PSS vil ikke diskutere forsnævringer. Folk med religiøs overbevisning vil ikke diskutere deres tro. Mænd og kvinder vil ikke diskutere deres faktuelle biologiske præferencer som måske kan være med til at forklare svaret på en gåde.

Meget en stopklods for nye erkendelser frem imod at finde de egentlige sandheder om noget som helst.
Logget
wagner
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #4 Dato: 18 November 2010, 14:46:40 »

Er din teori så. At kommer man ud for et problem, som man ikke har intelligens til at udføre. Så svarer kroppen igen, ved at slukke for dele af hjernen, ved at "fyre" noget Myalin af??
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Tut
Full Member

Beskeder: 148

..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !

Vis profil
« Svar #5 Dato: 18 November 2010, 17:27:59 »

Kære Per.
Jeg kan slet ikke deltage i denne diskussion, da min IQ kun er på 123 med spredning 15....
....dog er den 136 med spredning 24  Grin (er bare ikke mensa-materiale, uanset skala/spredning  støt)

http://mensa.dk/testiq.xml
Logget

39 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.
per west
Gæst
« Svar #6 Dato: 18 November 2010, 18:26:24 »

Er din teori så. At kommer man ud for et problem, som man ikke har intelligens til at udføre. Så svarer kroppen igen, ved at slukke for dele af hjernen, ved at "fyre" noget Myalin af??

Så simpelt tror jeg dog ikke det foregår, Bent, men jeg spørger mig selv om ikke man kan slide hjernen som enhver anden "muskel" som gentagne gange bliver overbelastet, fordi den bliver mødt med uoverskuelige opgaver, og reagerer derpå. Stresses med andre ord.

Der må jo være en årsag til at dobbelt så mange kvinder som mænd udvikler sygdommen, og statistikken følger jo meget godt kvindens entre ind i erhvervslivet eller som chauffør bag et rat for den sags skyld.

Mobiltelefoni har jeg også tænkt på, men den er jo først blevet vidt udbredt i de senere år, så der er nok ingen sammenhæng.

Så er der det med de sene fødsler, som der også tales så meget om kan være sundhedsskadelige for organismen.

Jeg vender hele tiden tilbage til, hvad det egentlig kan gøre for hjernen, såfremt den stilles over for de umulige opgaver som faktisk ingen løsning har, men alligevel skal de løses før end chefen er tilfreds, og der er kvindens psyke nok mere pligtopfyldende end mandens, for han siger som regel bare jobbet op, og leder efter et nyt. Historisk set...

Sådan har det i hvertfald været i de omgivelser som jeg har færdedes i.

Kære Per.
Jeg kan slet ikke deltage i denne diskussion, da min IQ kun er på 123 med spredning 15....
....dog er den 136 med spredning 24  Grin (er bare ikke mensa-materiale, uanset skala/spredning  støt)

http://mensa.dk/testiq.xml

Tut. Med den score, så er du godkendt til at udtale dig og blive taget alvorligt, hvis du har en teori omkring hvorfor du så fik MS..  Blink
Logget
hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #7 Dato: 18 November 2010, 19:21:18 »

Hvad med at kvinder er mindre end mænd, og dermed også har mindre vener?

Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
per west
Gæst
« Svar #8 Dato: 18 November 2010, 20:06:01 »

Mindre vener og mindre hjerner, så det går nok op i en højere enhed. Nej. Egentlig er spørgsmålet. Var du meget stresset forinden du så udviklede din sygdom... Spørgsmålstegn
Logget
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #9 Dato: 18 November 2010, 20:28:56 »

En anden ting. Hvor mange drømmer?? Jeg kan ikke huske hvornår  jeg sidst har drømt. Altså vågnet og  haft en "oplevelse", som man kan huske.
Jeg "tænker" mere end jeg drømmer. Jeg føler aldrig at jeg er 100% væk.  Da jeg var elektriker, kunne jeg vågne næste dag, og i søvne have løst et problkem jeg havde dagen før. Det oplever jeg ikke mere, jeg er så heller ikke elektriker mere, Jeg syntes, at jeg har mødt et eller andet sted, at man drømmer mindre når man har MS. Måske årsagen til MS??
Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Ann
Sr. Member

Beskeder: 326

;-)

Vis profil
« Svar #10 Dato: 18 November 2010, 20:31:42 »

Drømmer en del..især efter skrå seng er indført Blink Meget levende nogle gange.
Logget

Diagnostiseret i med RRMS i 2001..efter en 7 år lang kamp.
Får Tysabri siden '07..ingen attakker siden.
Bivirkninger af al medicin UNDTAGET Tysabri :-) CCSVI indgreb d. 15/3 2011 Ameds, polen..og får stadig Tysabri.

EDSS 6..gangdistance er steget fra 10 meter til 100 meter :-D
Besse
Gæst
« Svar #11 Dato: 18 November 2010, 20:55:29 »

Underligt,jeg havde aldrig forbundet "det ikke at være helt væk" når jeg sov..Den dybe søvn mangler jeg..DOG i perioder er jeg fuldstændig væk,og synes slet ikke jeg kan komme op til overfladen igen..MEN jeg døjer med i det hele taget at falde i søvn..selv om jeg er træt som et helt plejehjem..
Drømmme??? Så er det dagdrømme Blink
Logget
helleho
Sr. Member

Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #12 Dato: 18 November 2010, 20:58:30 »

Smiley jeg drømmer meget og har altid gjort det, og jeg kan huske mange drømme tydeligt. Det er træning... Tror ikke at mangende drømme = udvikling af sclerose . .. men det med kvinder = mindre vener, det synes jeg giver mening ;o) mindre hjerner .... næh næh, den er jo mere effektiv, så den holder da slet slet ikke  Grin
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
per west
Gæst
« Svar #13 Dato: 18 November 2010, 21:13:15 »

Jeg havde fornøjelsen af at kunne drømme rigtigt, de første par uger efter mit besøg i Tyskland, men det er desværre faded ud igen. Det giver nogle utrolige ressourcer når man vågner op efter sådan en søvn.

Det var også noget af det som blev nævnt i forbindelse med Buffaloforsøgene.. At patienterne fik deres drømme tilbage efter en operation.

Kvindens hjerne er mindre og består af 2 hjernehalvdele ligesom mænds. Så det med multitasking er sat lidt til diskussion, for basalt set, sagde en forsker for nyligt, kan mennesker uanset køn blot koncentrere sig om 2 ting samtidig.

Men måske har du ret, Helleho. Lille og vågen er bedre end en stor og doven... Smiley

Logget
hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #14 Dato: 18 November 2010, 21:50:09 »

Den første dag jeg sov i skrå seng vågnede jeg op om morgenen og havde haft de vildeste drømme! Det gik efterfølgende op for mig, at jeg ikke kunne huske hvornår jeg sidst havde drømt overhovedet.

For mig er der ingen tvivl - har man dårligt afløb fra hjernen - så drømmer man ikke så meget.

Jeg tror ikke at man får MS fordi man ikke drømmer - snarere omvendt - man drømmer ikke fordi man har MS (dårligt afløb ?)

Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Sider: [1] 2 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: