Forfatter Emne: Salt og sclerose?  (Læst 7911 gange)

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
Salt og sclerose?
« Dato: 16 Marts 2013, 17:32:16 »
På det seneste er der kommet nogle artikler, som handler om, at salt kan give autoimmune sygdomme herunder sclerose.

Imidlertid er kernen i budskabet ikke så meget at netop salt kan give sclerose, men mere at immunsystemet fungerer i en hårfin balance med omgivelserne og at nogle påvirkninger kan få immunsystemet til at reagerer uhensigtsmæssigt og udløse en autoimmun sygdom. Påvirkningen kan være salt, tobaksrøg, mangel på sollys eller D-vitamin og andet, som man ikke kender endnu. En påvirkning i kombination med genetiske faktorer kan betyde udløsning af en autoimmun sygdom.

Hvorfor netop mennesker er særligt følsomme melder historien ikke noget om. Sclerose findes ikke naturligt hos andre dyrearter end mennesket. Næsten alle andre sygdomme kan findes hos andre dyrearter. Måske er immunsystemet specielt indrettet hos mennesket?

Læs mere på http://www.medicalnewstoday.com/articles/257319.php
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Salt og sclerose?
« Svar #1 Dato: 17 Marts 2013, 00:13:26 »
Det som gør mennesket til noget særligt i forhold til dyr er at vi går oprejst, og at vores venesystem derfor har måtte opfinde en metode til trykdifferentiering for at vi altid skal bevare et nogenlunde statisk tryk i vores hjerne, uanset om vi er stående eller liggende.

Meget taler for at det kan være grunden til at mennesket er den eneste dyreart som naturligt lider af sclerose, og at sygdommen skyldes penetrering af BBB på grund af hydraulisk overload.

Det at man så har valgt at ignorere dette fakt er nok forklaringen på, at det aldrig vil lykkedes at helbrede sclerose, men blot mildne generne lidt, imod en klækkelig betaling til de inkompetente behandlere.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 17 Marts 2013, 21:42:06 »
En noget søgt forklaring på sclerose.

Forklar lige hvorfor giraffer ikke får sclerose  ??? -De er selvfølgelig ikke udsat for tobaksrøg og får sikkert rigelig D-vitamin under den afrikanske sol, men blodtrykket hos giraffer er langt større end hos mennesker. Mon ikke de har brug for trykdifferentiering når de skal græsse og har hydraulisk overload?
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 18 Marts 2013, 07:42:33 »
Ved vi at giraffer ikke får sclerose? http://uk.zoo.dk/sitecore/content/Home/WebSites/wwwzoodk/ForskningNaturbevarelse/Forskning/TidligereProjekter/Blodtryksregulering_hos_giraffer.aspx

Forklaringen er vel ikke mere søgt end hvad der ellers er blevet søgt efter fra neurologernes side. Tværtimod er den meget logisk, og ikke en forklaring som jeg har opfundet.

60 års forskning har ikke ført os blot et lille skridt videre imod en helbredelse, og så er det lidt morsomt at man så skal høre et Per Soelbergsk ekko om søgte forklaringer.

Ikke søgt, men blot den eneste forklaring, som neurologerne historisk har begravet gang på gang og absolut ikke vil tillade bliver efterprøvet, fordi den har potentiale til at kunne overflødiggøre den meget dyre sclerosemedicin. Det viser jo de seneste 3 års erfaringer, med neurologiske skræmmekampagner og useriøse forskningsresultater hvad angår om CCSVI eksisterer eller ikke?

Det tragiske er, at patienterne selv tilsyneladende er de mest ivrige mht. at få begravet håbet om en mulig helbredelse.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 18 Marts 2013, 13:52:46 »
Helt ærligt, så giver jeg ikke 5 potter pi* for den slags undersøgelser. Om det er salt, passiv rygning, mors dårlige vaner eller nedgroede negle, der har skylden, så kan jeg ikke bruge det til noget overhovedet. Undersøgelserne er spild af penge og ressourcer.

Jeg kan ikke ændre den kendsgerning at nu HAR jeg af en eller anden grund MS, og de skulle hellere bruge pengene til at finde ud af, hvad der kan gøres ved dét! Fortiden kan ikke ændres - kun fremtiden!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline hck

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 18 Marts 2013, 15:50:32 »
NEJ NEJ NEJ kære Per. Jeg er ikke "ivrig efter at begrave håbet om en mulig helbredelse",  det kan godt være at nogle patienter ser lægevidenskaben som deres redning, og derfor samarbejder artigt med hensyn til begrave håbet om helbredelse via andet end medicin. Men det viser dette forum med alle disse søgende og åbne mennesker, at vi ikke alle gør. Vi har bare ikke pengene, magten og overskuddet til at gøre noget ved det. Jeg er i hvert fald lige så vred og irriteret over neurologernes tagen patent på behandlingen af en sygdom , de ikke  selv kan forklare eller helbrede. Og deres himmelråbende tåbelige forklaringer og skyden med spredehagl efter mulige årsager: salt, kvinder der får børn for sent, sexuel adfærd i ungdommen . . . .  . . .  hypoteser der bygger på statistik . . ? ...og mangel på lydhørhed overfor patienternes erfaringer...
Jeg tror ikke at patienterne selv er de mest ivrige mht. at få begravet håbet om en mulig helbredelse. Men vi er syge. Og derfor er vi trætte.
Og måske vil vi bare gerne have lidt ud af det liv, som vi trods alt har. Og måske orker vi ikke bruge al den sparsomme energi, vi har på den infiltrerede mastodont, som lægeverdenen, neurologer, sundhedssystem, ja hele samfundets syn på vores sygdom, er.
Jeg er træt. Jeg håber stadig på en mulig helbredelse, men ved ikke hvor den skal komme fra. Tror ikke mere på at lægevidenskaben er på min side. De tjener bare penge på, at min sygdom er uhelbredelig. Jeg er træt og vred, men har lyst til at få det bedste ud af livet.
Kh. Hanne
Attakvis sc. 1999. Nu måske sp.
Nej til medicin og "kontrol" på sc.klinikken (=nonsens). Ja til humor og et godt grin :-D
Er gående på kortere strækninger, bruger hjælpemidler på længere distancer - meget varierende.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 18 Marts 2013, 16:18:58 »
Hanne:  like.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 18 Marts 2013, 23:57:44 »
Undskyld Hanne

Jeg er stadig noget ærgerlig over de sidste resultater fra Zivadinov som nu tilsyneladende har travlt med at redde sin karriere på bekostning af patienterne, så nogen gange ryger der en finke af panden.

Jeg har nu ikke opgivet endnu, selv om jeg efterhånden synes at bjerget som skal bestiges bliver urimeligt højt.

På den anden side ville man være naiv, hvilket jeg var, når jeg troede at Pharmaindustrien ville give afkald på den urimeligt store indtjening som de henter år efter år.

Så for mig er der ingen anden vej end at slås videre imod ignoranter, og håbe på at de andre blindede forsøg vil bevise endnu mere end det allerede er tilfældet.

Joan Beal som har kæmpet ihærdigt for at få CCSVI accepteret skriver således om Zivadinov.

http://www.facebook.com/notes/ccsvi-in-multiple-sclerosis/onward/10151462075842211

The preliminary results of the PREMiSe trial are disappointing.  And sadly, yes, controversy continues.

I have specific concerns.  Why were the cerebrospinal fluid improvements seen in every treated patient not mentioned as a benefit?  Why is there no paper, no abstract? Only a poster, professional video, and a press release timed with the American Academy of Neurology's San Diego conference.   link

And you all have many, many concerns.

But there is one very important take away from this study, that we may be over-looking in all of this noise.

CCSVI exists.

Patients were diagnosed with CCSVI before they were treated.

But because we do not have the published paper, it's impossible to comment on all of the variables in this study.

Some questions remain:

How old were the treated patients?  How long have they had MS?  Were they adequately treated?  Did patients restenose?  What disease modifying drugs were they on?  Did they receive adequate aftercare, and a blood thinning regimen?  Were they able to exercise or receive physical therapy?  Did they modify their lifestyle habits--including smoking, diet and stress modifications?

Obviously, there is still a lot we do not know.  And this sample group was very, very small.  If Dr. Zamboni's original 65 patients were called insignificant by neurologists, it's hard to understand how this study is acceptable.

Where does this leave us?

A prominent neurologist came up to the CCSVI Alliance table during the Brain Health Fair and asked me, "You still believe this?"  And as I explained the science, and referred him to the publications and peer-reviewed science linked on the CCSVI Alliance web site   link  he simply laughed.

But the truth is, understanding how venous insufficiency and cerebrospinal fluid flow impacts brain health and perfusion is not a laughing matter.

And it's not about belief.

It is about science.

We'll continue to link the science on this page.

I wish this process was more clear, and not so incredibly frustrating. 

Please, take care of yourselves.  Eat well, move every day, know your vitamin D status, find ways to reduce stress, breathe deeply, laugh heartily, find community, live well.

Because living well really is the best revenge.

Joan

Offline hck

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 19 Marts 2013, 16:18:59 »
No hard feelings.
Tak for Joan Beal.
Hvis "living well really is the best revenge" , ja så er jeg med på den galej.

Kh. Hanne
Attakvis sc. 1999. Nu måske sp.
Nej til medicin og "kontrol" på sc.klinikken (=nonsens). Ja til humor og et godt grin :-D
Er gående på kortere strækninger, bruger hjælpemidler på længere distancer - meget varierende.

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 20 Marts 2013, 16:30:56 »
Hej  :)

Synes det er interessant med de nye ting mht. salt og sclerose. Jeg har i flere år haft for vane at konsumere ½ flaske rødvin og en pose chips fredag aften. Det holdt jeg op med for et par år siden, fordi jeg hver lørdag havde ondt bag højre øje, hovedpine, kvalme.. nærmest en form for tømmermænd. Fandt ud af, at det var chipsene, og nu drikker jeg rødvin igen  ;D

Og jeg er meget uenig med dig Lisa, for en af forudsætningerne til at kunne helbrede sclerose, må være at finde årsagerne. Desværre er der jo nok ikke kun én årsag. CCSVI, salt, histaminer, hormoner, mangel på D-vitamin, kviksølv, der er utallige muligheder... you name it

Og jeg er også uenig i, at medicinalindustri og læger ikke forsøger at finde mediciner, der virker. Der kommer 4 nye i år og næste år... De gør det de kan, og tjener oceaner af penge på det, og det er såmænd nok deres motivation. Fred være med det. Symptombehandling er der også kommet gang i, Fampyra f.eks. Læger gør det de har lært og afgivet lægeløfte om. Størsteparten.

Gid det var så enkelt, at helbrede den her lortesygdom. Åh jo, CCSVI.... men men men, hvorfor f... kommer der ikke nogle resultater fra Hr. dr. Vogl. Jeg, af alle, har selv haft god effekt af indgrebet, og jeg er vildt glad for, at jeg tog mod til mig og fik det gjort i 2010. Men hvorfor kan ingen dokumentere noget som helst. Hver måned siden okt10 melder jeg tilbage på udviklingen siden mit indgreb til CCSVI-tracking.com... meeen hvad skal det mon bruges til? Viser indberetningerne noget  ???

... synes bare vi skal være glade for, at der er gang i så meget rundt omkring... måske lykkes et eller andet på et tidspunkt. Imens vil jeg spise sundt, tage mine kosttilskud, drikke min te, træne, træne og træne og holde gang i kroppen min  :D

Kh Helle

MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 23 Marts 2013, 17:50:23 »
Hej Helle

Det var dog det mest fornuftige indlæg, der er kommet i denne tråd endnu.

Jeg mener som dig, at det er vigtigt at finde årsagerne til sclerose, i bedste fald kan man måske undgå mange sclerosetilfælde fremover.

Det, jeg brokker mig over andetsteds (indflydelse på forskningen) er, at det er medicinalindustrien, som "kører med klatten" på forskningsområdet og derfor er det de midler med det største indtjeningspotentiale, som bliver undersøgt til bunds. Der har været artikler fremme om forskellige kosttilskud og gammelkendt medicin, som i de første undersøgelser har vist en positiv effekt på sclerose, men i stedet for at midlerne bliver undersøgt til bunds stopper undersøgelserne hurtigt, da der ikke er de store penge i midlerne. Ofte har de også begrænsede og ufarlige bivirkninger, så jeg synes at det er her, de frivillige foreninger burde lægge deres penge, så vi ikke bliver ved med at famle i blinde. Medicinalindustrien skal nok lave den forskning, der er penge i.

For almindelige mennesker er der konstant meldinger om, at man skal spise den og den kost og dyrke så og så meget motion, for at blive så sund, som muligt. Hvad med at os sclerosepatienter fik de samme anbefalinger målrettet sclerosen. Der er dog lidt, men det meste stammer fra anbefalinger til "normale" mennesker.

CCSVI står selv på denne hjemmeside som ikke-helbredende, men jeg synes der er god grund til at anse metoden for at kunne afhjælpe en del symptomer og hvorfor bliver den ikke undersøgt som sådan? Jeg lever da selv i det naive håb at min krop en dag kommer til at fungere "som i gamle dage", men jeg tror ikke at det er CCSVI, som er vejen.

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #11 Dato: 23 Marts 2013, 20:55:10 »
Hvis sandheden er mer eller mindre relativ til hver enkelt sclerosepatient, eller lad os bare sige 3-4-5 grupper, så har det lange udsigter med den årsag.
Grunden til sclerose kan også tænkes at være en mangesidig kombination af flere forskellige faktorer, såsom salt, at vi går oprejst, at samfundet er styret af penge, og så alt det andet....
Jeg synes, vi hele tiden fokuserer på, hvad vi selv kan gøre, og det er da i det mindste godt.
Birte
« Senest Redigeret: 23 Marts 2013, 20:59:12 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 24 Marts 2013, 11:26:19 »
Tak Søren  ;) ... ja, medicinalindustrien har ikke patienten i centrum, men pengene, og sådan er det måske nødt til at være rent erhvervsøkonomisk? Tror det kan være svært altid at investere der, hvor effekten er størst, for hvordan kan foreningen eller andre vurdere det på forhånd... men du har nok ret i, at der er områder som "overses", simpelthen fordi de ikke er rentable vor medicinalvirksomhederne...

Helt enig Birte  :)

VH Helle
MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)