MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 01:03:57

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.779 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  MS forskning
| | |-+  Hvad hvis det nu skyldes at intelligensen ikke kan følge med?
« forrige næste »
Sider: 1 [2] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hvad hvis det nu skyldes at intelligensen ikke kan følge med?  (Læst 2200 gange)
Besse
Gæst
« Svar #15 Dato: 18 November 2010, 22:00:07 »

Hvis teorien holder med at afløb fra hjernen og drømme /ikke drømme.så er de første 20 år med MS diagnosen været atypiske..Det er først de sidste 5-6 år drømmene næsten er udeblevet..Men søvnforskere mener jo,at vi drømmer,hvad enten i husker det eller ej???
Desværrre kan jeg ikke bruge SKRÅ SENG::ØV..da der sidder 2 prolaps og driller.
Logget
helleho
Sr. Member

Køn: Hun
Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #16 Dato: 18 November 2010, 22:10:44 »

ok Christian  Smiley det lyder ikke helt tosset, har altid drømt meget, måske endda ekstra meget de sidste uger, men det er jo nok (som med alt andet) meget forskelligt fra MS patient til MS patient  Smiley
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Michael B.
Jr. Member
**

Køn: Han
Beskeder: 65

I'm sick and tired of always being sick and tired.

Vis profil
« Svar #17 Dato: 18 November 2010, 22:28:23 »

Skægt emne.

Per du tillægger målt iq for stor betydning. Tallet indikerer færdigheder på visse områder, men der er i dag bred enighed om, at den traditionelle iq ikke isoleret set er indikativ for en persons reelle intelligens. Eller med andre ord: Intelligens defineres i dag langt bredere end tidligere. Feltet er omdiskuteret og egentlig kvantificering af intelligenskvotient er vist endnu ikke universelt anvendelige.

Den traditionelle antagelse, at kvinder generelt har lavere intelligens end mænd, tager eksempelvis ikke højde for "social intelligens" og evnen til multitasking - områder, hvor mænd generelt anses for svagere end kvinder. Der kan argumenteres for, at netop disse færdigheder sætter kvinder i stand til - i højere grad end mænd - at håndtere og mestre de udfordringer, som du i dit første indlæg anfører som mulige årsager til "kvindehjernens nedsmeltning". (Fantastisk udtryk, hvis jeg selv skal sige det! Humørgrin ) Omvendt kan der også argumenteres for, at netop mandens hjerne ikke egner sig til mestring af moderne problemstillinger, hvor sociale færdigheder og evnen til multitasking er centrale.

Evnen til at afgøre hvilken figur der passer i en given sammenhæng tegner kun et meget begrænset billede af personlig intelligens, så jeg tror ikke din hypotese har meget på sig. Men underholdningsværdien er i top!  Blink
Logget

RRMS. Første attak '95. Diagnose '00. Rebif 7 år. Tysabri siden '07. Overvejer liberation i Indien.
per west
Gæst
« Svar #18 Dato: 18 November 2010, 23:31:24 »

Jeg sætter af og til et indlæg ind, blot for at få tiden til at gå imens vi venter på Godot...

Ellers bliver det svært at fylde ud med andet end tillykker, for efterhånden er alt sagt og skrevet, og lige meget hjælper det.. Vi har stadig ikke fået CCSVI-en indfrørt i DK, og får det formodentlig heller ikke..

http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Filosofi_Tro_Historie/Intelligens_i_historisk_perspektiv.htm

Det er et vidt begreb, intelligens, men måske ikke helt tosset at tænke over, set ud fra den sammenhæng der er imellem kvindens udvikling de sidste 50 år, og så sclerose.

Det kunne selvfølgelig også hænge sammen med, at kvinder har en ubevidst trang til at gå hjemme i reden og røre rundt i gryder, passe børn og vente på at far kommer hjem med dagens fangst, men desværre nu har fjernet sig for meget fra deres naturlige behov, bare fordi de fik lyst til at gå i røde strømper.

Den hypotese er for kontroversiel, så jeg nøjes med at fokusere på det med hjernen og de krav som sættes til kvinder idag for at performe på samme niveau som mænd.

Den sidste rest af chauvinisme, som vi måske burde sætte os ud over, og så bare forholde os til arternes forskellighed. Og så meget kan kvinder altså heller ikke multitaske, hjernebjælke eller ej..  Blink
« Sidste ændring: 19 November 2010, 08:20:03 af per west » Logget
wagner
Full Member

Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #19 Dato: 19 November 2010, 14:27:53 »

Nu er intelligens efterhånden mange ting. Howard Gardner, har kommet med en teori om,  at der i stedet for 1  intelligens, er der 7 forskellige:

* det personlige indre,
    * den personlige omverden,
    * det kropslige-kinæstetiske,
    * det musikalske,
    * det rumlige,
    * det logisk-matematiske
    * og den sproglige.
Der er så med tiden kommet 1 eller 2 til, men mest fordi, dem som troede at de var lidt klogere end andre, ikke ville finde sig i, at andre måske var intelligente på nogen andet, også skulle kaldes intelligente.

Et eksempel. Når jeg havde elever, og skulle lære dem Ohms lov, så var der mange der tænkte, ha, det er let. U=I x R . Men når de så skulle beregne ud fra tegninger,hvor der kunne være kombinerede forbindelser, altså et kredsløb med både parallelle og serie forbindelser. Gik de helt i stå. De manglede rumlig intelligents, så de kunne se hvad der var hvad. Der var elever med matematisk studenter eksamen, som ikke kunne se dette. Og så var der elever, som var gået ud af 9. som ikke havde problemer.  Der var altså dem som "Peakede" på: Matematisk intelligents, og dem der "Peakede" på rumlig intelligents. Vedhæftet er en test jeg fik mine elever til at tage, for min skyld, som jeg brugte når jeg skulle skrive opgave til VUU (voksen underviser uddannelse). hvor jeg skrev om blandt andet Gardner.
Læs evt mer om Gardner her:

http://www.leksikon.org/art.php?n=5061

Bent
« Sidste ændring: 19 November 2010, 14:40:29 af wagner » Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
helleho
Sr. Member

Køn: Hun
Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #20 Dato: 19 November 2010, 16:26:15 »

... ja Per, det er næsten fornærmende ... er bange for at ventetiden kan blive lang ...

I min iver, har jeg forfattet breve til 3 ministerier og har et klar i skuffen til Sundhedsstyrelsen. ... tænkte, at de ikke kunne få for meget input omkring CCSVI, og tænkte, at jo flere henvendelser des bedre ... har fået svar i dag

.. 2 ministerier meldte hus forbi, sundhedsministeren henviste til Sundhedsstyrelsen og deres udtalelse, samt tilføjer han " Sundhedsstyrelsen følger udviklingen på området tæt, og er i dialog med det faglige miljø indenfor sklerosebehandling. De foreløbige tilkendegivelser fra det faglige miljø er, at der pågår flere internationale undersøgelser om søger at vurdere en eventuel sammenhæng mellem CCSVI og dissemineret sclerose, men at der i de seneste videnskabelige artikler som skrevet ovenfor ikke er på vist en sammenhæng".... 

Spørgsmålstegn Rullende øjne sørgeligt at patientberetninger bliver taget så lidt alvorligt.
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Tut
Full Member

Beskeder: 148

..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !

Vis profil
« Svar #21 Dato: 19 November 2010, 17:29:47 »

Tager lige den hjemmelavede professorhat på Chokeret
Jeg tror, at stres udløste min MS.
...pres/stres på arbejdet - følelsen af ikke at slå til - en dominerende bror, der nok kunne få mit selvværd ned under gulvbrædderne, har efter min mening gjort sit til udbruddet.
Men så er det jo lidt underligt, når disse faktorer ikke er gældende mere (arbejder ikke - synes egentlig, at jeg slår til - min bror er blevet mere socialt intelligent), at jeg bare er blevet dårligere i de efterfølgende år, hvis stres kontra ikke-stres skulle være årsagen.

Mht. til de forskellige intelligenser, - så vil jeg gerne vide, hvor den geografiske og historiske intelligens hører ind under......dér scorer jeg vist i nærheden af meget lidt.   Humørgrin
WAGNER: hvor kan man tage din 7-punktstest?

I øvrigt kan jeg fortælle, at jeg i perioder drømmer vildt meget og meget livagtigt.....kan være helt rundt på gulvet, når jeg vågner.
Drømmer kvinder mere end mænd? Eller husker vi bare bedre med vores 'små, forkrøblede' hjerner?  Grin

Logget

39 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #22 Dato: 19 November 2010, 17:38:25 »

Test her:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

Mere viden her:
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070227171915.htm
Logget

EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
per west
Gæst
« Svar #23 Dato: 20 November 2010, 10:39:09 »

Spændende emne selv om det er kontroversielt, synes jeg selv. Og et emne som der efter min mening ikke er til at komme uden om, når det nu er hjernen vi er angrebet på.

Her er et eksempel på en mand som har måtte gå så meget grueligt igennem, blot fordi ham forsker i dette emne.
http://www.youtube.com/watch?v=fGolfiJeGZI&NR=1

Og det var da også det første jeg tænkte på, da jeg fik diagnosen.. HJÆLP! Kan jeg stadig tænke en tanke som jeg plejer, eller er alt håb ude  Spørgsmålstegn

Hvis jeg skal bedømme ud fra hvad jeg får at vide fra de piger som jeg kender eller har kendt, så har budskabet ofte været, at kvinden skal overperforme for at blive taget lige så alvorligt som mænd, og stadigvæk kniber det jo med, at få ligeløn for lige arbejde.

Som tidligere nævnt, kunne jeg faktisk fysisk mærke de gange hvor min hjerne slog fra, (lidt som om der blev sat en svag vekselspænding til mit hoved) og uden at kunne sætte dato og klokkeslæt på, mener jeg at der hver gang jeg oplevede dette fænomen også oplevede noget som jeg idag vil kalde et efterfølgende attak, synsforstyrrelse på et af øjnene, døde fingre og balanceforstyrrelse og så selvfølgelig den kognitive forvirring som har bredt sig langsomt men sikkert. Træthed hvor man før knap nok gik i seng før man skulle stå op, og den slags..

Nu er der da så en modig kvinde som bekræfter mig lidt i min tanke. Tak for det statistiske materiale, Tut.   Grin

Såfremt der kan komme en konklusion ud af denne tråd, så mener jeg at et resultat som viser at kvinder får sclerose på grund af psykisk stress, vil vise at vi som menneske har fjernet os for meget fra vores oprindelige forlæg. De kvinder som jeg kender, har stort set alle været ude i noget med længerevarende sygeorlov, eller ligefrem følt sig nødsaget til at kvitte jobbet på grund af stress. Nu er disse repræsentanter for det svage køn jo også nået en moden alder, og har virkelig været hårdt spændt for, så der er en længere historik at se tilbage på.

Når vi til den grænse, så når man til punktet hvor vi entrer "the never come back line".

Forstået på den måde, at gentagen overbelastning slider på vores nervebaner, og til sidst ender det op i irreversible skader.
Så hvis kvinder har oplevet lignende som jeg, så er recepten vist at skynde sig at finde noget knap så udfordrende at beskæftige sig med, og så få sat gang i sit afløbssystem for at forbedre sin modstandskraft.

Egentlig er der intet der tyder på at mennesker har godt af at køre på grænsen for deres ydeevne i længere tid.
Det er ikke godt for vores hjerner og det er jo, tyder meget på, heller ikke godt for det miljø som vi befinder os i.

Hvem andre end banker, juridiske eksperter og medicinalselskaber synes vel egentlig det kan være en fordel at den enkelte borger igennem sit arbejde skal yde et produkt som kan brødføde 15 mand foruden en selv.

Spændende at se hvor meget huspriserne falder, for det vil de blive ved med, og det er egentlig et meget godt mål for hvor stresset et niveau et samfund var nået til.

Pokkers også, at jeg selv om jeg på papiret intet skylder, så skal jeg alligevel betale den gæld som andre går og har akkumuleret op.

Det er lige til at få sclerose af, hvis man ikke er meget intelligent og så oveni købet har forsnævringer i sine vener.  Tvær
Logget
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #24 Dato: 20 November 2010, 11:01:47 »

Hvorfor får så børn ned til 6-7 års alderen MS?? Desværre
Logget

per west
Gæst
« Svar #25 Dato: 21 November 2010, 00:54:16 »

Stressede børn findes jo også så vidt jeg har hørt. Og ligeså gør tilstoppede eller for snævre vener hos børn. Så det ene udelukker vel ikke det andet?  Smiley
Logget
Sider: 1 [2] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: