MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 14:48:04

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Generelt
| | |-+  Snuble og falde - hvad er det værste?
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Snuble og falde - hvad er det værste?  (Læst 596 gange)
helleho
Sr. Member

Køn: Hun
Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Dato: 23 August 2011, 18:20:11 »

Hej!

Hvorfor er det så flovt at snuble og falde? Har vi da ikke nok andet at tænke på  Spørgsmålstegn

Jeg bruger ufattelige mængder af energi på at koncentrere mig om at løfte fødderne og se mig for. Det kender mange af Jer jo alt til.

Inden min liberation faldt jeg ca. hver anden uge. I dag faldt jeg for anden gang indenfor de sidste 10 måneder, og mine faldreflekser er genoptrænet, så jeg når at tage fra, ja, det må jeg glæde mig over ...og jeg stivner ikke og er straks på benene igen ... jo, det er en fremgang, bestemt ... men...

Til en reception på arbejde i dag, med over 50 gæster, snubler jeg over et bordben  Tvær - det var ikke mine egne fødder, men et bordben, fordi jeg ikke ser mig for... er bare så træt af mig selv! Det er bare så pinligt. Det værste er, at alle så synes, at det er så synd for mig. Jeg har det voldsomt svært med medlidenhed...

Hvordan kommer jeg ud over det? og flovheden når jeg er faldet? Nogen forslag, nogen der genkender mine udfordringer?

Jeg er endelig ved at lære, at være ligeglad med hvad andre tænker, når jeg går langsomt og/eller dårligt. Men jeg synes det er SÅ pinligt, når jeg ligger der.

Trængte lige til lidt luft... øv hvor var det noget så f.. træls i dag, foran alle de fine gæster... og i kjole og det hele ...

Kh Helle
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #1 Dato: 23 August 2011, 19:41:33 »

Jeg kan ikke se, at det er pinligt, eller at du har noget at være flov over. Det er ikke din skyld, at du har en invaliderende sygdom.  Du falder ikke med vilje.

Det er straks lidt værre med medlidenheden. Den kender jeg godt - og det irriterer også mig. Jeg siger dog til mig selv, at folk ved ikke bedre, og skal jeg værre HELT ærlig, så var jeg nøjagtig sådan selv. For år siden, inden diagnosen, var jeg ikke bedre, end at jeg også tænkte "den stakkel" og "godt det ikke er mig", når jeg så nogen i kørestol. Nu har skæbnen så indhentet mig, og jeg gør det bedste for at ryste det af mig når jeg møder holdningen. Jeg kan ikke bruge det til noget, og jeg vil ikke bruge kræfter på min tidligere holdning - jeg er kommet videre.

Op igen når du falder, og så er den ikke længere.

På sin vis er det fint at sidde i stolen - jeg falder ikke mere   Blink Blink Blink
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
kenneth
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 114

SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: 23 August 2011, 19:47:20 »

hej Helle (og andre)

Har du dropfod?

Jeg har selv dropfod og fik i februar en "gammeldags" dropfodsskinne. En dum sag, der total fikserer foden. Godt nok blider den løftet men den er total imaktiv og musklerne/ankelled bliver bare svagere. For ikke at tale om den er klodset og ubehagelig at have på. Og det kræver specielle sko, hvor skinnen kan være i...

MEN jeg er ved at lære at bruge denne ODFS (se http://www.vejlefjord.dk/Dropfodsstimulation-4475.aspx - her er der også film) Det er en el-simulator, der sender svag strøm til dine muskler så foden løftes/drejes. Fordel er at du kan bruge den i alm.sko og indendør ved at placere hæl-elektrode i strømpen.
Den er også velegnet til at træne med (se også linket og film)

Tal evt. med din fys. om det eller kontakt Thomas Nybo, fys. på Vejlefjord (via linket)

Helle, æv for en møgdag :-( Men kig på ovenstående - du kan evt bruge den som 'back-up'/sikkerhed de dage hvor der kræves lidt ekstra

Mvh
Kenneth
Logget
Leif
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 453

Vis profil
« Svar #3 Dato: 24 August 2011, 17:31:23 »

Hej kenneth.....
Ej hvor spændende med den stimulator, jeg har studeret den lidt på nettet et par gange det sidste års tid men er aldrig kommet videre, men vil mægtig gerne høre om dine erfaringer, tror lige jeg remser et par spørgsmål op, måske du orker at svare på lidt af dem....... :-)
1... Er det Vejle fjord du snakker med ?
2... Hvordan fik du henvisningen, fra egen læge eller ?
3... Kan den hjælpe med at løfte lår benet, eller er det "kun" selve foden der bliver aktiveret ?
4... Føles impulsen ikke ubehagelig ?
5... Hvad er din overordnede mening omm stimulatoren ?
Hilsner Leif.... :-)
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
helleho
Sr. Member

Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #4 Dato: 24 August 2011, 20:25:24 »

Hej - tak for tilbagemeldingerne  Blink

Er helt enig med Leif, spændende med simulatoren, Kenneth! Jeg har drøftet den med min fys i dag, og hun var godt inde i sagerne.

Jeg har ikke en rigtig dropfod, men når jeg er træt, skal jeg strenge mig meget an for ikke at snuble - tror simulatoren kunne være en stor hjælp. Min fys mener dog ikke, at jeg kan blive visiteret til den, da den endnu ikke bevilliges til ret mange, da den er dyr. Inspireret af diskussionen lavede hun en 8-tals forbinding på mig, og den hjælper faktisk, nu skal jeg have fat i det. Forsøger at klare mig med det indtil videre.

Vil gerne høre mere om, hvordan den hjælper dig hen af vejen. Videoerne på youtube var jo imponerende. Smart tingest  Blink

kh Helle
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: