MSForum.dk
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
24 Maj 2012, 17:04:32

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
      Velkommen til MSForum.dk !!

MSForum er det helt rette sted at finde yderligere oplysninger om CCSVI og sklerose. Spred budskabet om CCSVI til andre i kender med MS !

Vær opmærksom på at Liberation-proceduren ikke generelt kan kaldes helbredende. Mange får gavn af proceduren, nogle føler sig helbredt, mens enkelte ikke får det bedre. Se statistikken her på MSForum, eller se http://www.ccsvi-tracking.com.

Dette er et fuldstændigt uafhængigt forum, beregnet til at diskutere emner som er relateret til Multipel Sclerose (MS).
Specielt interesserer vi os for ny forskning, som fx indenfor CCSVI.

Vi er IKKE læger her på www.msforum.dk.

Til alle jer mange hundrede gæster vi har hver uge: er I ikke søde at registrere jer, og præsentere jer - på den måde kan vi se hvor mange som virkelig er interesseret i det vi snakker om. Tak.

Har du problemer med at logge på/registrere dig på MSForum, så skriv til msforum.dk abemås (@) mail.dk
11.782 Beskeder i 597 Emner af 580 Medlemmer
Seneste medlem: helle23
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrérchat Log af
+  MSForum.dk
|-+  Emner
| |-+  Diæt, motion, kosttilskud mv.
| | |-+  kost
« forrige næste »
Sider: 1 2 [3] 4 5 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: kost  (Læst 5913 gange)
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Køn: Hun
Beskeder: 1.566

Vis profil
« Svar #30 Dato: 30 September 2011, 17:36:34 »

Hej Bent.

Det lyder vildt spændende, og jeg er temmelig varm på sagen - alene det at måtte sidde med en pose flæskesvær vil jo være næsten som at komme i himmerige efter i så mange mange år at være gået i en stor bue uden om al den slags.

Men hvordan i forhold til  MS??? Kan du mærke nogen ændring dér?? Jeg er nervøs i forhold til nerver, og den betændelse, der er, animalsk fedt har man jo altid sagt er gift i den forbindelse. Hvordan har du det?
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%.
wagner
Full Member

Køn: Han
Beskeder: 208

Vis profil
« Svar #31 Dato: 30 September 2011, 19:08:50 »

Hvordan har jeg det så.
Jeg har ikke mærket det store i forhold til MS, dog fik jeg kramper hver gang jeg strakte mig i nat. Men det har jeg også fået med mellemrum, uden kost ændring. Mest når har været "doven" dagen før, eller lige har fået 3 glas rødvin. .0)
Det underlige er, at jeg får sådan nogle hede ture i løbet af dagen, ligesom at fyret lige kører en gang, og lige starter forbrændingen.

I dag startede jeg med 2 æg, og 3 skiver ost, de andre dage tog jeg også en krebinet(uden rasp), af dem jeg havde lavet 5 stk af, for at tage til morgenmad og frokost, Da jeg ikke gider at lave bacon,  "formiddagskaffe" 3 stykker ost, og stykke rød peberfrugt. Frokost, 1 kyllingefilet, spejlæg og hvidkålssalat. Aften, "de andre" fik "fransk hotdog" jeg fik pølser med sennep og hvidkålssalat.

Hvidkålssalat er ikke kedeligt, det laves lige som den man får på Pizzeriaer i Sverige, Snittet hvidkål (må gerne "smadres" så den bliver blød, med morter), olie, hvidvins eddike, salt, peber, oregano og basilikum, (eller herpes de provence).

Det skal bemærkes, at jeg ikke følger en bestemt kur, hvor man skal følge nogle bestemte måltider, andet end: Nul sukker, og minimum af kulhydrat, en masse protein (æg, kød) og fedt (ost, fedt i kød). Og vand.
Har fået købt "HUSK", så skal der forsøges med, at lave "lav kulhydrat" knækbrød, Så livet bliver nemmere, fordi så kan man tage brød, med pålæg til morgenmad, sammen med æg.
Nå, der Disney sjov, så jeg må vel hellere slutte mig til, og se de andre fylde sig med slik og kulhydrater, medens jeg må nøjes med "flæskesvær" Chokeret)

Logget

SPMS Diagnose 2005. Nu: Medicinfri efter fuldt Novantrone forløb.
EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Anders
Hero Member

Beskeder: 670

Vis profil
« Svar #32 Dato: 01 Oktober 2011, 21:57:45 »

pas nu på..:: det kan være skidt at opfordre til bare at spise alt det fedt man kan især når man har ms.. som handler meget om inflammation.. jeg kan godt se en god ide i med at spise de rigtige vare uden E mærker.. men vi med ms skal passe mere på end så mange andre,, og vores mad er super top vigtig.. Transfedt - der dannes ud fra planteolier ved hydrogenering (margarine) og er en unaturlig form for fedt og fremmer sygdom.
De første to er flydende, de sidste to faste. En god grundregel er så vidt som muligt at holde sig til flydende fedtstoffer... smør er fast.. jeg skal ikke være den der siger hvad i skal og ikke skal.. jeg siger kun at i virkelig skal være opmærksomme på jeres krop og prøv evt at holde dagbog så i kan læse evt ændringer som i ikke ellers lægger mærke til

http://www.naturli.dk/naturli-viden/helsenyt-cvh/7014-det-sunde-fedt

Increased production of certain types of industrially produced foods - specifically of margarine, processed meat and sausage, jam and marmalade, chocolate and chocolate confectionary, sugar confectionary and beer - correlates statistically with an increased incidence of multiple sclerosis (MS). This conclusion from analysis of data from seven EU countries is presented today by the German epidemiologist Dr. Klaus Lauer at the 20th Meeting of the European Neurological Society (ENS) in Berlin

Fedtet i kosten har også stor betydning. Margarine, transfedt, mælkefedt og for meget mættet fedt øger inflammation, som når man smider benzin på et bål. Det samme gælder arachidonsyren i oksekød, indmad og mejeriprodukter. Stegning forværrer det hele. I modsætning hertil er det sunde fedt af omega-3 og omega-9 type meget dæmpende på inflammation og smerter.
Logget

ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation
Leif
Sr. Member

Beskeder: 453

Vis profil
« Svar #33 Dato: 02 Oktober 2011, 13:13:17 »

Hej alle....
Vil gerne bakke helt op om Anders Mhs. til kost, mange undersøgelser peger på at kosten har en betydning, en nem leve regel er at holde jer til de gode vegetabilske fedt stoffer, er i i tvivl kan i prøve at stille jeres  olie eller fedtstof i køleskabet, bliver det stift bør i smide det ud..... Griner..
Hilsen Leif.... (Er ikke selv fanatisk, men spiser aldrig aldrig desiderede fede stykker kød, prøver på at begrænse leverpostejen, og holder mig til kylling og lidt fisk samt skummet mælk, og nogle gode olier)
Logget

spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #34 Dato: 03 Oktober 2011, 10:56:48 »

Jeg prøver kun dette med LCHF, for at tabe mig, og derved måske kunne gå lettere?
Margarine er ikke godt hverken ved sclerose kost eller ved LCHF. LCHF er det de ægte varer der gælder.
Jeg har nu efter en Uge tabt ca. 2,5 kg (97,3kg den 25/9, 94,6kg den 2/10) Havde et "Kg dyk" midt på ugen på grund af jeg ikke havde reguleret mit væske indtag op, i forhold. Føler mig mæt det meste af tiden, jeg ved ikke om jeg skal lytte til det, og kun spise når jeg er sulten, eller spise alligevel?
Jeg har en overgang følt mig træt og uoplagt, i løbet af ugen. Men det var ligesom en bakke man skulle over, nu har jeg det som ellers, Jeg tror kroppen skulle lige lave div. reguleringer.

Nu er det væsentlige med LCHF det, at man skærer voldsom ned på kulhydrat indtaget , og dette er foreneligt med MSkost. Da de råd med at spise groft, groft brød, grovpasta og grovris, vel kun er lavet for dem som ikke kan holde sig fra disse produkter, som et klap på skulderen, "det går nok alligevel". Væsentlig ting i MSkost er, at holde blodsukkeret stabilt. og det er meget nemmere ved mindsket kulhydrat og sukker indtag, da kroppen tager proteiner og fedt, og danner blodsukker til tilpas niveau
Ikke for meget og ikke for lidt, Ligesom man ikke kan få for meget D-vitamin ved at være i solen, kun lige tilpas.
Jeg har spist MSkost, i halvandet år, i 2007/2008. Det tabte jeg mig også af, men meget langsomt. Jeg mærkede ingen forbedringer med hensyn til helbredet på MSkost, kun det "sjove" at hvis jeg gik uden hæmning til "alm. mad", kunne jeg have "tømmermænd" dagen efter, kun på grund af føden.

Så Anders, vi mener det samme (tror jeg). Man kan tilpasse MSkost til LHCF, man skal bare i tillæg skære ned på kulhydrat indtaget.
Vh Bent
Logget

EDSS, blanding mellem 5,5 - 7,5. Kan fuldt udhvilet gå 100 meter, uden hjælpe midler. Det meste af tiden, 10-20 meter, mest mindre. Balance, og dropfod på grund af spasticitet i lægmusklen.
Anders
Hero Member

Vis profil
« Svar #35 Dato: 03 Oktober 2011, 18:34:15 »

jeg tror også a vi mener det samme... jeg blev bare lidt skræmt af det med at spise alle de flæskesvær man ville... ms kost handler i den grad om at tænke over hvad man putter i munden.. jeg kæmper som en anden tosse for at tage på igen og det er næsten bare umuligt..  men ja som før sagt.. en rigtig god tommefinger regl er at hvis det bliver stift af at stå i køleskabet så er det ikke noget for os med ms...
Logget

ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation
wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #36 Dato: 10 Oktober 2011, 08:03:02 »

En update efter 2 uger på LCHF kost:
Vægt 93,2 Kg den 9/10 (startede den 25/9 på 97,3) men kan mærke det går lidt langsommere med vægt tab, Jeg går ikke så meget op i hvad jeg spiser, jeg holder mig fra kulhydrater og sukker. Jeg tror heller ikke det er meningen at man skal veje det man spiser. Man føler ikke noget "sukkersug" som man gør flere gange om dagen, når man spiser brød, kager, sodavand, "frugt" og slik.
Det er absolut ingen sulte kur, er man sulten så spis! Tag en tomat, et stykke ost (ikke et "stykke" med ost), lidt græsk yoghurt, eller noget kød.

Har fundet ud af, at det næsten er umuligt at købe noget kød/pålæg, uden de har puttet sukker og en masse E.nr. i, "den ægte vare" findes ikke i Danske supermarkeder??

Bent
Logget

wagner
Full Member

Vis profil
« Svar #37 Dato: 19 Oktober 2011, 13:36:41 »

http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Sundmad/Artikler/2011/1018133511.htm

Ja det er sådan jeg gør, når jeg spiser LCHF. Jeg spiser dog ingen kulhydrater, uden dem man får gennem grønsager.

Nå der er ikke sket noget den sidste uge, jeg vejer stadig omkring 93Kg. Jeg kan kun sige: At dropper man kulhydrater, bliver man ikke sulten hver anden time, og får ikke "sukkersug". jeg skal nok stoppe med flere update, det er ikke så MS relateret, andet end at jeg håber at forøge min gang, ved  at bære mindre vægt.

Der er dog en ting. I mandags når jeg var til "fys", lavede vi nogle øvelser på madras, som vi jævnligt gør. Ligge på maven og vippe med underbenet. det kan jeg så når jeg bruger en masse resurser, nogle få gange. I mandags kunne jeg faktisk mange gange, + jeg kunne bøje begge ben på samme tid, hvilket jeg ikke har kunnet de sidste 4 år, kun et ad gangen. Er det al den protein jeg har spist de sidste uger?? Lad os nu se, jeg kommer sikkert tilbage til mudder grøften næste gang Chokeret)

Bent
Logget

Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #38 Dato: 21 Oktober 2011, 12:32:53 »

Anti-betændelses kost. Her er lidt gode råd om hvad man bør og ikke bør spise ved betændelse i nerver. Engelsk - brug evt http://translate.google.com/:

http://www.facebook.com/notes/ncs-the-national-ccsvi-society/ccsvi-circular-inaugural-issue-dr-bernie-juurlinks-thoughts-on-anti-inflammatory/281460898541447
Logget

SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Lisa.T
Global Moderator
Hero Member

Vis profil
« Svar #39 Dato: 21 Oktober 2011, 12:38:11 »

Nå - jeg havde ikke lige lagt mærke til, at det var et FB-link. Jeg har derfor selv lige smidt det igennem google translate, og der kom dette ud af det:

CCSVI Cirkulære * åbningsnummeret * Dr. Bernie Juurlink tanker om anti-inflammatorisk kost
of NCS ~ The National C.C.S.V.I. Samfund Den 21. October 2011 kl. 02:25

Det nationale CCSVI Society er glade for at lancere en række essays skrevet om emner af særlig interesse for MS og CCSVI patienter, pårørende, fagfolk i sundhedssektoren af ??eksperter på området. Med vores første nummer, præsenterer vi Dr. Bernard Juurlink tanker om anti-inflammatorisk kost. Dr. Juurlink er et bestyrelsesmedlem med den nationale CCSVI Society. Hans professionelle biografi findes på vores hjemmeside: http://www.nationalccsvisociety.org/our-board

CCSVI Cirkulære

Bind 1: Udgave 1

Tanker om anti-inflammatoriske Kostvaner

Bernhard H. J. Juurlink

Professor i Anatomi & Cellebiologi

For at forstå betydningen af ??glutathion og kosten forbindelser i sundhed kræver en smule baggrundsviden om cellulære metabolisme og signalering. Jeg skal forsøge at holde denne baggrund simpelt.

Oxidation og reduktion Reaktioner: Den kemiske reaktioner, der opretholder livet indebærer overførsel af elektroner fra et molekyle til et andet. Tab af en elektron er kendt som oxidation og gevinst på en elektron er kendt som reduktion, og derfor er sådanne reaktioner kendt reduktion-oxidation reaktioner eller redox reaktioner. Molekyler, der er elektron mangelfuld oxideres (eller rustet på samme måde, at jern ruster). Normalt i stofskiftet, når molekylerne er oxideret (mister en elektron) på et tidspunkt, at molekyle eller produkt af det molekyle vil opnå en elektron (reduceret) til at opretholde elektron balance. Nogle gange sker dette ikke, og cellerne i kroppen ophobes oxiderede molekyler, der vil påvirke funktionen af ??molekyler. Stigning i oxideret molekyler kaldes oxidativ stress.

Cellulær signalering og Betændelse: Cellerne i vores krop skal kommunikere med hinanden. Det gør de via hormoner og hormon-lignende molekyler. Disse molekyler handle på receptorer til stede på eller i cellerne. Aktivering af en receptor ved binding af et hormon resulterer i en signalering kaskade af begivenheder, som ændrer stofskiftet i cellen samt ændringer genekspression. Den signaleringskaskade molekyler er for det meste proteiner. Det endelige resultat af mange af disse signalveje er en ændring i genekspression. Af særlig interesse for dem med MS er, at flere af disse signalveje resultere i udtryk af pro-inflammatoriske gener, der forårsager betændelse på en sådan måde: symptomerne på MS er klart inflammatoriske drevet. Jeg vil fokusere på, hvordan oxidativ stress kan drive inflammatoriske reaktioner.

De fleste signalering processer i en celle involverer tilføjelse af en fosfat kemiske gruppe til en downstream-protein normalt at aktivere dette protein. Enzymet, der tilføjer at fosfat er kendt som en kinase - der er mange forskellige kinaser. Et meget vigtigt signaleringskaskade, der fremmer pro-inflammatoriske genekspression er NF kappa B kaskade. Der er også MAP kinase kaskader, der kan fremme pro-inflammatoriske genekspression.

Man kan ikke have en permanent tilstand af aktivering: Når signalering protein er aktiveret, det skal blive inaktiverede for normal funktion af cellen. Dette gøres ved fjernelse af fosfat kemiske gruppe tidligere har tilføjet. De enzymer, der fjerner fosfat gruppen er kendt som fosfataser. Fosfataser er let oxideret og deres enzymaktivitet er tabt, og dermed en konsekvens af oxidativ stress er overstimulation af NF kappaB sti og MAP kinase veje med den konsekvens, øges pro-inflammatoriske genekspression og efterfølgende betændelse. Faldende oxidativ stress giver mulighed for en mere normal fosfataseaktivitet hvorved mere normalt signalering at forekomme i celler med en konsekvens, at der er mindre af en inflammatorisk miljø. Hvis man har MS, så en mindre inflammatorisk miljø mindsker sandsynligheden for eksacerbationer. Glutathion spiller en meget central rolle i faldende oxidativt stress.

Glutathion: Glutathion er en tre-aminosyre peptid, der er en elektron donor og donerer elektroner til oxideret molekyler, normalisere funktion af molekyler. For eksempel kan glutathion donere elektroner til oxideret fosfataser tillader dem til at fungere normalt og begrænser omfanget af aktivering af NF kappa B og MAP kinaser. Glutathion er oxiderede i denne reaktion, men celler har udsøgt cellulære maskineri til at reducere oxideret-glutathion tilbage til glutathion.

Lavere end normalt glutathion niveauer fremmer oxidativt stress og dermed betændelse. Glutathion består af følgende tre aminosyrer: glutamat, cystein og glycin. Efterhånden som vi bliver ældre vores cellulære glutathion niveauer bliver lavere. De, der alder mest yndefuldt have bedre vedligeholdelse af cellulære og væv glutathion niveauer. Spørgsmålet bliver, hvordan du optimerer vores cellulære glutathion. Farmaceutiske injektioner af glutathion er af ringe værdi, fordi det beløb, der kan administreres, er kun en lille del af kroppens samlede glutathion og dermed injektioner har nogen målelig effekt på kroppens funktion, undtagen måske for meget lokale region injektion. Tidskrævende glutathion er heller ikke effektiv, da vores tarme vil bryde glutathion ned i dets aminosyrer og du har brug for at forbruge en frygtelig masse af glutathion at tage i tilstrækkelige mængder af cystein. Heldigvis er der flere enkle kosten måder at øge vores cellulære glutathion niveauer.

Der er to væsentlige aspekter af glutathion syntese, der er hastighedsbegrænsende: tilgængelighed af aminosyren cystein og aktiviteten i det hastighedsbegrænsende enzym, gamma-glutamyl-cystein ligase (GCL).

Cystein: Cystein er en af ??de sjældnere aminosyrer fundet i proteiner og dermed i vores kost. Man kan øge væv glutathion ved at sikre, at der er tilstrækkelige cystein niveauer i vores kost. En meget rig kilde til cystein er valle protein. Valleprotein kan findes i helsekost butikker.

GCL og andre fase 2 proteiner: det hastighedsbegrænsende enzym til glutathion-syntesen (GCL) tilhører en stor gruppe af proteiner kaldet fase 2 proteiner. Fase 2 proteiner enten reducere sandsynligheden for oxidant dannelse (f.eks kompleksdannere jern dermed forhindre jern-medieret skader) eller øger evnen til vores celler til at reducere (dvs. inaktivere oxidanter). GCL gør dette ved at være en kritisk komponent i syntesen af ??glutathion. Hvad er interessant samt om fase 2 proteiner er, at deres genekspression er coordinately ved aktivering af et protein kaldet Nrf2. Aktiveret Nrf2 øger udtryk for alle fase 2 Protein gener. Af relevans for denne artikel er, at der er en række af fytokemikalier findes i fødevarer, vi spiser, der aktiverer Nrf2. Nogle af disse kemikalier er meget potente aktivatorer af Nrf2 mens andre er mindre potent. Meget potent aktivatorer omfatter sulforaphane findes i kål familie planter såsom Bruxelles rosenkål og broccoli. Sulforaphane findes i meget store mængder i spirer af visse sorter af broccoli. Andre potente aktivatorer er diallyl disulfid findes i løg og hvidløg, isoflavon genistein findes i soja produkter og isoflavon kaempferol fundet i store mængder i grønkål. De vigtigste Lignan (SDG) i hørfrø er konverteret til potent Nrf2 aktivator enterolakton af vores tarmbakterier: enterolakton er herefter taget op af vores tarmen. Der er stadig endnu-til-være identificerede flavonoider, der aktiverer Nrf2 i det blå bær-tranebær familie.

Den isoflavoner genistein og enterolakton er også fytoøstrogener og kan interagere med østrogen receptorer. Før i tiden har der været nogle frygter, at planteøstrogener kan fremme østrogen-følsom brystkræft udvikling. Der er ingen beviser for dette, ja, i overværelse af østrogen, fytoøstrogener ser ud til at modvirke effekten af ??østrogen, dvs, at de irritere østrogen.

Andre fytokemikalier, såsom ellagitannins fundet i jordbær og hindbær / brombær, flavonoider som findes i grøn te samt flavonoider som quercetin (findes i mange fødevarer som sort te, mange grøntsager og frugter (fx æbler) og særlig høj niveauer i løg kan også aktivere Nrf2 men langt højere koncentrationer er påkrævet.

En stor fordel ved at øge forbruget af kosten Nrf2 aktivatorer er, at snesevis af forskellige gener er opreguleret, hvis protein-produkter i den ene eller anden måde reducere oxidativ stress.

Et notat af forsigtighed: sulforaphane er afledt af et forstadie glucosinolater molekyle kendt som sulforaphane glukosinolatindhold (eller glucoraphanin). Den kål familien kan indeholde mange forskellige typer af glucosinolater, hvoraf nogle giver anledning til stoffer, der interfererer med jod metabolismen resulterer i skjoldbruskkirtlen problemer. På markedet er der kun én sort af broccoli spirer, der er kendt for at være meget høj i sulforaphane glukosinolatindhold og lav i den anden glucosinolaterne: denne BroccosproutsTM. Jeg er ikke sikker på, om Broccosprouts findes i Canada. Dette er ikke et stik til Broccosprouts men en advarsel om, at indtage store mængder af broccoli spirer, hvor glukosinolatindhold profilen ikke er kendt, kan resultere i problemer med skjoldbruskkirtlen.

MAP kinase Hæmning: Inflammation er præget af over-aktivering af flere af de MAP kinase signalveje. En række af fytokemikalier i vores kost har en vis evne til at hæmme MAP kinase aktivitet, når væv bliver betændt. Den bedste præget af disse er flavonoider quercetin. Der er en stor del af eksperimentelle dyr tyder på, at øge niveauet af quercetin i vores blod er terapeutisk for mange problemer med en underliggende inflammatorisk komponent. Så der er en medicinsk kemi grundlag for at tro, at indtagelse af te (hvad enten grøn eller sort), æbler og / eller løg vil holde lægen væk.

De terapeutiske virkninger af Omega-3 fedtsyrer: En af de pro-inflammatoriske gener er cyclooxygenase II (COX II). COX II oxiderer arachidonsyre starter en række reaktioner, som resulterer i produktionen af ??prostaglandiner og thromboxan (kollektivt kendt som eicosanoider), hvoraf de fleste fremmer inflammatoriske reaktioner i hvide blodlegemer og blodkar. Aspirin og andre non-steroide anti-inflammatoriske hæmmer COX II aktivitet, således at hæmme dannelsen af ??eicosanoider. Arachidonsyre findes i cellemembraner og skal frigives fra celle membraner ved et enzym kaldet fosfolipase A2. En af de største anti-inflammatoriske virkninger af glukokortikosteroider er hæmning af aktiviteten af ??fosfolipase A2 forhindre frigivelse af arachidonsyre og dermed ikke at tillade dannelsen af ??eicosanoider. Mange MS-patienter har oplevet, hvordan magtfulde i aktion en glukokortikoid administrationen har - dette er en indikation af, hvor meget vigtige rolle, som pro-inflammatoriske eicosanoider har i inflammation.

Arachidonsyre er en omega-6 fedtsyre. Det websted, der arachidonsyre indtager i membranen kan også være optaget af omega-3 fedtsyrer som eicosadecanoic syre (EPA) eller dokosaheksaensyre (DHA). Hvis omega-3 fedtsyrer er i membranen, så fosfolipase A2 vil frigive omega-3 fedtsyrer. COX II ikke "omsorg", hvis det er en omega-6 eller en omega-3 fedtsyre, at det oxiderer. Eicosanoider fremstillet af omega-3 fedtsyrer har tendens til at være ikke-inflammatoriske mens eicosanoider fra omega-6 fedtsyrer tendens til at være pro-inflammatoriske. Andelen af ??omega-6 og omega-3 i vores cellemembraner er direkte afhængig af indhold af disse fedtsyrer i vores kost. Den typiske vestlige kost er rig på omega-6 fedtsyrer og fattig i omega-3 fedtsyrer.

Gode ??kilder til EPA og DHA omega-3 fedtsyrer er fede fisk. Der er ingen vegetabilske kilder til EPA og DHA, men hørfrø er rig på alfa-linolensyre (ALA), som de fleste nødder. Vores krop kan omdanne omkring 5% af den ALA, der forbruges i EPA og DHA.

Anti-inflammatorisk kost: Denne diæt bør indeholde en god kilde til cystein. Om den bedste proteinkilde er valle protein. (Dr. Juurlink: Jeg vil gøre nogle søger efter anbefalede daglige beløb - skal et sted mellem 10 og 40 g - og opdatere, når jeg kan). Kosten skal være rig på omega-3 fedtsyrer. Dette kan ske via spise fede fisk, kapsler indeholdende definerede mængder af EPA og DHA eller forbruger jorden hør måltid. Ground hør måltid vil også øge niveauet af Nrf2 aktivator enterolakton i blodet.

En lille advarsel: Problemet med hør måltid er, at det er meget rig på opløselige fibre og kan give anledning til megen luft og / eller diarré hos visse individer. Der er stor individuel-til-individuelle tolerance over for hør opløselige fibre. Bemærk også, at spise hørfrø er ikke til megen nytte, da de vil gå igennem i tarmen ufordøjet: hør skal jorden. Da hør måltid er rig på alfa-linolensyre (ALA), der nemt kan oxidere i luft, bør hørfrø slibes frisk for at undgå oxidation af (ALA).

Kosten skal være rig på Nrf2 aktivatorer, der kan fås fra kål familien, løg / hvidløg, grønkål, hør måltid, soja produkter, små bær især blåbær og tranebær og deres familiemedlemmer. Kale er interessant, da den er høj i Nrf2 aktivator kaempferol såvel som i MAP kinase inhibitor quercetin. Løg er også interessant, da ikke kun er de høje i quercetin, men også høj i Nrf2 aktivere svovlforbindelser som diallyl disulfid. Drikker te, hvad enten grøn eller sort såvel som æbler skal anbefales.

Med anlægget fytokemikalier er der næsten ingen undersøgelser at angive, hvor meget af en given fødevare skal man spise for at mindske sandsynligheden for inflammation. Jeg ved, at hvis den gennemsnitlige person spiser et mellemstort løg, så blodet quercetin niveau er omkring 1 mikromolær. Min dyreforsøg har vist, at stærke terapeutiske effekt er set i rygmarvsskadede rotter med omkring 5 mikromolær quercetin. Dette tyder på et mellemstort løg dagligt med sine quercetin indhold og svovlforbindelser kan have en vis indvirkning på inflammation.

En lille advarsel: Hvis du ikke har spist noget af ovenstående fødevarer, du måtte ønske at være lidt forsigtig i starten, hvis du måtte have allergi. Jeg kender nogle mennesker har allergi over for jordbær.

Kan en anti-inflammatorisk kost have en effekt på MS Progression? Vi ved ikke, da vi har brug for kliniske forsøg på mennesker, men hvad farmaceutisk virksomhed er interesseret i kosten kliniske forsøg og den traditionelle finansielle organer vil ikke finansiere sådanne forsøg. Ni år mine kolleger og jeg har påvist i en rotte model af eksperimentelle allergifremkaldende encephalomyelitis (EAE), at administration af en Nrf2 aktivator i høj grad faldt sværhedsgraden af ??læsioner i Lewis rotte model af EAE. EAE er egentlig ikke en model af MS, men det er den mest udbredte dyremodel for inflammatorisk-medieret demyelinisering.

Af interesse er, at der nu er en humane kliniske forsøg med dimethyl fumarat. Dimethyl fumarat har vist sig at have terapeutisk effekt i psoriasis, en anden sygdom, menes at være autoimmune i naturen. Fordi MS menes primært at være en autoimmun sygdom, kliniske undersøgelser med dimethyl fumrate blev indledt. De hidtidige resultater kan sammenlignes med mere "standard" behandlingsformer såsom beta-seron. Dimethyl fumarat har været kendt i mere end to årtier at være en meget potent aktivator af Nrf2. Dette antyder, at en kost rig på Nrf2 aktivatorer vel kan have en vis terapeutisk effekt i MS.

Afsluttende tanker: At have en MS-læsion man nødt til at have betændte blodkar. Immunceller især kræve betændte post-kapillære blodårer til at trænge ind i hjernen og rygmarven. En anti-inflammatorisk kost i princippet skal mindske sandsynligheden af ??blodkar blive betændte, og dermed i princippet bør mindske sandsynligheden for en forværring. Det højeste niveau af fytokemikalier vil være i blodet angiver den mest potente anti-inflammatoriske aktiviteter fytokemikalier kan meget vel være den endotelceller foring af blodkar.
Logget

aqassi
Newbie
*

Beskeder: 1

Vis profil
« Svar #40 Dato: 21 November 2011, 11:04:12 »

Jeg var til udredning for sclerose i marts i år og fik diagnosen i maj/juni, jeg har nok haft sygdommen i ca 3 år.

Jeg har valgt sammen med familien at lave mine kostvaner om, så vi er alle blevet "sunde", men det er bestemt ikke nemt  Smiley

Jeg har lavet en blog hvor jeg deler ud af mine opskrifter, erfaringer og hvordan jeg har det. Hver uge laver jeg en madplan så hvis man mangler lidt inspiration er man velkommen til at blive læser på bloggen. Jeg skriver også om min hverdag med 2 børn og nr 3 på vej og det at have fået en kronisk sygdom.

Min udgangspunkt for bloggen er at den skal være positiv, for jeg er for det meste et positivt menneske  Smiley

http://Lotusblomsterne.blogspot.com
« Sidste ændring: 21 November 2011, 11:10:43 af hag » Logget
bitte Mormor
Full Member

Beskeder: 187

Vis profil WWW
« Svar #41 Dato: 22 November 2011, 21:23:38 »

Hej Agassi.
Kæmpe stor respekt for din disciplin omkring din og familiens mad. Jeg er sikker på, det vil gøre godt hele vejen rundt. Beundrer dit overblik, til gavn for børn og mand. Pøj, pøj med 'maven'. Det siges jo, at graviditeten skræmmer sclerosen væk så længe.
Du skriver også: DET HANDLER IKKE OM HVORDAN DU HAR DET, MEN HVORDAN DU TAR DET....  Den er jeg med på.
Jeg har nu 'bogmærket' din blog, og vil glæde mig til at kikke ind af og til. Tillykke med dit inspirerende og kreative tiltag.
Birte
« Sidste ændring: 22 November 2011, 21:32:23 af bitte Mormor » Logget

61 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.
Anders
Hero Member

Vis profil
« Svar #42 Dato: 14 Februar 2012, 00:17:49 »

jeg har som altid stor focus på mad.. nu begynder jeg mere og mere at se på basedannende kost .. hvis i har 5 min så klik på lidt af disse links.. søg evt selv på basedannende kost på google.. bemærk hvor meget det ligner ms kost

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1995806.ece

http://www.dengyldnezone.dk/3502272

http://www.dsom.dk/cm82/
Logget

Anders
Hero Member

Vis profil
« Svar #43 Dato: 14 Februar 2012, 23:51:20 »

her er en rigtig fin liste .. print den ud og hæng den evt på køleskabet... jeg kan slet ikke forstå at der ikke er flere der ser på den type mad..hvis man spiser meget basisk så har sygdomme meget svært ved at leve i kroppen..

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/syrebase/syrebasetabel.php
Logget

Betty
Full Member

Beskeder: 141

Vis profil
« Svar #44 Dato: 15 Februar 2012, 12:54:44 »

Hej Anders

Jeg ved at rigtig mange gør noget ved deres kost, måske ikke på samme måde som dig, men vi har alle hver vores måde at gøre det på.
Selv bruger jeg TW og kombinerer der med K Flytlie og spis efter din blodtype og så tager jeg det fra som jeg føler er forkert for mig. Jeg har i mit køkken en liste på rødt papir med det som ikke er godt for mig og er ved at lave en grøn liste med gode ting.  Smiley

Udover kosten er vigtig tror jeg også det er vigtigt med motion (så godt man kan), hjernegymnastik og afslapning.

Velbekomme allesammen
Betty
Logget

SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Sider: 1 2 [3] 4 5 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: