MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 16:14:01

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Skrå seng
| | |-+  Skrå seng
« forrige næste »
Sider: 1 ... 14 15 [16] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Skrå seng  (Læst 20266 gange)
Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Køn: Han
Beskeder: 320

Vis profil
« Svar #225 Dato: 28 December 2011, 21:02:34 »

Starter lige med status efter snart 4 mdr. i skrå seng. Intet at mærke, hverken værre eller bedre.  Tvær

Der er nok noget om snakken om, hvordan man sover som Søren og Christian er inde på. Desværre kan jeg kun ligge på venstre side, da jeg har en skade i højre skulder  Vred.

Men ved heller ikke engang hvor min forsnævrede vene er ... Altså om det er i højre eller i venstre side ...

Mvh Bjarne
Logget

ms-diagnose i 2002. Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
hag
Administrator
Hero Member

Beskeder: 834

Vis profil
« Svar #226 Dato: 01 Januar 2012, 17:27:06 »

Hej Bjarne - godt nytår - fik du ikke at vide at det var venstre side de ikke kunne åbne op da du var i Indien?

Christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Bjarne Fonnesbech
Sr. Member

Beskeder: 320

Vis profil
« Svar #227 Dato: 04 Januar 2012, 21:21:17 »

Hej Christian,,

Godt Nytår  Smiley

Jow, det var det vistnok ... Men kan desværre kun sove på venstre side pga. den skulderskade jeg har fra dengang jeg blev kørt ned  Vred. Så det er lidt svært for mig at prøve teorien om sovestilling ...

Hilsen Bjarne
Logget

ms-diagnose i 2002. Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
Årgang 1983
Jr. Member
**

Beskeder: 35

Vis profil
« Svar #228 Dato: 05 Januar 2012, 09:19:30 »

Jeg har sovet i skrå seng længe 3-4 måneder, jeg er jo så ''heldig'' at jeg kan mærke den meget dårlige gennemgang i mine vener, i form af hjertebanken. Tror faktisk ikke det er hjertebanken, jeg tror det banker og dunker i mine vener da de er meget forsnævrede 70% Højre 90% Venstre (er blevet opereret men det holdte ikke lang tid desværre).
Når jeg ligger skrå på ryggen, så banker og dunker det ikke så meget + minimal ell. ingen muskelsitren
Når jeg ligger på venstre side så banker og dunker det + en del muskelsitren nærmest fra det øjeblik jeg vender mig om på venstre side.
Når jeg ligger på højre side, så banker og dunker lidt mindre, end når jeg ligger på venstre side. Der er ligeledes lidt mindre muskelsitren.
De få gange jeg har prøvet at ligge helt lige indenfor de sidste 3-4 mdr. Oplever jeg det som jeg også gjorde før sengen blev sat skrå, jeg får indimellem et stød ned igennem ryggen som relsulterer i et sæt i hele kroppen+mere eller mindre konstant muskel sitren. begge er ting der som sagt ikke er til stede når jeg ligger skrå på ryggen Rullende øjne

Dette er jo selvf. kun min fantasi der spiller mig et puds Grin
« Sidste ændring: 20 Februar 2012, 21:59:26 af Årgang 1983 » Logget

Ikke diagnostiseret endnu muligvis PPMS. Ved Dr. Vogl August 2011 80% procent i venstre side 70 % i højre.
hag
Administrator
Hero Member

Vis profil
« Svar #229 Dato: 05 Januar 2012, 10:34:45 »

Hej Årgang 1983!

Ja det er jo et godt bevis du har der for at det gør en forskel at sove på skrå!

På denne side: http://inclinedbedtherapy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=2 kan du se et eksempel på en person som har haft åreknuder i benene. Åreknuder er vener som 'går amok' og vokser og giver ubehag. Efter nogle måneder i skrå seng begyndte åreknuderne at falde og gå væk.

Venerne i halsen/brystet kan opføre sig på samme måde, således at man de efter 3-4 måneder oplever mere normale tilstande. Det kræver dog at man er helt oppe på de 15 cm (altså en hældning på 5 grader).

christian
Logget

41 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. EDSS 0 efter liberation hos Ameds i Polen.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Køn: Hun
Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #230 Dato: 30 Januar 2012, 09:56:00 »

Andrew Fletcher har lavet en video om, hvordan man hæver sin seng:

http://www.youtube.com/watch?v=Wa1xbNUf9QQ

Jeg har sovet skråt nu i over et år, og sover fortsat som et lille barn. Og skal ikke ret tit op på toilet i løbet af natten.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
HolyMoses
Newbie
*

Beskeder: 4

Vis profil
« Svar #231 Dato: 20 Februar 2012, 21:35:50 »

Hej

Jeg blev inspireret af den her tråd og fik hævet mit hovedgærde 15 cm - mere for at gøre et eller andet, end for at få en hurtig bedring. Men jeg bliver bare hurtigt værre.

Vågner om morgenen og har værre kramper bag på lår og lægge og i fødderne og har større hævelser og stivhed/ømhed i arme og hænder, end jeg plejer.
Bortset fra jer, der har svært ved at sove skråt, så lyder det på resten, som om I kun får det bedre i den skrå seng. Nu håber jeg, I svarer, at det ikke var så enkelt... Smiley Måske skal jeg simpelthen give det mere tid?

/Charlotte
Logget
Årgang 1983
Jr. Member
**

Beskeder: 35

Vis profil
« Svar #232 Dato: 20 Februar 2012, 22:10:18 »

Hej Charlotte

Det er vel ret beset op til den enkelte at vurdere om man får det værre eller bedre.
Prøv evt. at starte med at hæve din seng 7 cm i en uges tid, så hæv den til 11 cm og derefter 15 cm. Og prøv at ligge på ryggen...
Det er svært hele tiden, jeg kan ihvertfald ikke hele natten.
Føler du, du sover bedre når du sover skrå? Det er egentlig det der gjorde udslaget ved mig, jeg sover meget bedre nu.
Ved du om du har Forsnærede vener? Blod-Cirkulationen er som jeg har forstået påvirket i hele kroppen pga. Forsnævrede Halsvener. Dette kunne være en forklaring på dine hævede Arme/Hænde & Fødder.

Ps. Det er ikke sådan at jeg er symptom fri. Jeg føler bare det er bedre at sove skrå og vil have meget svært ved at vende tilbage til en lige seng.

Velkommen til Smiley

MVH. Søren
« Sidste ændring: 20 Februar 2012, 22:19:35 af Årgang 1983 » Logget

Ikke diagnostiseret endnu muligvis PPMS. Ved Dr. Vogl August 2011 80% procent i venstre side 70 % i højre.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #233 Dato: 20 Februar 2012, 22:15:21 »

Hej Charlotte.

Det er meget svært at råde dig til noget. Jeg hører selv til dem, der har det rigtig godt med min skrå seng, men det hjælper jo ikke dig. Jeg kan kun gætte. Måske er du gået for hurtigt frem, og skal tage det i små bidder. Måske skal du slet ikke hæve din seng. Måske.... ja, jeg ved  det ikke.

Du skal gøre det, der får dig til at have  det godt, og kun du kan mærke, hvad der hjælper dig. Pøj pøj.
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
HolyMoses
Newbie
*

Beskeder: 4

Vis profil
« Svar #234 Dato: 21 Februar 2012, 16:19:17 »

Tak!

Jeg aner ikke, om der er noget galt med venerne, sådan som I beskriver det, udover at afløbet fra dem har været skidt 10-15 år.
I dag var kun almindeligt hæslig, så jeg tror, jeg giver det lidt mere tid, før jeg opgiver den skrå seng.

/Charlotte
Logget
hag
Administrator
Hero Member

Vis profil
« Svar #235 Dato: 21 Februar 2012, 16:36:48 »

Hej Charlotte

Jeg har sovet i skrå seng i omkring 1,5 år nu, og har det fortsat rigtigt godt med det :-)

Det at sove i skrå seng er noget af en omvæltning for kroppen, så det kan tage noget tid før den har vænnet sig til det (se http://www.msforum.dk/index.php/topic,7.msg105.html#msg105 hvor jeg basalt set skriver det samme :-) ).

Som Lisa også skrev kan det være at du skal starte med bare 10 cm, og så gå op på fuld højde efter nogen tid - for at det ikke bliver for hårdt for dig.

Der er mulighed for forskellige bivirkninger i starten - som fx ondt i ryggen, hovedpine mv. Hovedpinen kommer typisk hvis man har fået for lidt væske i løbet af dagen. Man holder en lidt højere kropstemperatur om natten med skrå seng - simpelthen fordi der er bedre blodomløb, og det betyder også at man kan svede lidt - og derfor fordamper noget af kroppens væske. Det positive ved dette er, at kroppen har bedre blodomløb til at restituere i løbet af natten.

Og så er der jo lige den positive effekt på MS!

Se iøvrigt flere svar omkring Skrå Seng (Inclined Bed Therapy) her: http://inclinedbedtherapy.com/index.php?option=com_content&view=category&id=37&Itemid=41

Held og lykke - og hæng på!

Christian
Logget

Sider: 1 ... 14 15 [16] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: