MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 15:19:46

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Diæt, motion, kosttilskud mv.
| | |-+  Dr Terry Wahals Diet overcoming MS
« forrige næste »
Sider: 1 2 [3] 4 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Dr Terry Wahals Diet overcoming MS  (Læst 3607 gange)
Betty
Full Member

Beskeder: 141

Vis profil
« Svar #30 Dato: 03 Januar 2012, 10:40:27 »

Det var min mening at starte stille og roligt med diæten, så i midten af december begyndte jeg så småt, men det gik helt af sig selv, så meget hurtigt var jeg helt med. Jeg fik lidt starthjælp af Lisa og hun gav mig et par gode ideer (bl.a. Quinea). Jeg tog lige en pause over jul og nytår og nu er jeg i gang igen. Det er faktisk ikke så svær, der er ikke noget raketvidenskab over det, så du skal ikke være nervøs.  Jeg giver gerne et spark hvis nødvendigt, og hele familien behøver altså ikke være med. Jeg har ikke tømt skabe, køleskab og fryser for det jeg ikke må spise, jeg har slet ikke savnet noget af det. Og fordi et familiemedlem går på slankekur behøver hele familien ikke være tvangsindlagt til samme kost, så hvorfor skal de være det her ? Det er os som er syge og skal spise anderledes.

Mange hilsner
Betty
Logget

SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Køn: Hun
Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #31 Dato: 04 Januar 2012, 11:23:48 »

Hmmmmm....

I dag var der på TW's fb side følgende meddelelse:

Having genetic testing to know how to make more specific nutrition interventions is call nutrigenomics. It can be very helpful. If you are not getting the results you want from following the Wahls diet/ going Paleo - then seeing a functional medicine doctor and getting testing for more detailed guidance is the next step.

Det tolker jeg sådan, at det er åbenbart ikke sikkert at diæten hjælper alle, pga genetiske forskelligheder. Hun anbefaler, at man i så tilfælde får en gen-test og derefter sammen med en læge/diætist får lagt en kostplan, der er specielt rettet mod personen.

Nu begynder det at blive besværligt. Én ting er at lægge hele sit liv om og totalt ændre kostvaner. Noget andet er, at se i øjnene at det måske alligevel ikke hjælper, og så skal igennem  tests og hvad deraf følger. Grrrrrrr....

Gid  fanden havde denne forbaskede sygdom!!!!!
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
helleho
Sr. Member

Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #32 Dato: 04 Januar 2012, 19:07:54 »

Hej Lisa!

... som jeg læser det, anbefaler hun gentest for en mere målrettet diæt, hvis man ikke opnår de resultater, man ønsker, - det er jo ikke det samme som ingen effekt. Nærmere hvor stor effekt - det er selvf. også væsentligt...

... hvem kan overhovedet assistere med sådan en test...  Spørgsmålstegn - forstår til fulde din frustration.

Alt andet lige, er kosten en afgørende faktor Smiley - du må se om du kan bevare motivationen og tålmodigheden. Sund er diæten uden tvivl (tror jeg...).

Kh Helle
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #33 Dato: 05 Januar 2012, 23:35:41 »

TW har gjort sig nogle tanker om, hvad hun mener kan være medvirkende årsag til at man får MS, jeg har sendt det igennem google:

Jeg ser den underliggende årsag til MS som flere hits til vores celler.

1 - infektion - viral (fx EBV) eller bakteriel (f.eks Lyme, Bartonella, babesiosa, klamydia), at vi undlader at rydde helt på grund af en kombination af følgende faktorer.

2 - lav vitamin D

3 - hormoner ud af balance (overskydende kortisol (stress hormon), overskydende østrogen (plast og pesticider stimulere / forvirre vores østrogen og skjoldbruskkirtel hormon receptorer)

4 - utilstrækkelig jod (brugt af vores hvide blodlegemer til at dræbe ubudne gæster (være pleje for meget bliver giftigt, og benyttes af vores hjerne til at gøre myelin)

5 - utilstrækkelig selen (hjælper hjerneceller)

6 - utilstrækkelig mineral indtag (mineraler er co faktorer til 100'erne af enzymer i vores krop)

7 - utilstrækkelig vitamin indtagelse (vores mitokondrier har brug for B-vitaminer, som gør vores hjerneceller)

8 - utilstrækkelig phytonutrient inake (slukker frie radikaler, hjælper afgiftning)

9 - utilstrækkelig svovl indtag (hjælper afgiftning og neurotransmitter produktion)

10 - alt for mange giftstoffer (kviksølv og bly niveauer i miljøet, er højere, er vores evne til at afgifte hænger sammen med kvaliteten af ??den kost, som har været støt faldende)

11 - afhængig af vores DNA mængden af ??forskellige byggesten (vitaminer, mineraler og essentielle fedtstoffer) kan være meget højere end den anbefalede daglige tilførsel for at have normal funktion) jeg kunne gå på - men du får den ide vores miljø er den egentlige årsag til hvorfor vores immunsystem er revved op Fix miljøet -.. og immunsystemet vil blive skiftet til helbredelse af skader.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #34 Dato: 11 Januar 2012, 10:29:14 »

TW har i dag på sin FB side, bragt et link til en side, hvor der er information om, hvilke kornsorter indeholder gluten. Der er videre links på siden man kan følge:

http://www.wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/gluten-free-whole-grains

Hvor ville jeg ønske, at jeg havde vidst alt det her om sund kost for 10 år siden. Men bedre sent end aldrig.
Logget

Carol
Newbie
*

Beskeder: 15

Vis profil
« Svar #35 Dato: 27 Januar 2012, 16:15:40 »

Check out this link  Smiley Smiley Smiley Smiley
http://www.terrywahls.com/ForumRetrieve.aspx?ForumID=3736&TopicID=12219&NoTemplate=False
khilsen Carol
Logget
Carol
Newbie
*

Beskeder: 15

Vis profil
« Svar #36 Dato: 27 Januar 2012, 16:35:02 »

http://www.terrywahls.com/ForumRetrieve.aspx?ForumID=3736&TopicID=12219&NoTemplate=False

Update info from website of Dr Terry Wahls, people have been sending their response to the diet, i myself feel better day by day, but  i still have to kick coffee its  the last thing and i know its important to get the silver fillings out of my mouth in the correct way (dr huggins protocol)mercury vapour is so damaging to our nerves and now its been filmed, just search on youtube "mercury vapour".
but there is hope and a way for us all i believe to help ourselves my doctor here is just not open to hear any of this ...so its a help yourself time.
 meditation helps me to.
x Carol Smiley
Logget
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #37 Dato: 27 Januar 2012, 16:47:58 »

Carole, jeg mener at kunne huske, at du var den første her på TW's diæt. Hvordan går det?

Jeg er selv på den - men lidt frustreret. Jeg har været på den siden november, kun med et slip jule aften. Jeg kan mærke mere energi og overskud, men det er også alt. Jeg bliver ikke stærkere.

Så nu har jeg tænkt mig at gøre det endnu strengere. Om aftenen kan jeg godt li' en latte machiatto (Tassimo), men der er jo et eller andet mælkeprodukt i. Nu er det slut med det, det bliver en kop te i stedet.

Og jeg har somme tider, når jeg var rigtig sulten lavet en portion havregrød - på vand. Havre er glutenfri. Det vil jeg også stoppe med nu og se om det gør en forskel.

Efter mine beregninger, så skulle jeg meget snart mærke bedring, TW kom op og stå i løbet af 8 mdr. Jeg VIL ha' det bedre.!!!!!

Carol, fortæl om hvordan du har det, please.
Logget

Betty
Full Member

Vis profil
« Svar #38 Dato: 01 Februar 2012, 16:38:03 »

Jeg har nu i 1måned været 100% glutenfri og 100% uden mælkeprodukter. Jeg prøver også at nå de "nine cups" af grøntsager hver dag, men det er altså ikke hver dag jeg når så meget. Jeg har det rigtig godt med diæten, mere energi og jeg synes også jeg har flere kræfter. Har fået lyst til at lave en masse. Glæder mig til forår/sommer, er ved at planlægge en masse grøntsager i haven.

Smiley  Humørgrin  Grin

Betty
Logget

Anders
Hero Member

Køn: Han
Beskeder: 670

Vis profil
« Svar #39 Dato: 02 Februar 2012, 02:12:33 »

det er et ondt problem du har lisa.. du spiser meget efter hvad din hjerne godt kan bruge.. men du skal oså igang med noget muskel opbyggende med . men det er top svært at finde noget som "vi" godt må spise.. af hvad jeg har set af hendes kur er hun ok med kød fra græs dyr.. så der er i det mindste een måde.. men det er lidt svært..jeg har selv lidt de samme problemer.. var ellers lige kommet ind i en god diet.. så startede jeg på maravan og så er der bare endnu mere man ikke må spise.. bla. kål.. og jeg må tilstå at min energi er dalet en del siden jeg stoppede min super sunde kur.. jeg vil lige indskyde at hvis der er nogle der har fået udført ccsvi og i den omgang har fået en stent.. så pas lidt xtra godt på med en alt for sund kur med meget grønt.. det kan gå skidt..
Logget

ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation
Betty
Full Member

Vis profil
« Svar #40 Dato: 02 Februar 2012, 11:40:52 »

Når du vil starte på diæten, har jeg nogle forslag og erfaringer du måske kan bruge.

Når du beslutter at starte, så start med nogle ture rundt i supermarkedet i nærheden, og find ud af hvor du kan få de varer du gerne vil have, prøv nogle ting du måske ikke kender i forvejen, jeg kan anbefale quiñoa, det er nemt at tilberede, og erstatter ris, kan spises til alt stort set. Jeg har også spist det koldt med lidt hasselnødder eller rosiner og kommer det tit i salater. Start først når du føler dig forberedt. Lad være med at tro at du kan det hele fra dag et. Sigt først efter måske at være glutenfri, så senere uden mælkeprodukter, måske kommer det hele samtidig af sig selv. Spis samtidig masser af grønt og frugt og efterhånden overtager det sunde det mindre sunde.

Jeg spiser meget grønkål, jeg laver det i min morgensmoothie, det smager faktisk godt selvom det lyder ulækkert og ser heller ikke særlig appetitligt ud. Til frokost er det en stor portion salat, meget revet gulerod og rødbede, til aften er det kød eller fjerkræ med grøntsager og ind imellem er der frugt.

De grøntsager du spiser skal være så mørkegrønne som muligt. Masser af mørke bær og frugt skal være så farverige som muligt.

Da jeg startede fik jeg utrolig meget hjælp af Lisa T. Hun har hele tiden været min støttepædagog, og efterhånden håber jeg at jeg har kunnet give lidt igen. Jeg føler mig godt rustet nu, og hvis du har brug for et skub, så står jeg gerne til rådighed, jeg tror det er meget vigtigt at man har en sparringspartner så man ikke opgiver men kan få et venligt skub.

Mange hilsner Betty
Logget

kenneth
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 114

SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS

Vis profil WWW
« Svar #41 Dato: 16 Februar 2012, 18:50:39 »

Hej alle

Hvis I er til TW så se denne film. Der er en masse godt..... :-)
http://www.youtube.com/watch?v=jLPVsO8omy4

Mvh
Kenneth..... jeg er i gang :-)
Logget
Lone
Jr. Member
**

Beskeder: 62

Vis profil
« Svar #42 Dato: 22 Februar 2012, 21:57:55 »

Kål er en af de vigtigste hovedingredienser i Terry Wahls diæt. Denne søde sang har hun sat på Facebook.
http://www.youtube.com/watch?v=ou8G3nz0bCA&feature=youtu.be

Hun anbefaler for øvrigt også at man skal drikke Kombucha-te. Dette er lavet af en svamp, som man ikke bare kan købe (siger de i min Helsekostforretning) men det er en man skal have en ”aflægger” af, fra en der i forvejen har en svamp. Er der nogen herinde der kender en, der har sådan en svamp?

Lone
Logget

SPMS - diagnose december 2005. Selvtestet til en EDSS på mellem 6.5 til 7. Veneudviddet i Frankfurt hos Bildgebene Dianostik 1/2 2011.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #43 Dato: 22 Februar 2012, 22:16:27 »

http://hjemmeriet.dk/produkter.php?kat=38

http://www.kombuchasvampen.dk/adresser/adresser_list.asp

http://www.kombucha.dk/portal/httpdocs/ekstern/fremstilling.htm

Hej Lone. Jeg har fundet nogle adresser, som muligvis kan hjælpe dig viderem hvis du vil have en kombucha svamp. Jeg havde en for mange mange år siden, men orkede ikke bøvlet, jeg holder mig til grøn te.
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #44 Dato: 22 Februar 2012, 22:34:51 »

Iøvrigt er jeg ved at være godt frustreret. Jeg holder diæten 100 % og er endda skrappere end TW. Men der sker ikke noget. Jeg har det som da jeg startede.

Yderligere prøver jeg at overholde blodtype-diæten, men det lykkes ikke helt. Jeg har imidlertid lige læst lidt om, hborfor de forskellige blodtyper reagerer forskelligt på de samme fødemidler, og jeg vil gøre mere for at overholde det.

Problemet er til dels, at noget godt i den ene diæt er noget møg i den anden diæt. For at gøre det hele sjovere, så har jeg også for lavt stofskifte (det er også en autoimmun sygdom, som jeg får medicin for, ellers ville mine indre organer lukke ned) og der er rigtig mange ting, som bl.a. kål, som jeg ikke må spise for stofskiftet, men gerne  skulle ha' for MS'en, og visse kåltyper er ikke gode for blodtypen, så lige meget hvad jeg gør - så er det forkert!!! Jeg ved snart ikke hvilket ben jeg skal stå  på.  Tvær Tvær Tvær Tvær

Jeg overvejer at kontakte Knud Flytlie, og få ham til at hjælpe mig med en liste over fødevarer jeg må få - men det er ret dyrt - og hvor skal jeg lige få penge??? Jeg kan huske den gang, jeg bare kunne spise alt ... det var tider! Jeg har ikke svært ved at holde diæten, men hvad må jeg lige spise? Problems problems..
Logget

Sider: 1 2 [3] 4 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: