MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 16:05:51

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  MS forskning
| | |-+  Flere danskere får sclerose:
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Flere danskere får sclerose:  (Læst 548 gange)
Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 320

Vis profil
« Dato: 09 Februar 2012, 17:20:37 »

http://www.scleroseforeningen.dk/da/Service/2011/drastisk-stigning-i-antallet-af-danskere-med-sclerose.aspx

Hele 12.500 danskere med MS.  Tvær

Det positive er dog, at man lever længere med sygdommen.

PS! Beklager, hvis den her nyhed ikke er rubriceret korrekt.

Mvh Bjarne
Logget

ms-diagnose i 2002. Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
helleho
Sr. Member

Køn: Hun
Beskeder: 256

Lærer nyt hver eneste dag

Vis profil
« Svar #1 Dato: 09 Februar 2012, 19:40:06 »

Hej - godtnok en drastisk stigning ... mærkeligt

Kan de være blevet SÅ meget bedre til at stille diagnosen  Spørgsmålstegn - at vi lever længere er jo bare dejligt. Mener min neurolog engang sagde til mig, at sygdommen koster ca. 5 år af ens levetid, hvis det passer, udgør det ikke den store stigning alene. Her må være noget at forske i.

vh Helle
Logget

MSRR - egenvurderet EDSS 4,5
Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: 13 Februar 2012, 23:10:09 »

Hej - hej,

Jeg har også hørt at sygdommen i sig selv ikke afkorter noget - men det er vel alt andet lige ret individuelt ?!

Tror dog også på, at det kan afkorte livet, når man mister livsgnisten ved at leve med en kronisk sygdom, hvadenten det er sclerose eller noget andet !

Det virker dog vildt at de på forholdsvis få år er blevet SÅ meget bedre til at stille en MS-diagnose.

Hilsen Bjarne
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #3 Dato: 13 Februar 2012, 23:22:49 »

Jeg er ret sikker på, at hvis jeg fortsætter med at leve som jeg gør nu, med intet giftigt, ingen fyldstoffer, intet forarbejdet, intet sukker, kun gode fedtstoffer - ja - så bliver jeg mindst 115!!!  Vi ses til den tid.  Humørgrin Humørgrin Humørgrin Humørgrin

Et paradoks:   hvis ikke jeg havde haft MS, så var jeg aldrig blevet sund!!   Cool
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
helleho
Sr. Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: 14 Februar 2012, 18:28:55 »

Grin synes godt om, Lisa  Blink vi ses i 2070  Humørgrin
Logget

Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Vis profil
« Svar #5 Dato: 22 Februar 2012, 19:00:34 »

Ingen tvivl om, at man med en sygdom som sclerose tænker mere over, hvad man propper i munden og hvordan man lever.

Omvendt, så skal man jo også "leve livet" og have sine laster - med måde vil jeg mene.  Det tænkte jeg en del over, da jeg første gang var sammen med en flok ms´ere til ungdomstræf i Dronningens Ferieby i Grenå.

Damn, der blev røget igennem. Og det var dengang man måtte ryge indendøre. Jeg - der aldrig har rørt en cigaret - følte det som om jeg trak vejret gennem en cigaret.

Men altså, man skal jo også have lov at drikke et glas rødvin, spise lidt usundt - alt med måde...

Ved sgú ikke hvor meget det forlænger livet som sådan at leve efter alle mulige og umulige kostregler, tror overordnet set, at hvis man ikke overdriver noget, så går det nok alligevel.

Det er jo farligt at leve, man kan blive ramt af en flyvende tagsten eller en bil på afveje imorgen  Tvær. Håber jeg selvfølgelig ikke for nogen, men der er mange besynderlige tilfældigheder i livet som sådan.

Nå, nu må jeg hellere stoppe inden jeg bliver alt for filosofisk. Blink

Kh Bjarne
Logget

helleho
Sr. Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: 22 Februar 2012, 19:33:04 »

Hej Bjarne

Tjo.... jeg er enig i, at der skal være plads til laster, men alt med måde, som du skriver  Blink men det er jo forskelligt, hvad "med måde" er ligmed for os hver især....

Tror der er en afgørende forskel i symptomer og sygdomsudvikling i forhold til kost, og ikke mindst laster som rygning og alkohol.

Da jeg var i Ry i december opdagede jeg til min store overraskelse, hvor flere med alvorlige handicaps efter MS'en, var storrygere sygdommen til trods. Til de to måtte der enddog en sygehjælper med ud i kulden og holde cigaretten. Ikke et behageligt syn.

Alkoholindtaget begrænser sig automatisk for mit vedkommende, det går lige i balance og ben, så det er ikke forsvarligt for mig, at drikke mig fuld  Humørgrin - giver uden tvivl buler udenpå hovedet, og måske huller inde i hovedet... men et godt glas rødvin - er nu en dejlig last  Blink

Jeg er overbevist om, at Lisas diæt gør en afgørende forskel hendes helbred, og jeg tager hatten af for hende og alle de herinde, der kan følge de stramme diæter.

Jeg forsøger at følge MS kostråd, og det går meget godt, men en lille bøf i ny og næ, lidt mundgodt og de små laster sniger sig alligevel forbi tænderne  Grin

Kh. Helle
Logget

PiaB
Full Member

Beskeder: 128

Vis profil
« Svar #7 Dato: 23 Februar 2012, 00:20:39 »

Hej.

Med hensyn til alkohol, oplever jeg, at når jeg nogle gange har fået så "hatten passer", går jeg meget bedre, tror det er fordi musklerne slapper mere af, det lyder helt åndsvagt og det er heller ikke sådan, at jeg drikker mig i hegnet hver gang jeg er til fest, men...  det kan bare være efter et par glas rose vin.

Kh Pia
Logget

Attackvis MS siden 2005 - Blære, balance, føleforstyrelser i benene og gangdistanceproblemer, Mulig EDSS på 4,5. Tysabri i 2 år uden attacker -Ameds den 29/10
olesloth
Newbie
*

Beskeder: 18

Vis profil
« Svar #8 Dato: 23 Februar 2012, 01:15:12 »

Hej-hej-hik

Med hensyn til alkohol mener jeg der en en god forklaring, for jeg har selv oplevet at min sclerose blev bedre når jeg havde en lille skid på.
Så vidt jeg har hørt udvidder alkohol årerne, og derfor nok også venerne, så det faktisk en en slags "spare ccsvi" så blodgennemstrømningen bliver bedre.
Man skulle måske indføre lægeordineret alkohol til sclerosepatienter, ligesom man før i tiden gjorde med diabetespatienter???
Efter mit ccsvi indgreb har jeg dog ikke mere den store glæde af alkohol, altså rent sclerose mæssigt.
Giver det mening?

Ole
Logget

51 år. Sclerose siden 1990 - Diagnose 2001. Atakvis sclerose med tendens til SPMS. Liberated i Belgien 17-8-2011
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #9 Dato: 23 Februar 2012, 08:25:39 »

Ja, Ole, jeg synes det giver fin mening. Forudsat, at det er alkoholens veneudvidende virkning, der har gjort sig gældende, så kan man jo godt forestille sig, at før ccsvi behandlingen, var det kun alkoholen, der udvidede venerne med en ms-bedring til følge. Efter ccsvi behandling, så er venerne måske "strakt" til deres maximum, og dermed kan alkohol ikke gøre så meget yderligere. Jeg synes det passer fint med dine observationer. Skål!
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Vis profil
« Svar #10 Dato: 23 Februar 2012, 17:12:23 »

Hej (og bøvs  Humørgrin)

Ang. alkohol og ms, så har jeg også hørt om, at nogen får det "bedre", når de indtager dette. Hænger dette mon sammen med, at de samme personer har bedring efter en ccsvi-operation Spørgsmålstegn
Det kan jo godt passe med en såkaldt veneudvidende virkning ...

Selv har jeg kun været plakatfuld en gang i mit "ms-liv". Det var i 2005 og jeg husker stadig hvordan jeg vågnede sent søndag eftermiddag og havde overp..... sengen. Så jeg holder mig generelt fra alkohol og rører næsten mindre end i min aktive tid som sports-freak.

Ang. kosten, så har det da garanteret noget at sige også. Men hvad der virker / ikke virker er jo - igen - meget individuelt. Da jeg første gang var på Sclerosehospitalet i Ry (i 2003), da havde man lige fundet på ms-kost og det prøvede jeg at leve efter, da jeg kom hjem.

Men ærligt talt, for bøvlet, for dyrt, tidsrøvende, kunne ingen virkning mærke etc. Så det holdt jeg op med igen. Men sejt, at du lever 100 pct. efter en kostplan, Lisa  Smiley.

PS! Den eneste last jeg har, er vel at jeg i snit drikker tæt ved 0,5 ltr. cola om dagen. Vil gerne prøve at holde op. Og så kan jeg ikke sige nej til kager på arb. Forleden fik vi "træstammer" - mums !.  Tunge
Sæt heller ikke en skål "Kim´s chips med havsalt foran mig til en god fodboldkamp i tv, så forsvinder den i min "Bermuda-trekant"  Blink. Men spiser iøvrigt sjældent slik, det har det med at blive for gammelt hos mig !!!

Hilsen Bjarne
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: