Forfatter Emne: Smerter Hjælp  (Læst 12834 gange)

Offline Kolpakova

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Smerter Hjælp
« Dato: 06 Februar 2014, 16:56:17 »
Hej, jeg bliver nød til at få afklaring på noget.
Jeg fik min diagnose her for et halvt år siden. Det er en ting og jeg har heldigvis ikke de store gener i min hverdag.
Men jeg har et seriøst problem med smerter. Jeg har haft smerter gennem fire år nu og de kommer i anfald mest om aftenen.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive dem. De starter i ryggen "inden " i kroppen og kan vel sammenlignes lidt med "vokseværk" så kan de brede sig ud til mine ribben og så aftager de hen under aftenen.
Jeg har konfronteret min læge med dette, og hun mener at det er nervesmerter begrund af min sclerose.
Men jeg er seriøst meget itvivl her. Jeg tænker meget på at da jeg blev udredt for sclerose blev jeg tjekket i hoved og røv så og sige, og de havde vel fundet ud af hvis der var noget andet i vejen ?
Men mit spørgsmål er om der er nogle der oplever de samme "difuse" smerter, for der er virkelig ikke noget mønster i dem ( har tjekket)
Kh Emma ps, jeg håber inderligt at i vil svare, eller i det mindste give et input til hvad det kunne være.  ???

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: Smerter Hjælp
« Svar #1 Dato: 07 Februar 2014, 16:18:49 »
Hej Emma.

Den er svær. Jeg har ikke selv erfaring med smerter, men læser jævnligt andre ms-grupper (på FB), og dem, der klager over nervesmerter, finder, som dig, ingen løsning. Desværre. Det skulle være en af de sværeste smerte-former at have med at gøre, fordi smerterne ikke reagerer på smertestillende medicin.

Jeg er ked af at komme med så nedslående besked, men det er, hvad jeg har læst rundt omkring.

Men du er den, der kender din krop bedst, og du må granske din hjerne, om du kan finde en udløsende faktor. Kommer smerterne efter fysisk anstrengelse, efter indtag af bestemt fødevarer eller noget andet?

Jeg er oprigtig ked af, at jeg ikke kan andet end at komme med sådan et intetsigende svar, og jeg håber det bedste for dig, samt at smerterne ikke bliver  for slemme.

Kunne en kostændring måske hjælpe?

Thumbs up!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 07 Februar 2014, 22:27:56 »
Hej Emma

Da dine smerter kommer om natten kunne du jo prøve med en skrå seng. Se denne tråd om emnet http://www.msforum.dk/index.php/topic,7.0.html

Aspartam (kunstigt sødemiddel) er også en stor synder mht. smerter. http://www.msforum.dk/index.php/topic,672.0.html

Er du blevet tjekket for tungmetaller? http://www.msforum.dk/index.php/topic,35.0.html

Borrelia (Lyme) er også en mulig synder... http://www.msforum.dk/index.php/topic,256.0.html

Undgå smertestillende medikamenter, da de kun gør ondt være...

Se også denne tråd http://www.msforum.dk/index.php/topic,719.0.html

Der er mange muligheder som Lisa skriver og det er lidt som at lede efter en nål i en høstak men spørg bare løs :-)

Mange hilsner
Jacob
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 07 Februar 2014, 22:31:56 »
Det kan også være et gammelt traume der sidder og nager? Her kommer tankefelt terapi, tapping og andre terapi former ind i billedet.
http://www.msforum.dk/index.php/topic,729.0.html

Du skriver at du blevet tjekket i hoved og røv men smerter er noget af sværeste af finde roden til og da det danske sundhedsvæsen ikke beskæftiger sig med tungmetalforgiftning, borrelia og kunstige sødemidler m.m. er det ingen garanti for at de har fundet en årsag.

Se også Lissa Rankin´s side om Mind over Medicine http://lissarankin.com/

Jacob
« Senest Redigeret: 07 Februar 2014, 22:54:27 af Jesob »

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 08 Februar 2014, 09:42:24 »
Hej Emma,

Desværre er jeg på linje med Lisa  :-\. Kroniske nervesmerter er svære at behandle og behandlingen hjælper kun sporadisk synes jeg. For efterhånden mange år siden, da jeg fik sygdommen havde jeg også smerter - primært i benene pga. sportsudøvelse. Smerterne mærkede ikke som alm. muskelsmerter, men var altså kroniske nervesmerter  >:(.

Jeg fik ordineret Ibuprofen, men det hjalp kun lidt, og man skal heller ikke være blind for, at der er bivirkninger ved al medicin. Så de sidste mange år har jeg intet taget; når jeg har ondt, ja, så må jeg f.eks. stoppe med at gå (det er ikke meget jeg kan gå uden smerter), og så må jeg sætte mig ned. Dermed sagt, at man lærer at sætte begrænsninger for sig selv  :-[.

Ikke ret meget du kan bruge af mine råd, når dine anfald kommer om natten. Er det ligesom spasmer ?

Ellers ville jeg da foreslå du prøver noget af det Jacob foreslår ?

Har du fået foretaget en liberation eller overvejet dette ?

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline Kolpakova

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 02 Marts 2014, 19:42:09 »
Hej Alle sammen, hvor er i bare søde med alle jeres bud. :)

Det er ikke så meget smerten i sig selv der er mit problem,  der er altid en ende på det.
Det er mere om det er NERVESMERTER eller om det er grundet noget andet
jeg er personligt hun ræd for kræft og den tanke kan virkelig ikke slippe mig, samtidig med det, så har jeg ikke haft den her sygdom særlig længe og jeg er virkelig bange for om der er noget andet galt. På den anden side så prøver jeg at forklare mig selv at jeg er blevet tjekket i alt og som sclerose patient bliver man mester i at tage blodprøver osv.. så jeg overbeviser mig selv at de havde fundet noget, hvis der var noget seriøst galt ?
Samtidig med det har jeg haft de her smerter siden jeg var 17, hvor de startede med angst og stress.
Så jeg har haft dem gennem 4 år nu..
Så mon ikke at  det havde udhviklet sig, hvis det var noget alvorligt
 ???

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 03 Marts 2014, 21:58:16 »
Du skriver dine smerte startede med angst og stress? Vil du uddybe det lidt? Prøv at tænk tilbage på om, der var noget der triggede det? Vaccine? Medicin? Flåt bid? Tandlæge behandling? Osv.
Ellers brug lidt sparepenge på en konsultation hos en af de holistiske læger i Danmark. De vil kigge på dig med helt andre øjne end systemet. Det er alle pengene værd og ikke så dyrt igen...

De bedste hilsner
Jacob

Offline Kolpakova

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 04 Marts 2014, 18:39:53 »
Jeg har været til akupunktur, det hjalp.
Øhm jamen det hele startede med at jeg ikke kunne trække vejret ordenligt, jeg følte hele tiden at der sad en ko på mit bryst.
Så begyndte jeg at få " vokseværk" inde i armen, og min sygdomsangst startede.
Jeg kom så på en psykiatrisk skadestue hvor jeg fik konstateret " stress relateret angst" så gik jeg til samtaler og det gik rigtig godt, jeg vil selv mene at jeg er " angst" fri nu, men jeg er stadig følsom over for stress.
Noget tid efter begyndte de " underlige" smerter at komme i min overkrop, de er meget meget svære at lokalisere. Det eneste der virkelig hjælper er et helt vildt varmt bad i en time.....
senere fik jeg så konstateret synsnervebetændelse og det var lige op til min gymnasielle eksamen, som jeg tror har givet mig synsnervebetændelsen.
jeg er nu på avonex en gang om ugen.
Smerterne blev ved og jeg begyndte at tænke om de kan have noget at gøre med vores kære ven sclerosen.. Men jeg har bare ikke mødt andre hvor smerten er deres primærer problem, men hvor det har været attaksne.
Jeg får også nogle gange sådan stikken i ryggen, det føles som at det er i huden af sekunderes varighed, dette har jeg også i min venstre arm :(
men det derimod er jeg ikke så nervøs for, det tror jeg er frk roses skyld.
Det er lidt mærkeligt fordi idag var jeg på Glostrup  hospital og blevet mr scannet i hoved og ryggen. Det er jo altid lidt skræmmende, og især når man er rædselslagen om hvad nu hvis de finder en svulst eller noget andet...
Mange gange mit meget lange svar.  Men jeg håber at du endnu engang vil komme med et input.
Emma

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 04 Marts 2014, 22:29:42 »
Hej Emma

Jo længere svar, des bedre ;) Du må endelig ikke begrænse dig, da den berømte knappenål i høstakken kan ligge i detaljerne.
Det er da positivt at akupunktur virker. Der en virkelig dygtig Kinesisk læge i Odense, der kan meget mere end de fleste akupunktører. Det kan være han kan hjælpe yderligere? Sig til, hvis du vil have yderligere info.
Når nu akupunktur virker vil du formentlig også have stor gavn af TFT/EFT. En meget kraftfuld terapiform der kan gøre underværker. Se nærmere her http://tankefeltterapi.dk/

Som vist tidligere nævnt er kosten utrolig vigtig. Er det noget du har arbejdet med?

Det er vigtigt at du selv arbejder med din sygdom og ikke lader den styrer dig. Det jeg mener med at arbejde, er at du gør nogle aktive ting, for at finde ind til lindringer og årsager osv. som du nu gør ved at spørge på dette forum.
Din sygdom kommer ikke ud af det blå, der er en årsag, som kan være meget svær at finde ind til men det betyder også at der er en vej ud, hvis man lægger kræfterne i og finder de rette værktøjer. Her tænker jeg ikke på medicin men detox, kost, motion, meditation og terapi (TFT/EFT el. lign.)
Tjek også dette link med lidt inspiration http://www.msforum.dk/index.php/topic,713.0.html
Holistiske læger: http://www.iom.dk/ http://www.flytlie.com/

Mange hilsner
Jacob

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 05 Marts 2014, 16:05:58 »
Emma, en af de MS`ere jeg går til fys med, lider også af smerter om natten fortalte han forleden. Tænkte lige på dig, så jeg spurgte ham, hvad han fik for det. For han siger det hjælper.

Han får noget, der hedder "Pramipexole Orion 0,088 mg". Det er - lidt mærkeligt vil du nok sige - noget man giver mod Parkinsons (!). Han har ingen bivirkninger af det, men generelt kan man vist sige, at der sjældent er noget medicin, der ikke er bivirkninger ved ...

Du kan da evt. høre din neurolog om hans mening.

Good luck  :).

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline Kolpakova

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 05 Marts 2014, 17:21:11 »
Wauw, jeg er 21 år gammel, jeg havde aldrig i min vildeste fantasi set det her komme.
Jeg har tænkt rigtig meget over hvad i har skrevet til mig.
Og det er gået op for mig at sindet og kroppen hænger rigtig meget sammen.
jeg har altid brugt min krop  som et "værktøj" til mit sind og altid set det med at hvis der er noget der gør ondt så er det fordi at kroppen siger hey stop der er noget helt galt her!
men når sindet kommer ind over så bliver det 10000 gange sværere at følge med fordi er det noget med kroppen eller noget med sindet.
jeg har læst om en naturlig årsag til hvorfor smerter bliver værre om morgnen og aftenen, det har noget at gøre med at der er et bestemt stof som bliver sænket når man "slapper" af .
Jeg håber virkelig at der ikke er noget at se i min ryg:( men det er et positivt skridt frem mod oplysning.
Bjarne, hvordan kom i ind på de smerter som i talte om ?

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 05 Marts 2014, 20:58:39 »
Hej Emma

Det glæder mig rigtig meget at du kan bruge vores svar :)
Velkommen til en helt ny verden. Der ligger mange timers læsning, videoer og aha oplevelser foran dig.
Og forhåbentligt en lindring af dine symptomer.
Se også www.alun.dk

Jacob

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 10 Marts 2014, 20:29:22 »
Hej Emma

Her er lidt inspiration.
Filmene Hungry for Change og Food Matters kan ses gratis fra d. 20. - 30. marts. De kan varmt anbefales.
(Hov der manglede jo et link, hermed tilføjet) http://www.fmtv.com/

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål og meget gerne, hvis du støder på ting der virker eller ikke virker, så andre også kan få gavn af dine erfaringer.
Også gerne om dit scanningresultat... Håber det bedste.

Lige en ting mere, må jeg spørge om hvilke vaccinationer du har fået inden for de sidste fem år?

Mange hilsner
Jacob
« Senest Redigeret: 11 Marts 2014, 10:38:01 af Jesob »

Offline Kolpakova

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 11 Marts 2014, 08:55:57 »
Jeg har fået hmm stivkrampe og hpv vaccine, men den fik jeg imens jeg fik cis :/

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 11 Marts 2014, 09:44:31 »

Hvor mange HPV vacciner har du fået og hvornår?
Har du fulgt med i hele debatten om HPV vaccine skader?
Dine nervesmerte kunne sagtens stamme fra vaccinen... se http://vaccineinfo.dk/
http://vaccineinfo.dk/artikler/beretninger-om-vaccineskader/alvorlige-bivirkninger-efter-hpv-vaccination.aspx?PID=243&M=NewsV2&Action=1
http://vaccineinfo.dk/artikler/beretninger-om-vaccineskader/gittes-historie-som-hpv-vaccine-skadet.aspx?PID=243&M=NewsV2&Action=1
Det kan være du genkender noget i disse beretninger?
Omvendt mærker mange ikke noget til vaccinen så der behøver ikke være en forbindelse... men det er i hvert fald vær at undersøge nærmere!
Prøv at tænk tilbage på om du havde nogen symptomer kort efter vaccinationen og hvilke.
Informerede din læge dig om hvilken risiko der var for bivirkninger?

De bedste hilsner
Jacob
« Senest Redigeret: 11 Marts 2014, 12:04:11 af Jesob »