MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 15:21:19

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Spørgsmål og svar
| | |-+  Hovedpine, "typisk sclerose start" og tusinde tanker.
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Hovedpine, "typisk sclerose start" og tusinde tanker.  (Læst 1231 gange)
SanneHansen
Newbie
*

Beskeder: 2

Vis profil
« Dato: 18 Oktober 2011, 11:16:37 »

Via den "døde" debat på scleroseforeningen, bev jeg gjort opmærksom på denne fantastiske side. Jeg er i udredning for sclerose og ind til videre er lægerne ret sikre på, at jeg har sclerose. Dette vurderet ud fra, at jeg har haft en betændelse på synsnerven, samt at min neurologiske undersøgelse på alle måde også peger i retningen mod sclerose. Ligeledes er der scerose i familien. Jeg er som sådan ikke skræmt ved tanken om sclerose. Jeg håber naturligvis ikke, at jeg har det. Men omvendt så har jeg haft 3 rigtig dårlige perioder ila de sidste år, samt generelt været umenneskelig træt og intet kunne overskue siden det startede. Hvilket sclerosen jo kunne give en god forklaring på, ligesom medicin måske kunne afhjælpe med.

Mit spørgsmål går på, hvor lang tid jeg skal forvente, at min mr scanning af hoved og nakke typisk vil tage? ( Denne skal jeg til på freag)

Samt hvor lang tid, der er gået fra I andre er bevet scannet, til I har fået svar? Samt hvordan har I modtaget svaret - pr. tlf? pr. tlf indkalldt til "møde"? eller pr. brev indkaldt til møde eller noget helt andet?

Er det normalt at døje med hovedpine?

Jeg synes ikke selv, at mit forløb er helt karaktiristisk for sclerose. Om end jeg jo ved, at det karaktiriske måske netop består i, at man ikke kan sammenligne forløb. Nedenunder følger mit forløb. Det er ret langt set med debat øjne, men hvis du alligvel gider læse det, så kommenterer gerne, om du nikker genkendende til noget? Noget du mener ikke tyder på sclerose mv? Jeg er fuldt ud klar over, at det er almindelige mennesker, jeg spørger til råds og ønsker såmænd også kun almindeige mennekser vurdering af det. Det andet står lægerne jo for.

Mit forløb:
Foråret  2005: Betændelse på synsnerven, træt og angstanfald.

Sommeren 2006: Ligger på en solseng. Det meste af venstre side af kroppen begynder pludselig at sove. Aftager efter ca. 30 min. Venstre arm tung i et døgns tid efterfølgende. Trætheden vender tilbage og har i stigende grad været et problem siden.

Foråret/sommeren 2007: Her får jeg det rigtig skidt. Følelsesforstyrrelserne vender tilbage.( Altid i venstre side) Det er værst i venstre arm, specielt ved håndleddet. Jeg har lyst til at klemme om ting for at føle, at der er lidt følelse i mine fingre. Min arm føles tung og jeg føler, at der er forsinkelse på, fra hjerne beder  venstre arm om at tage noget, til den rent fysisk lystre. Det føles som om at armen sover, altså det prikker og stikker i den. Mine ben føles TUNGE, som skulle de bære 200 kg. Efter gang i ca. 5 min får jeg en følelse af, at jeg har luftbobler i det øverste af mine ben, især på ydersiden, det fortsætter typisk 30-45 min, efter at have gået i de blot 5 min. Jeg er usandsynlig svimmel, turevis ikke konstant og jeg oplever problemer med at holde balancen. Jeg lider igen af tågesyn. Jeg er ulidelig TRÆT og har intet overskud. Jeg får en følelse af ikke at kunne trække vejret ordentligt og får en slem hjertebanken. Under og siden denne episode har jeg oplevet store smerter under trædepuden på foden/føderne – typisk kun en fod af gangen, så store, at jeg ikke kan gå almindeligt på foden. Min hud klør, men når jeg klør mig på især venstre lår, så udløser det ofte en brændende smerte. Efter denne episode er jeg så påvirket af tunge ben, træthed og manglende overskud, at jeg stopper min uddannelse som politibetjent, et job jeg ellers var glad ved.

xx fødes februar 2009. Den første måned i graviditeten er jeg voldsom svimmel, + slemt i venstre håndled. Derefter har jeg det bedre end jeg har haft siden det hele startede, jeg er ikke engang ret træt.

Foråret 2009:  Denne episode startede med, at jeg ikke kunne holde på afføringen, hvis trangen meldte sig bare ganske få minutter fra et toilet. Foruden de fleste af de før beskrevne symptomer, så er følelsesforstyrrelsen i venstre side af ryggen denne gang et af de bærende symptomer. Jeg begynder nu også at opleve sitrende og ”stive” muskler. Især i venstre ben. Det beskrives bedst som følelsen i musklerne dagen efter en lang løbetur. Jeg oplever også, at jeg har svært ved at strække mine fingre, på venstre hånd, ud. Ved berøring på især venstre arm føles det som om, at armen er våd og ikke som om armen bliver berørt. Jeg har flere gange taget mig selv i at kigge om jeg har vand på armen. Jeg oplever en mathed og tyngde i kroppen og jeg har næsten konstant tågesyn. Ligesom jeg igen oplever, at min venstre arm føles vissen og ikke rigtig vil lystre. Ved gang mere end ca. 5 min, så får jeg igen følelsen af luftbobler i mine lår, især ydersiden af lårene. Trætheden og følelsen af intet at kunne overskue er invaliderende. Denne episode er rigtig lang, måske 3-4 måneder.

xx fødes marts 2011. ( igen er graviditeten næsten symptomfri. Dog får jeg en periode på 2 uger Aller sidst i graviditeten, hvor jeg har slemme smerter i tandkødet/gummen hen over tænderne i venstre side af overmunden.)

Foråret/sommeren 2011: Denne gang starter det med, at jeg ikke kan holde ordentligt på vandet. Jeg tisser ikke decideret i bukserne, men i en periode på ca. 3 uger, må jeg dagligt skifte trusser og ofte bukser, fordi jeg ikke kan holde rigtigt på vandet. Herefter aftager det og ændre sig til, at jeg føler, at jeg konstant skal tisse, men ikke kan tømme blæren ordentligt. De fleste af de førnævnte symptomer vælter ind over mig, dog typisk i forværret grad. Denne gang er der også massive følelsesforstyrrelser i venstre side af mit ansigt. Her prikker og stikker det, selv i venstre side af læben, ligesom det prikker og stikker i venstre side af ryggen. Jeg har en brændende fornemmelse i min ryg og ned i begge ben. Det prikker og stikker også i venstre skulder, men venstre arm føles nu ”bare” tung og død. Jeg får problemer i det daglige med f.eks. at sætte mit hår, holde en kartoffel, når denne skal skrælles, skrive på computer uden at ramme flere taster og det er mig ind imellem umuligt at samle noget op med venstre hånd. Jeg oplever forvirring omkring varme/kulde, ligesom jeg ofte føler, at min venstre arm er våd, mine ben pakket ind i vat, noget strejfer mit ben uden, at der er noget. Disse følelsesforstyrrelser bliver forværret ved eks stramme bukser. Typisk om aftenen, især efter at have siddet og slappet af, oplever jeg en stivhed i mine muskler i benene. Denne følelse forværres hen over natten og er rigtig slem om morgen ind til jeg ligesom kommer i gang igen. Mine ben føles visne og tunge, men følelsen af stivhed afhjælper lidt på følelsen af, at benene er visne. Især aften og nat oplever jeg også, at det kan sitre i min krop. Denne følelse kan forekomme stort set fra alle mulige tænkelige steder. Ila natten får jeg rigtig ondt hen over lænden. Det trækker IKKE ned i ben eller andet, men er så slemt, at jeg ikke kan sove på maven. Dog bedres det ved bevægelse eller ved at lægge på siden. Jeg har vand i mine underben og stor uro i benene. Svimmelheden kommer pludselig og er så slemt, at jeg ikke kan andet end at lade ”det svimle” og bare vente på, at det går over. Min hud klør og jeg må dagligt kradse mig med en børste inden jeg skal sove. En let berøring på venstre yderside at låret udløser ofte en brændende smerte. Jeg har daglige ømhed under trædepuden, i ledende i fingrene, i håndleddet og fodleddet.
Efter flere måneder klinger det af igen, for efter bare et par uger at blusse op igen. Dog ikke med nye symptomer fra venstre side, men jeg oplever, at der nu er begyndt at komme symptomer fra højre side af kroppen i form af ømt håndled, ømme led i fingrene og en brændende fornemmelse ned langs rygsøjlen – også i højre side. Ligesom jeg dagligt oplever ømhed/smerter fra trædepuderne.  Efter bare et par uger klinger det igen af.

Generelt om tiden imellem de større angreb og i dag:
Generelt går symptomerne i sig selv igen, efter et af de større angreb. Dog lider jeg af træthed og manglende energi/overskud på et niveau, så jeg heller ikke i de mellemliggende gode perioder føler, at jeg kan fungere ordentligt. Dette er blevet forværret fra at være lidt efter den første/de første episoder, til i dag at være invaliderende. Jeg kan ikke længere opretholde en normal arbejds/fritids tilværelse. Trætheden beskrives bedst som, at den ikke kan soves væk, men får jeg ikke sovet/hvilet ila. dagen, så er jeg om aftenen så træt, at jeg ikke kan falde i søvn!! Jo flere dårlige perioder jeg har haft, jo flere symptomer synes jeg også at have i de mellemliggende bedre perioder. De symptomer der i dag, ud over trætheden og manglende overskud, også følger mig i mine bedre perioder er: at mit humør pludselig kan ændres, jeg kan næsten ikke styre det og har lyst til at kaste med tingene, der skal, de dage, hvor det står på, intet til at udløse dette. Jeg har dog lært at kontrollere det ved, at gå væk i to min. Jeg føler jeg har en dårlig hukommelse og mit overblik er lig nul, hvilket er en stor belasning Ellers: følelsesforstyrrelser forskellige steder i venstre side af kroppen i form af prikken eller stikken, følelse af luftbobler typisk på ydersiden af lårene, men kan også være i eks en skulder, samt en mathed og følelse af, at især venstre arm er vissen og ofte uden normal funktion. Ligesom jeg pludselig kan blive voldsom svimmel. Jeg lider ofte af tågesyn. Ligesom jeg dagligt, især aften og nat døjer med stive muskler, sitren, kløe, vand i underbenene, ømme fingreled, håndled og fodled og faktisk ofte smerter i storetåens led( også gener fra højre fod) og smerter under trædepuderne. (også i højre side) Samt smerter hen over lænden ila. natten, så slemt, at jeg ikke kan sove på maven for det. Jeg ved ikke om det kan kaldes en følelsesforstyrrelse, men nogle gange, typisk aften, får ejg en fornemmelse af at fryse helt vildt. I mellem de lange perioder, hvor jeg har det virkelig dårligt, har jeg mange kortere perioder fra minutter til få ugers varighed, hvor jeg får mindre anfald/symptomerne blusser op. Jeg oplever, at stress, varme og hormonændringerne omkring menstruation trigger det.
Logget
aw
Full Member

Køn: Hun
Beskeder: 121

Vis profil
« Svar #1 Dato: 18 Oktober 2011, 13:42:15 »

Hej.
Tak for din beretning. Min veninde, der har sclerose har nøjagtig de samme symptomer, bortset fra synsproblemerne.
Det bliver godt for Dig at blive udredt, så Du kan få vished, hvad dine symptomer skyldes.
Min veninde har for ca. 1 år siden været i Tyskland, hvor hun ballonudvidet nogle vener(CCSVI).
Siden operationen er de mange symptomer aftaget drastisk. Men dette kan Du læse meget om herinde, når Du har overstået undersøgelserne.
AW
Logget

Mit navn er Anne-Wiebke. Jeg har ikke MS, men det har min veninde. Jeg vil gerne vide alt der er værd at vide om sygdommen, så jeg kan være en god støtte. Dette her forum er bare bedst til det. Min veninde er i nov 2010 blevet ccsvi - opereret på CCSVI-Center i Frankfurt med et rigtig godt resultat.
olesloth
Newbie
*

Beskeder: 18

Vis profil
« Svar #2 Dato: 18 Oktober 2011, 17:21:16 »

Hej Sanne
Jeg er ked af det, for jeg kan nikke genkendende til meget i din historie, så det tyder på at du også er ramt af MS. Men fortvivl ikke for der kan være håb, du kan læse min "historie" herinde http://www.msforum.dk/index.php/topic,592.0.html
Hvis du har behov for det er du meget velkommen til at kontakte mig

De bedste hilsner

Ole
Logget

51 år. Sclerose siden 1990 - Diagnose 2001. Atakvis sclerose med tendens til SPMS. Liberated i Belgien 17-8-2011
hag
Administrator
Hero Member

Køn: Han
Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #3 Dato: 18 Oktober 2011, 17:32:08 »

Hej Sanne

Velkommen her til MSForum.

Det var en længere omgang du har været igennem - jeg kan genkende en del af dine symptomer (har selv MS).

Jeg kan på det varmeste anbefale at forsøge dig med skrå seng! Det er meget let og meget billigt at prøve, og fuldstændigt harmløst. Jeg har selv fået det meget bedre af skrå seng, og har sammen med min CCSVI operation oplevet at blive stort set symptomfri!

Du kan læse om skrå seng her http://www.msforum.dk/index.php/board,7.0.html - og her er lidt om mine erfaringer: http://www.msforum.dk/index.php/topic,7.msg45.html#msg45. Prøv det - det kan vare 3-4 måneder før det virker, men for mig var der allerede bedringer efter første nat! Husk at stemme når/hvis du har prøvet det  Smiley

Held og lykke - Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Nina Ansbjørn
Full Member

Beskeder: 217

Vis profil
« Svar #4 Dato: 18 Oktober 2011, 19:25:20 »

Hej Sanne,

mht. hovedpinen så har jeg haft denne ca. 7 år forinden jeg blev diagnosticeret. Altid samme sted (venstre tinding), tit 2-3 gange om ugen, hvor jeg mest bare havde lyst til at være under min dyne.

Herudover har jeg haft diverse føleforstyrrelser i ben/arme + synsforstyrrelser, tungt hoved, stiv nakke.

Mht. dine spørgsmål med hvor lang tid der gik, så blev jeg diagnosticeret ca. 6 måneder efter den første undersøgelse. I disse 6 måneder fik jeg taget diverse prøver (MR scanning, rygmarvsprøve, synsprøver osv.) Jeg ved ikke, hvor lang tid det tager hos de forskellige sygehuse. Jeg bor i Aarhus.

Efter CCSVI operation i november 2010 er alle symptomer forsvundet og mine plakpletter er formindsket.

Mvh. Nina

PS - skrå seng rocks!
Logget

CCSVI procedure 11/11-10 i Indien ~ follow up rejse i august 2011 ~ dokumenteret mindre formindskelse af plakpletter og er fuldstændig symptomfri Smiley
helleho
Sr. Member

Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #5 Dato: 18 Oktober 2011, 21:17:57 »

Hej Sanne!

Velkommen til. Jeg genkender også flere symptomer og ikke mindst mønstret med, at det flytter sig i perioder, hvordan man mærker dem.

Som Nina skriver var de også ca. ½ år om at stille diagnosen hos mig. Det var i 2005, og noget kan være anderledes nu. MR scanningen tog i DK i 2005 ca. godt en time og i Tyskland sidste år under ½ time. Jeg fik jeg svar efter 6 uger, man indkaldes til samtale pr. brevpost uanset udfaldet. Herefter fulgte lumbalpunktur, hvorefter diagnosen kunne stilles. Det blev jeg indkaldt til endnu en samtale omkring.

Jeg har god erfaring med CCSVI indgreb (et kvante spring fremad!), skrå seng, og efter attak for nylig også overraskende resultater efter Medrol kur Blink Der er mange gode tips herinde  Smiley

Håber du får en afklaring snart, så du kan komme videre.

Hilsen Helle
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: