MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 15:14:36

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Diæt, motion, kosttilskud mv.
| | |-+  Dr Terry Wahals Diet overcoming MS
« forrige næste »
Sider: [1] 2 3 4 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Dr Terry Wahals Diet overcoming MS  (Læst 3607 gange)
Carol
Newbie
*

Køn: Hun
Beskeder: 15

Vis profil
« Dato: 13 Oktober 2011, 16:47:06 »

http://www.terrywahls.com/ Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley
KH Carol
The right food also keeps veins healthy !!!!!!!!!!!! this is a very inspiring connection....... this doctor has lots of info.
Logget
bitte Mormor
Full Member

Beskeder: 187

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: 13 Oktober 2011, 21:31:35 »

Når en læge får sclerose, kan der ske meget godt for os patienter.
Terry Wahal har behandlet sig selv via 'optimal nutrition for the brain' og neuromuscular electrical stimulation.
Jeg synes virkelig dette er en præstation, Up from the chair.
Tak Carol, at du fandt dette.
hilsen Birte
Logget

61 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.
Carol
Newbie
*

Beskeder: 15

Vis profil
« Svar #2 Dato: 14 Oktober 2011, 22:49:15 »

:

Når en læge får sclerose, kan der ske meget godt for os patienter.
Terry Wahal har behandlet sig selv via 'optimal nutrition for the brain' og neuromuscular electrical stimulation.
Jeg synes virkelig dette er en præstation, Up from the chair.
Tak Carol, at du fandt dette.
hilsen Birte
:)Jeg er også lige started på Terry Wahals diet, update kommer fra mig om ca. 8 uger. hilsen Carol.
NB. kan finde Terry Wahals også på facebook
Logget
Sønderjyde
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 151

Vis profil
« Svar #3 Dato: 16 Oktober 2011, 11:39:13 »

Hej..

Er der nogen der kas fortælle mig hvilken regler hun lever efter.. Hvad spiser hun og hvad spiser hun ikke..
Nu er jeg ikke så god til engelsk så hvis nogen kunne fortælle lidt ville det være fint..
inden man begynder at køb en masse bøger osv..

Mvh Søren
Logget

Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #4 Dato: 16 Oktober 2011, 12:28:47 »

Ja, Carol, kan man finde hele hendes diet på nettet? Jeg kan selvfølgelig købe bøgerne, men har ikke lige råd nu. Har lige købt en bog om Raw Food, (tilbud Bilka denne uge) jeg går ud fra, at det må være noget af det samme.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #5 Dato: 16 Oktober 2011, 22:12:13 »

Jeg har netop bestilt en af Terry Wahls bøger. Der skulle bl.a. være lidt opskrifter i. Jeg deler ud når den kommer.

http://www.amazon.com/Minding-Mitochondria-2nd-progressive-wheelchair/dp/0982175086
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Anders
Hero Member

Beskeder: 670

Vis profil
« Svar #6 Dato: 17 Oktober 2011, 17:05:05 »

er lidt ked af at der ikke var flere der ville ha den gratis bog jeg delte ud herinde sidste år... men om ik andet så er der en bog der hedder Mirakelkost til din hjerne .. af jean carper.. en helt fantastisk bog der virkelig beskriver hvad den rigtige og hvad den forkerte kost gør ved hjernen og kroppen.. det er en fact bog.. det der står i bogen er udfald af forsøg fra hele verden.. men den her skal vist også købes..
Logget

ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #7 Dato: 18 Oktober 2011, 22:22:01 »

Undskyld, Søren, dit indlæg havde jeg af en eller anden grund ikke set (mine falkeøjne spotter ellers alt herinde ;o) ), men hvis du lige kontakter mig privat, så skal jeg nok se at komme med nogle af hendes retningslinier på dansk.

Anders, jeg har bogen og har læst lidt i den da jeg fik den. Af en eller anden grund gik jeg i stå igen. Ja, ingen tvivl om, at bogen har megen klogskab indbygget. Der er masser af "leveregler" på hver eneste side. Men det er også lidt mit problem. Den er så pakket med information, at jeg på et tidspunkt gik helt død. Når jeg kom nogle sider frem, så kunne min stakkels hjerne ikke huske, hvad der stod tre sider tilbage, og jeg gik ærlig talt ned med flaget. Nu har jeg lige kigget lidt i den igen, og vil tage lidt af gangen. Den giver konkrete anvisninger på hvad man må og ikke må.

Søren, omtalte bog har meget tilfældes med Terry Wahls diet,  og hvis du har svært med engelsk, så kan du købe denne bog i stedet, så er du på rette spor. Forskellen er blot, at bogen omhandler flere sygdomme (Alzheimers, Parkinsons o.s.v.) hvor Terry Wahls kun beskæftiger sig med MS. Men kosten og retningslinier er stort set de samme.
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #8 Dato: 19 Oktober 2011, 08:16:23 »

Søren, nu har jeg kigget lidt på det, og den eneste store forskel, jeg lige kan se, er, at ud over at følge samme råd som i bogen, så siger Terry Wahls derudover:

Nul gluten
Nul mejeri produkter, gælder også æg (lidt hvide er tilladt) ost og yoghurt.

Som hun siger - spis regnbuen. Maden skal have alle farver.
grønt fra kål
blåt fra bær
rødt fra bær og f.eks peberfrugt
o.s.v.

jeg har lige spurgt hende, hun er på FB:
Te tilladt i spandevis
Kaffe en kop eller to om dagen 
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #9 Dato: 19 Oktober 2011, 12:31:54 »

Glemte lige:

Absolut minimalt rødt kød, helst ingen.
Fjerkræ og fisk er fint.
Logget

Sønderjyde
Full Member

Beskeder: 151

Vis profil
« Svar #10 Dato: 19 Oktober 2011, 22:02:31 »

Hej Lisa..

Tak for dine oplysninger.. Jeg tror det bliver svært for mig at følger en sådan kost plan hvor man skal holde sig fra mange ting..
Men man kunne jo give det et forsøg over en periode.. hvis jeg kan få overtalt kæresten til at være med..:-)

men er det noget jeg går i gang med siger jeg nok til for så kan det godt være jeg skal bruge lidt mere info..
Logget

Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #11 Dato: 20 Oktober 2011, 13:33:00 »

Søren (og andre), ja, jeg er også livsnyder, og vil nok have meget svært ved at holde mig fra lækre sager. Men,  der er en stor forskel på denne diet, og f.eks. en slankediet. Dem kender jeg alt til. En meget væsentlig ting er, at man må spise alt hvad man vil (store portioner) og så ofte man vil. Man må spise mange gange om dagen og holde den lille "lækker sult" fra døren. Så er det nok nemmere ikke at falde i faldgruberne og holde sig fra de  forbudte varer.

Ved en slankediet er man jo sulten hele tiden, og har svært ved at holde sig fra køleskabet. Men ved denne diet er det tilladt at gå i køleskabet så tit man vil, blot det er de rigtige ting, der står derinde.

Og jeg har set mange forskellige ting igennem, der er faktisk stadig mulighed for at lave nogle ret lækre ting. Man skal bare lige tænke lidt anderledes.Jeg tror det kan blive en vanesag. Tænk på at f.eks. chokolade er tilladt! Jeg er reddet!!!! Og lidt kokos. Så man behøver ikke undvære alt godt - det skal bare være anderledes.
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #12 Dato: 14 November 2011, 10:28:35 »

Lige en update fra mig ang. Wahls Diet.

Jeg har fulgt diæten nu i omkring to-tre uger, og det  går rigtig fint. Jeg følger den ca. 95-98 %. Efter jul bliver det 100 %.

Jeg har det bedre. De røv-syge spasmer i mit dumme ben, er nu næsten væk. Jeg kan  strække benet om morgenen og om natten uden, at det går helt bersærk i krampe. Benet er blevet meget mere "medgørligt". Jeg kan stå frit uden at holde fast i noget. Balancen er bedre. Mine "gåture" ved siden af spisebordet er blevet længere.

Jeg er dog stadig træt træt træt, men det kan hænge sammen med for lavt stofskifte.

Dog har jeg generelt fået det bedre på diæten, og har tænkt mig at holde ved.

Carole, hvordan går det med dig - du var også på diæten?
Logget

danfin
Sr. Member

Beskeder: 305

Vis profil
« Svar #13 Dato: 14 November 2011, 13:14:54 »

Lisa, hvor er det dejligt at læse!! Er selv i venteposition for at starte noget der ligner hendes diæt - men hvor blir det svært når man har en familie med teenagedrenge, der næppe vil spise grønt... altså: 2 menuer dagligt - og hvem laver dem?...

Hvad er din/den hurtigste tilgang til diæten? Hvilken af Wahls bøger?

Bernt
Logget

MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #14 Dato: 14 November 2011, 14:39:08 »

Hej Bernt.  Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med tilgang til diæten. For mig var det bare at gå i gang, og nu er det allerede næsten en vane - og ny måde at tænke på. Jeg kan godt se, at det måske kan være et problem, når andre i huset skal have anden kost, men der er faktisk mange "almindelige" ting, du må spise. Spiser dine drenge ikke grøntsager? Hvis ja, skal der bare koges/dampes en ekstra stor portion til dig.

Og motivationen synes jeg er  nem. Når jeg bliver fristet af et eller andet lækkert, så siger jeg bare til mig selv:

"Migselv, vil du blive rask eller vil du spise  spise den der? Begge dele går ikke". Svaret har hver gang indtil nu været at jeg vil være rask. Så kagen eller whatever får lov til at blive stående. Her er en anden på diæten, som var sengeliggende, så rullesyol, så rollator - nu ingenting: http://www.terrywahls.com/individual-success-stories/andrew-j-nelson. Jeg vil også være rask.

Her til jul vil jeg så vidt det er muligt lade alle godterne stå i fred. I stedet vil jeg lave noget tilladt. F. eks dadler/figner/svesker udstenet og delt i to - svøbt rundt om en mandel - spiddet på en tandstik - dyppet i smeltet chokolade og rullet i kokosmel. Det er bare om at bruge sin fantasi, der kan også laves lækkerier af tilladte ting. Kokos, chokolade, honning er tilladt.

Jeg synes ikke det er så svært at komme i gang, jo før, jo hurtigere rask.

Ang hendes bøger. Der er foreløbig kun én tilgængelig: "Minding My Mitochondria" kan købes på Amazon. Nr. 2 "Up From the Chair" er skrevet færdig, og overgivet til en trykker, men ikke udgivet endnu.

Der er mange opskrifter i "MMM", men jeg finder dem alt for besværlige, der skal mange specielle, amerikanske ting i. Jeg eksperimenterer lidt selv. Har lige udviklet noget, som jeg synes er rigtig godt. En stor rødbede og lige stor mængde gulerod skæres i små stykker. Kommes i en dyb pande med masser af løg og lidt olivenolie. Når de er næsten møre tilsættes et stort æble i små stykker. Når æblet er mørt er det færdigt. Jeg laver til 2 dage af gangen. Prøv om dine drenge ikke kan li' det, det er ikke så grøntsagsagtigt. Rødbeden gør det fint rødt. Jeg spiser mest kylling og fisk. Og ØKOLOGISK - det siger Wahls er vigtigt. Køber mine varer hos "Årstiderne" det er super-varer. Lidt dyrt, men det kommer lige til døren. TW siger, at hvis der er 2 grøntsager at vælge imellem, så skal man  altid tage den økologiske, selv om der måske er mere næring i den anden. Rene varer er vigtigt.

Det er bare at gå i gang.

Jeg vil være rask.

Gode råd og opskrifter må gerne deles.
« Sidste ændring: 14 November 2011, 21:33:09 af Lisa.T » Logget

Sider: [1] 2 3 4 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: